gedeeltelijk ontmengen van suikeroplossing door zwaartekracht?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: gedeeltelijk ontmengen van suikeroplossing door zwaartekracht?

@HansH,

Voor mij even geen populaire: blackholes, neutronen sterren. Daar schijnt ieder draadje op uit te lopen hier ;) !Ik ben geen scheikunde expert dus het volgende probeer ik naar beste kunnen te formuleren.

Jouw vraag deed mij aanvankelijk denken aan chromatografie [WIki] en later aan centrifuges [Wiki].

Volgens mij dien je bij centrifuges een suspensie te hebben bestaande uit een vloeistof met kleine deeltjes. Welke door g-krachten (centripetaal "kracht") gescheiden worden. Ik heb echter geen mooie referentie gevonden hoe dat bij 1G is, zoals bij het bierbrouwen.

Wellicht dat bij het brouwproces het een combinatie is van beide effecten. Echter ik vermoed dat de wrot deels een suspensie is en opgelost suiker is. Wellicht dat sommig suiker klonteren aan kleine deeltjes dus via gravitatie of chromatografie te scheiden.

Maar zoals gezegd ik heb geen ervaring en hand-on ervaring met deze technieken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: gedeeltelijk ontmengen van suikeroplossing door zwaartekracht?

Even uit de praktijk.

De meting van suikerconcentratie door (hobby)brouwers vindt doorgaans plaats door een brix meting (breking van licht geijkt op een xg/100g sacharose oplossing. of dompelaar met soortelijk gewicht

bij mij op het werk hebben we meerdere tanks gevuld met >25.000kg aan verschillende suikeroplossingen. Inderdaad is het mogelijk dat er ontmenging ontstaat indien er langere tijd geen agitatie plaats vind. Deze ontmenging van suiker concentratie is echter bijna altijd in gang gezet door het uitzakken van onopgeloste pulp in de producten.

Gezien door hydrofobe en/of electrostatische interacties plaats vinden met b.v. eiwitten of enkele geladen ogliosacharieden kan je snel verschillen krijgen in licht brekingen (eiwitten en ogliosacharieden hebben invloed op de lichtbreking, dus wijkt de brix af).

De dompelaar methode is iets minder afwijkend voor de effecten van lichtbreking, maar wel weer dat de viscositeit en/of yieldstress door de pulp beïnvloed wordt.

Bij mijn werk wordt doorgaans met Brix gewerkt, dus is deze afwijking mij niet onbekend. Gezien wort niet veel meer is dan een redelijk geconcentreerde suikeroplossing met (bij hobby brouwers) een hoeveelheid onopgeloste drogestof bevat, kan ik het best in deze hoek zoeken.

Aanvullende optie is dat bij hoog geconcentreerde suikeroplossingen het inroeren van water best wat energie en tijd kost i.v.m. een combinatie van viscositeit en hydrofobe interacties tussen de suikermoleculen. Hierbij gaat er vrij snel een laagje water bovenop de suikeroplossing drijven waarbij de suikerconcentratie duidelijk lager is dan de rest van de oplossing. Dit brengt zekere risico's met zich mee voor microbiologisch bederf. Echter dit verschijnsel is pas significant vanaf een 60% suikeroplossingen.

Berichten: 3.780

Re: gedeeltelijk ontmengen van suikeroplossing door zwaartekracht?

ArcherBarry schreef: di 11 mei 2021, 00:00 Gezien door hydrofobe en/of electrostatische interacties plaats vinden met b.v. eiwitten of enkele geladen ogliosacharieden kan je snel verschillen krijgen in licht brekingen (eiwitten en ogliosacharieden hebben invloed op de lichtbreking, dus wijkt de brix af).
in wort en gistend bier zitten ook eiwitten. Zou dat verschillen van 1 of meer brix punten kunnen verklaren?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.234

Re: gedeeltelijk ontmengen van suikeroplossing door zwaartekracht?

ik voorzie het niet als een onmogelijkheid, maar zonder specifieke info over de samenstelling van de wort, type en nauwkeurigheid van de brix meter en referenties met deutrium standaard GC analyses kan ik er geen harde conclusie over trekken, slechts een hypothetische verklaring.

Reageer