Lekken bij huisisolatie helpen alles om zeep??

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 50

Lekken bij huisisolatie helpen alles om zeep??

Een populaire theorie zegt dat als je "lekken" in je isolatie hebt van je huis, dat dan heel de isolatie nutteloos is.
Dus ergens twee isolatieplaten die niet goed aansluiten zou volgens die berichten de rest van je isolatie zinloos maken.

Mij lijkt dat kort door de bocht. Enorm kort door de bocht zelfs.
Toch blijft dit een hardnekkige (volgens mij) mythe.

Met wat zicht op thermodynamica zie ik dat enkel voor me als je een passief systeem hebt.
Hierin dus een huis waar geen energie ingestoken wordt (geen verwarming).
Bij een normaal huis waar verwarming is gaat dit volgens mij enkel energieverlies zijn, maar ook beperkt.

Ik stel het mij voor dat er een lek is die misschien een temperatuurdaling voordoet op een afstand van die lekt, tot aan die lek. Maar als de overige delen goed geïsoleerd zijn dan gaat dit zeker nog nut hebben..

Ooit van deze uitspraak gehoord? Moet hij naar de prullenmand?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Lekken bij huisisolatie helpen alles om zeep??

Een lek maakt de isolatie absoluut niet nutteloos maar het kan wel relatief veel uitmaken.

Voorbeeld. Je hebt een stuk muur, oppervlak 1 m2, met een warmtedoorgangscoëfficiënt van 10 W/m2.K
Het temperatuurverschil is 10 K. Je verliest 100 W.

Je isoleert hem zodat het warmteverlies 100 maal zo klein wordt, de warmtedoorgangscoëfficiënt is 0,1 W/m2.K en je verliest nu maar 1 W.

Tenslotte, er ontstaat een kier, over de lengte van 1 m met een breedte van 1 cm. Daar is de warmtedoorgangscoëfficiënt weer 10 W/m2.K.

Het warmteverlies wordt nu 0,01 * 100 W + 0,99 * 1 W = 1,99 W.
Nog steeds veel minder dan de oorspronkelijke 100 W maar wel een verdubbeling door die smalle strook zonder isolatie.

Berichten: 50

Re: Lekken bij huisisolatie helpen alles om zeep??

Xilvo schreef: vr 26 mar 2021, 19:06 Een lek maakt de isolatie absoluut niet nutteloos maar het kan wel relatief veel uitmaken.
Knip...
Bedankt Xilvo, het geeft een beter beeld van wat ik vermoedde.
Ik zie het verlies, maar is niet dramatisch zoals men soms voordoet.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 5.912

Re: Lekken bij huisisolatie helpen alles om zeep??

Leuke vraag! En aangezien ik een flink isolatie-projectje heb lopen heb ik nog wel wat aanvullende vragen. Hoe zou je dit om kunnen rekenen naar bijv. gasverbruik voor verwarming? Hoe kan je een tijdseenheid toevoegen? Die 100 W of 1,99 W verlies je, dus deze moet je compenseren met stoken, maar hoe reken je dat mee?

Ik ken dit vraagstuk in een andere vorm: Een klein raam enkel glas maakt dat de rest van een ruimte/huis vervangen met dubbel of hr++ glas gelijk veel minder zin heeft (voor je stookkosten). Enkel glas heeft een U van 5,6 en HR++ van 1,1. Ik kan me hier wel iets bij voorstellen, want warmteverlies per tijdseenheid is natuurlijk iets anders dan isolatiewaarde, maar dat een 1/2 m2 enkel glas zoveel invloed zou hebben voelt net als die kier van 1 cm...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Lekken bij huisisolatie helpen alles om zeep??

Stel, je hebt een groot raam van 2 m2 en een klein raam van 0,5 m2, met U-waardes van resp. 1,1 en 5,6 W/m2.K.

Er is een temperatuurverschil tussen binnen en buiten van 15 K.

Groot raam:
Warmtestroom Q = U * A * ΔT = 1,1 * 2 * 15 = 33 J/s

Dat komt overeen met 85,5E6 J/maand.

Met de energie-inhoud van aardgas, ca 32 MJ/m3, geeft dat een verbruik van 2,76 m3 gas per maand.

Dezelfde berekening geeft voor het kleine raam een gasverbruik van 3,4 m3.

Eenzelfde berekening moet je natuurlijk ook doen voor alle andere ramen/muren/buitendeuren/daken etc.

Ik heb geen rekening gehouden met de isolatie die luchtlaagjes aan binnen- en buitenkant van de ramen geven. Dat draagt niet veel bij, vermoed ik. Verder heb ik het rendement van de cv op 100% gesteld, dat haal je natuurlijk ook niet.

Reageer