Geluid reduceren

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 454

Geluid reduceren

Ik ben momenteel bezig met het maken van een redelijke geluid dichte kamer en heb hier een paar vragen over omdat de buurvrouw nog steeds vind dat ze veel geluid hoort omdat ze nu door corona ook de hele dag thuis werkt ,en daarom had ik vorige week besloten om er wat extra werk aan te besteden . Ik heb het kamertje al jaren geleden gebouwd van een muurtje gipsplaten met daartussen isolatie schuimrubber en dan rondom .Ook heb ik oude matrassen van het grofvuil op het dak gelegd .Nu vond ik laatst bij het grofvuil een hele stapel oude isolatie ondergrond matten voor laminaat plus de bijbehorende laminaat . Op het internet stond dat de matten het geluid met 18 decibel reduceren . Nu heb ik al heel wat werk verricht maar merk eigenlijk nog weinig verschil en vroeg mij daarom dus af of het nu helpt om de wanden te bekleden met de isolatie matten en daartegenaan laminaat platen te bevestigen .
Aangezien laminaat platen nogal hard zijn neem ik aan dat dat het geluid juist weerkaatst en als dat dan rondom is krijg je misschien juist een grot effect en ben ik bang dat de matten niks meer absorberen daardoor .Aan de andere kant zou je wel weer kunnen zeggen dat ze het ook zo op de vloer doen .Maar ja dat is dan wel weer contactgeluid .Dus misschien is het beter om de absorptie matten zonder afwerk laminaat te bevestigen . Dat is dus nu even mijn dilemma .Ik bedoel met laminaat rondom zou je eigenlijk kunnen stellen dat je het geluid in de kamer juist sterker hoort toch ? Op zich niet zo erg als het maar minder buiten de kamer komt .

Berichten: 454

Re: Geluid reduceren

Zo zou de dwarsdoorsnede eruit komen te zien .Ik zit nu eigenlijk te bedenken als ik het zo zie dat de harde platen eigenlijk beter aan de buitenkant van het hok zouden moeten komen zodat het absorberende materiaal het meeste absorbeert en de harde platen het geluid juist er weer doorheen terug kaatsen maar ik weet niet zekers of die gedachte klopt en ik kan eigenlijk ook door ruimte gebrek beter de optie binnen afwegen .Dus alsnog e vraag zou deze opstelling verbeteren ?
Bijlagen
2ABD2CC1-732D-42A2-97B3-CE2582AA1EDF.jpeg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Geluid reduceren

Wat jij wilt doen is in principe goed. Zowel wanneer je het aan de binnenzijde of aan de buitenzijde plaatst. Je wisselt namelijk veerkracht (de isolatieplaat) en massa (laminaat) af.
Doe je het aan de binnenkant dan neemt wel het geluid binnen toe door het harde laminaat. Daar heb je misschien zelf last van, maar je kunt wellicht hier en daar nog wat platen of doeken als decoratie over het laminaat hangen.
Doe je het aan de buitenkant, dan is dat effect minder, maar de gipsplaat is ook vrij hard, dus veel verschil zal het niet maken.

Zou je helemaal opnieuw kunnen beginnen dan moet je het anders aanpakken.
Standaard is de opbouw van zo'n muur een frame van verticale kinderbalkjes (5x7 cm) met aan beide zijden gipsplaat. Wil je goede isolatie, dan maak je een dubbel frame met verspringende verticale balkjes, zodat de gipsplaten nooit op dezelfde balkjes zitten. Volgens zigzag je flink zware vloerbedekking tussen die balkjes door.
Als het goed is, is er nu nergens directe verbinding tussen beide zijden van de muur, behalve bij de vloer en het plafond. Trillingen die de ene kant van de muur opvangt kunnen heel moeilijk bij de andere kant van de muur komen.

Berichten: 454

Re: Geluid reduceren

Hoi beste olaf bedankt voor je reactie en bevestiging dat ik redelijk goed zat met mijn gedachten .Ik zie ook een gitaar bij jouw boven je naam staan dus ik neem aan dat je zelf ook wel wat ervaring hebt met het buiten sluiten van muziek .Ik geloof dat ik het wel ongeveer zo gebouwd hebt als jouw uitleg en ik probeerde ook zo min mogelijk contact te maken met muren door er een stuk matras tussen te zetten . Het enigste wat er misschien wel fout is gegaan is dat ik de schuimrubberen matten niet strak aangezet heb wat ook wel belangrijk was zoals ik op internet las . Weet dat niet meer zekers is te lang geleden .Wat ik wel eigenlijk apart vind is dat je zegt dat geluid zich niet snel door verschillende muren verplaatst . Ik woon in een flat en bij geluiden van buren is het soms heel moeilijk te bepalen waar het geluid vandaan komt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Geluid reduceren

Ik bedoel te zeggen dat wanneer je een muur construeert zoals ik beschreef, het geluid aan de ene kant van de muur minimaal doordringt naar de andere kant van de muur. In een flat maken ze de muren niet zo.

Berichten: 454

Re: Geluid reduceren

Ja ik dacht later ook al dat je dat bedoelde . ik had toen ik het las mijn flat in mijn hoofd en dacht de vloer en plafon platen er apart opgelegd worden .
Zou je dan eigenlijk kunnen stellen dat geluidsverplaatsing en elektriciteit en water gemeen hebben dat het de weg van de minste weerstand volgt ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Geluid reduceren

Geluid zal alle wegen volgen, maar de weg van de minste weerstand zal overheersen.

Berichten: 454

Re: Geluid reduceren

Werkt geluidsverplaatsing eigenlijk precies hetzelfde als de Newtonpendel als je je inbeeld dat de balletjes atomen of moleculen zijn ? Als je dan vervolgens 1 balletje zou vervangen voor een ander materiaal dat je dan zou kunnen meten wat het verschil zou zijn .
Bijlagen
3953201D-2DC8-482C-92B1-6853433BF680.jpeg

Reageer