Hoe droog wordt een ruimte met silicagel?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 50

Hoe droog wordt een ruimte met silicagel?

Stel ik heb een volume dat ik luchtdicht kan afsluiten.
Ik leg daar een stevige laag silicagel in.

Ik kan de indicator van de silicagel zien van buiten uit.
Hoe droog gaat de lucht worden als ik dat een lange tijd laat staan, en de indicator blijft op "droog"

Is dat te zeggen op voorhand in termen van relatieve luchtvochtigheid?
Volgens mij neemt een gas (hier waterdamp) in de ruimte toch heel het volume in beslag?
Ik weet alleen niet hoe goed silicagel werkt.

Stel in dit voorbeeld dat ik een object er bij leg dat mogelijk vocht bevat.
De indicator blijft op droog staan, zou dat helpen om al het vocht te absorberen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Hoe droog wordt een ruimte met silicagel?

In de casus die jij schetst zijn er teveel onbekenden om iets zinnigs te kunnen beantwoorden. Dimensies van de kamer, hoeveelheid silica, start droogheid van de silica, start vocht gehalte van het gas in de kamer (absoluut g/m3), temperatuur (verloop) van de lucht in de kamer, etc etc zijn allemaal parameters die je moet weten wil je wat relevants kunnen zeggen.

Berichten: 50

Re: Hoe droog wordt een ruimte met silicagel?

Ik begrijp de onbekenden, maar stel dat ik een box heb waarin een paar cm silicagel ligt.
Met indicator.

Als je dat absoluut gerust laat, is er dan een reden om aan te nemen dat op een bepaald moment (als de indicator aangeeft dat de silicagel droog is), dan alle vocht in die ruimte weg is?
Stel dat een kwart van heel de ruimte vol silicagel ligt en je laat die ruimte echt maanden gesloten?

Kan je dan op een bepaald moment aannemen dat er amper nog vocht in de ruimte is?
In extremis, stel dat ik die jaren laat liggen en de indicator blijft droog?

Ik heb geen flauw idee hoeveel vocht silicagel opneemt en hoe snel de indicator omslaat.
Maar stel dat mijn smartphone nat geworden is, en beslis om die trachten te drogen op deze manier.
Kan ik dan na (eventueel maanden), zeggen dat die terug volledig droog is?

De box 1/4 gevuld en startvochtigheid is de gewone luchtvochtigheid van een ruimte (wat is dat 60/70% RH?).

Mijn vraag is dan gewoon: gaat dat voldoende zijn om na lange tijd aan te nemen dat ook het vocht uit mijn smartphone verdwenen is?
Mogelijk moet ik in dat proces de silicagel een paar keer vervangen, maar op het einde is mijn aanname dat de indicator langere tijd op droog blijft.

Zeg me maar of dit nog steeds een warrige vraag is.
Toch al bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.236

Re: Hoe droog wordt een ruimte met silicagel?

Ja dit is nog steeds erg warrig. Wat wil je nou weten? of het vocht uit een ruimte gehaald kan worden of uit jouw smartphone?

Als een indicator aangeeft dat de silica droog is, dan is de ruimte vochtig want dan heeft het niks opgenomen.
één natuurkundig principe is dat er altijd een evenwicht ontstaat. Dus ook tussen vochtgehalte in het gasmengsel en de silica gel. Hoe en waar het balans punt ligt, wordt bepaald door o.a. de bovengenoemde omstandigheden.

Ofwel, aan de hand van jouw verhaal is er geen zinnig woord te zeggen buiten dat dit eerder een natuurkundig dan scheikundig verhaal is.

Opmerking moderator

i.v.m. de aard van de vraagstelling topic verplaatst naar natuurkunde

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.897

Re: Hoe droog wordt een ruimte met silicagel?

MJU schreef: di 26 jan 2021, 01:27 Als je dat absoluut gerust laat, is er dan een reden om aan te nemen dat op een bepaald moment (als de indicator aangeeft dat de silicagel droog is), dan alle vocht in die ruimte weg is?
Stel dat een kwart van heel de ruimte vol silicagel ligt en je laat die ruimte echt maanden gesloten?
De indicator zegt alleen iets over de silicagel zelf, niets over de lucht eromheen.
Als de ruimte echt voor een kwart vol ligt, dan zal de lucht in de ruimte wel behoorlijk droog worden.
MJU schreef: di 26 jan 2021, 01:27 Maar stel dat mijn smartphone nat geworden is, en beslis om die trachten te drogen op deze manier.
Kan ik dan na (eventueel maanden), zeggen dat die terug volledig droog is?

De box 1/4 gevuld en startvochtigheid is de gewone luchtvochtigheid van een ruimte (wat is dat 60/70% RH?).

Mijn vraag is dan gewoon: gaat dat voldoende zijn om na lange tijd aan te nemen dat ook het vocht uit mijn smartphone verdwenen is?
Mogelijk moet ik in dat proces de silicagel een paar keer vervangen, maar op het einde is mijn aanname dat de indicator langere tijd op droog blijft.
De smartphone wordt ook zonder gel droog, hoe snel is afhankelijk van temperatuur en luchtvochtigheid.
De gel doet alleen iets met die luchtvochtigheid. Is die laag dan zal de smartphone wat sneller opdrogen maar, zoals gezegd, dat gebeurt toch wel tenzij de relatieve vochtigheid van de lucht 100% is en de smartphone niet warmer is dan die lucht.

Bedenk verder dat de relatieve luchtvochtigheid nog niets zegt over de absolute hoeveelheid waterdamp in de lucht. Daarvoor moet je ook de temperatuur weten.

Reageer