Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 12

Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel

Zeer gewaardeerde wetenschappers,

Ik zie af en toe een afgeschuinde uitgang van het afblaasleidingwerk na een veiligheidsventiel. Als ik engineers vraag wat de reden is van de afschuining dan hoor ik verschillende antwoorden. Dit zijn antwoorden die ik heb gehoord:
1-zodat er geen vogelnest op gebouwd kan worden
2-omdat het esthetisch is
3-om aan te geven dat er geen vervolg hoort te zijn van de pijp
4-om de verticale reactiekracht te verminderen (even aangenomen dat de pijp verticaal eindigd)
5-om de doorlaat van de 'vena contracta' te vergroten

Nu ben ik benieuwd wat jullie mening hierover is en of jullie nog andere redenen weten. Over de eerste 3 punten valt niet veel te zeggen denk ik. Maar de laatste 2 vindt ik wel interessant.

Over punt 4
Ik heb eens gelezen dat bij subkritische stroming de reactiekracht nog steeds verticaal is en dat alleen bij kritische stroming de reactiekracht loodrecht staat op de afschuining. Alleen de uitlaat van het veiligheidsventiel is altijd groter dan de doorlaat van het veiligheidsventiel zelf. Dit betekend dan toch dat deze reden vervalt?

Over punt 5
Als de effectieve doorlaat groter wordt door de afschuining, betekend dit dat de weerstandscoëfficiënt kleiner wordt? Zo ja, met welke weerstandscoefficient zouden we moeten rekenen in plaats van de weerstandscoëfficiënt van een haaks afgesneden pijp?

Gebruikersavatar
Berichten: 339

Re: Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel

Ik zit niet zo in de afblaasleidingen en veiligheidsventielen :), dus kan je een fototje laten zien?

4: De reactie kracht is tegenover gesteld aan de richting in welke de stroming het ventiel uit stroomt. Ook is deze evenredig met de massastroom en snelheid. Het lijkt me niet dat deze parameters beïnvloed worden door een al dan niet afgeschuinde pijp.

5: Een vena contracta wordt alleen beïnvloed als er na het smalle stuk een mooie, goed gestroomlijnde expansie volgt. Als deze nog mooier en beter gestroomlijnd en wellicht anders gedimensioneerd wordt, dan kan je een verschil verwachten. Anders laat de stroming gewoon los en krijg je een jet, dan heeft het stuk pijp aldaar zo goed als geen invloed meer op de stroming. Het lijkt me niet dat een al dan niet afgeschuinde pijp hier iets aan veranderd.


Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel

Citaat van die website:
Please specify straight cut or angle cut when ordering.

Je kunt kennelijk kiezen tussen recht of schuin afgezaagd.
Dat beantwoord overigens niet de vraag.

Berichten: 25

Re: Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel

Heeft het afschuinen niet hetzelfde effect als een uitstroomt rechter, ook wel diffusor genoemd ? Als het uitstroomoppervlak groter wordt dan wordt het verschil in snelheid van het uitstromende gas en de stilstaande lucht kleiner, dus minder weerstand.

Berichten: 25

Re: Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel

En minder geluid.

Berichten: 12

Re: Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel

Zou kunnen, je antwoord lijkt vallen onder punt 5.
Maar ik heb nog nooit getallen voorbij zien komen over het uitstroomverlies (k-factor/wrijvingscoefficient) als je een afgeschuinde pijp hebt. Heeft iemand die?

over punt 4
Ik heb inmiddels begrepen dat een verzadigd 2-fase-medium makkelijker smoort dan wanneer er alleen gas doorheen vliegt. En dat de kans toeneemt dat het bij de uitlaat smoort en dat de afschuining dan ook zorgt voor een horizontale reactiekracht.
Opvallend vindt ik dan vaak de richting van de afschuining (zoals bijvoorbeeld bij deze link http://www.totalvalve.com/Customized_Pr ... serts.aspx). Door de afschuining te maken zoals in de link wordt het moment door de reactiekracht op het ventiel juist vergroot (en mogelijk valt er vloeistof op je ventiel, en als je ventiel stuk is en daardoor afblaast en er zit een handklep onder je ventiel die je wil bedienen dan lijkt me dat vervelend als er vloeistof uit de uitlaat komt).

Berichten: 44

Re: Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel

Wat die firma verkoopt is een dopje. Die dop vliegt eraf als je een safety blow-out hebt (in principe nooit, dus een vliegende dop is niet zo erg).
De rede dat die vaan schuin zijn is om te zorgen dat er geen vuil (=gewicht) op kan blijven liggen.
En dit is een safety feature, om druk kwijt te raken, het verlies is niet zo heel belangrijk

Berichten: 12

Re: Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel

Top, ik zet voor jou dan een vinkje bij reden 1 (geen vogelnest op de uitgang)

Berichten: 25

Re: Nut van afgeschuinde uitgang na veiligheidsventiel

Tom12Volt schreef: wo 10 mar 2021, 08:12 Heeft het afschuinen niet hetzelfde effect als een uitstroomt rechter, ook wel diffusor genoemd ? Als het uitstroomoppervlak groter wordt dan wordt het verschil in snelheid van het uitstromende gas en de stilstaande lucht kleiner, dus minder weerstand.
uitstroomt rechter --> uitstroomtrechter

Reageer