Wet van Poiseuille

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 50

Wet van Poiseuille

Hallo,
Is de wet van Poiseuille ook van toepassing op lucht?
Ik heb die wet gevonden maar lijkt voor vloeistoffen te zijn. Kan ik hem ook gebruiken voor het berekenen van lucht stroming tussen twee drukvaten?
Zo ja, wat is de viscositeits factor dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 343

Re: Wet van Poiseuille

Hoewel het wel eens een 'wet' genoemd wordt, is het eigenlijk gewoon de analytische oplossing voor een specifiek stromingsprobleem, namelijk die van laminaire stroming door een pijp voor incompressibele stroming. Het is prima toepasbaar voor lucht, of elk ander gas of vloeistof. Zolang het Reynoldsgetal maar laag genoeg is zodat je inderdaad laminaire stroming krijgt.

Er bestaat niet zoiets als een viscositeits factor (een factor is een dimensiloos getal, viscositeit is natuurlijk niet dimensieloos). Maar dan moet je even opzoek naar de viscositeit van lucht.

Of je het voor de stroming tussen twee drukvaten kan gebruiken hangt helemaal van de opstelling af. En ik heb je in een andere post al een hint daarvoor gegeven.

Misschien is het goed als je ook even iets over het onderwerp leest, zodat je ongeveer weet wat er komt kijken bij stromingsleer problemen, bijvoorbeeld:
https://docplayer.nl/2281557-5-stroming ... iding.html

Hier komt Poiseuille en de stroming door een ventiel ook in terug.

Berichten: 50

Re: Wet van Poiseuille

Thx!

Reageer