Vloeistof 220 graden

Moderator: physicalattraction

Berichten: 385

Vloeistof 220 graden

Weet er iemand een veilige vloeistof die niet brandbaar is en toch 220 graden kan bereiken ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.394

Re: Vloeistof 220 graden

Wat is het doel?
Bijvoorbeeld water kan 220 °C bereiken, maar dan moet de druk wel een stuk hoger zijn dan 1 bar.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.899

Re: Vloeistof 220 graden

Een mengsel van lood en tin, ook wel soldeer genoemd. Dat is vloeibaar bij 220 graden. En het is niet brandbaar.
Nadeel: het stolt onder 180 graden.

Berichten: 385

Re: Vloeistof 220 graden

Ja het doel is om toestand aluminium 2024t4 te bereiken . Er staat op internet dat het na de oplos behandeling van 530 graden afgekoeld moet worden tot 220 graden om daarna natuurlijk uit te harden . Ik gebruikte eigenlijk eerst rijst olie dat een hoog rookpunt heeft om aluminium t6 te maken maar dat word dan na de oplos behandeling eerst gekoeld tot 20 graden in water . Ik zie het eigenlijk niet zo zitten om een stuk aluminium van 530 graden in een pan olie te gooien van 220 graden .

https://fietssite.jouwweb.nl/12

De meest voorkomende kwaliteitsaanduiding voor aluminium is de registratie van de Aluminium Association (Amerikaans). Als voorbeeld nemen we AA 2024-T4. Het belangrijkste legeringselement is hier koper (kenmerkend voor de 2000-serie). Een bekende handelsnaam hiervoor is duraluminium. Het toevoegsel T4 is een aanduiding voor de gebruikte veredeling van de buis. Bij T4 behandeling wordt na de extrusie (het trekken van de buis) een thermische oplossingsbehandeling gegeven tot ± 530°C. Hierna wordt snel afgekoeld tot 220°C. Vervolgens laat men natuurlijk ouderen bij 20°C. Bij de T5 behandeling wordt na extrusie niet meer opgelost, maar alleen kunstmatig verouderd, d.w.z. 4 tot 10 uur verhit bij 160 tot 190°C. Bij behandeling T6 wordt na oplossingsbehandeling kunstmatig verouderd. Zo worden de rekgrens en de treksterkte hoger; maar de rek neemt af. Om aluminium sterk te krijgen, halen de metal-lurgen al hun trucjes uit de kast. De rekgrens van stalen echter is 2 tot 3X zo hoog.

Probleem is dus eigenlijk ook dat er bij staat dat het snel afgekoeld moet worden tot 220 graden en ik denk dan dat lood niet echt snel zijn warmte makkelijk afgeeft .Ik kan nergens vinden hoe ze dat industrieel doen .

Berichten: 61

Re: Vloeistof 220 graden

In kokend water gooien en op tijd er uit halen ?

Het probleem is dat je niet zomaar kan zien wanneer de buis is afgekoeld tot 220 graden en dat de buitenkant van de buis toch wat sneller afkoelt dan de rest.

Een andere optie is vloeibaar Natrium (Niet veilig) of soldeer van 220 graden (geleidt minder de warmte ?)
Het afkoelen gaat snel totdat de temperatuur van het aluminium de 220 graden benaderd. Dus het laatste stukje gaat langzaam.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.899

Re: Vloeistof 220 graden

Ik betwijfel of ze dat industrieel met vloeistoffen doen. Zouden ze die warmtebehandeling niet gewoon in een oven doen? En dan snel afkoelen door koude lucht toe te laten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.022

Re: Vloeistof 220 graden

ik denk het anders Klazon, de warmte overdracht capaciteit van gassen (specifiek lucht) is doorgaans matig tot slecht. Ik denk eerder dat de ruimte eerder gevuld zal worden met een nevel van bijvoorbeeld water onder een druk van bijvoorbeeld 20 bar en dat dan de druk verlaagd wordt waardoor het water verdampt en daarmee 2500kj/kg aan thermale energie opneemt van het vloeibare metaal.

gezien bij mijn industrie (levensmiddelen) drukken van 40 bar in warmtewisselaars niet ongewoon zijn, lijkt mij dit nog niet eens een onrealistische hypothese

Berichten: 385

Re: Vloeistof 220 graden

Pa Pinkelman schreef: di 18 mei 2021, 21:56 In kokend water gooien en op tijd er uit halen ?

Het probleem is dat je niet zomaar kan zien wanneer de buis is afgekoeld tot 220 graden en dat de buitenkant van de buis toch wat sneller afkoelt dan de rest.

Een andere optie is vloeibaar Natrium (Niet veilig) of soldeer van 220 graden (geleidt minder de warmte ?)
Het afkoelen gaat snel totdat de temperatuur van het aluminium de 220 graden benaderd. Dus het laatste stukje gaat langzaam.
Ja maar ik denk dat een buis juist beter is omdat de afkoeling ongeveer net zo snel gaat aan de binnenkant als de buitenkant omdat de buis hol is .Hoewel inderdaad de buis aan de binnenkant minder snel de warmte af kan voeren .Misschien met gerichte hoge drukstralen .En ja vloeibaar soldeer word denk ik toch wel een dure oplossing met grotere werkstukken .

Berichten: 385

Re: Vloeistof 220 graden

Ik heb net nog even wat speurwerk gedaan op het internet en vond toch nog iets over welke middelen ze gebruiken .Ik heb het nog maar even vluchtig doorgelezen dus ik moet het nog even bestuderen en of er mogelijkheden zijn . Kokend water stond er ook bij maar dat had ik zelf ook al bedacht t61 behandeling is dat.
https://www.bodycote.com/nl/behandeling ... egeringen/

Procesdetails

Oplosgloeien wordt meestal uitgevoerd tussen 450 tot 575°C in luchtovens, gevolgd door snelle afschrikken in koud water, heet water, kokend water (-T61 harding), water-polymeer (glycol)-oplossing, waternevel of ingeblazen lucht. Natuurlijke veroudering naar de T4 toestand vindt plaats op omgevingstemperatuur voor de legeringen 2XXX, 6XXX, 2XX en 3XX, waarbij de meeste na 96 uur een stabiele harding bereiken. Kunstmatige veroudering tussen 93 en 245°C wordt gebruikt om tot de T6 en T7X toestanden te voldoen.

Zoals ik het nog even snel doorlees hebben jullie allerlei wel gelijk geloof ik.

Berichten: 385

Re: Vloeistof 220 graden

ArcherBarry schreef: di 18 mei 2021, 23:19 ik denk het anders Klazon, de warmte overdracht capaciteit van gassen (specifiek lucht) is doorgaans matig tot slecht. Ik denk eerder dat de ruimte eerder gevuld zal worden met een nevel van bijvoorbeeld water onder een druk van bijvoorbeeld 20 bar en dat dan de druk verlaagd wordt waardoor het water verdampt en daarmee 2500kj/kg aan thermale energie opneemt van het vloeibare metaal.

gezien bij mijn industrie (levensmiddelen) drukken van 40 bar in warmtewisselaars niet ongewoon zijn, lijkt mij dit nog niet eens een onrealistische hypothese
Dat klinkt inderdaad behoorlijk industrieel en controleerbaar maar dat is niet te doen voor mij .Het enigste wat ik zou kunnen bedenken is buiten kokend water misschien een plantenspuit op druk te kunnen gebruiken maar dat lijkt me ook niet echt nauwkeurig .Voor de nauwkeurigheid zou ik dan misschien een frituur binnenpan kunnen gebruiken en het verwarmde aluminium van 530 graden bijvoorbeeld 1/2/3/4 seconden in kokend water kunnen onderdompelen zodat het wel snel afkoelt maar niet van 530 graden naar meteen 100 graden schiet .

Berichten: 385

Re: Vloeistof 220 graden

Dit alles gezegd te hebben begrijp ik eigenlijk niet wat het verschil is met een t4 behandeling die van 530 graden naar 220 graden gaat en daarna 4 dagen natuurlijk uithard.En bijvoorbeeld als je van 530 graden zou afkoelen naar 20 graden in water.En daarna het product een half uurtje in frituur olie op 220 graden kookt . Het zou dan zekers de spanningen in het materiaal moeten zijn van de verschillende gevormde structuren .

Gebruikersavatar
Berichten: 964

Re: Vloeistof 220 graden

Misschien ben ik te pessimistisch. Maar ik heb inmiddels al heel wat jaren ervaring met het uitzoeken, beschrijven en meetbaar maken van processen.

Dit zijn ingewikkelde processen wat je beschrijft. Als je allerhande dingen gaat veranderen in het: recept, instellingen, apperatuur. Zeg maar je veranderd overal iets in de 4m's (mens, methode, materiaal en machine). Dan acht ik de kans klein om "ff" je aluminium te behandelen. Wat is jouw uiteindelijke doel? Op een goedkopere manier aluminium voor te behandelen? Hoe maak je het meetbaar? dwz welke materiaal eigenschappen ga je meten om je process te kwalifiseren en te verbeteren. Het zal gegarandeerd niet een first time right process zjin.

Dus sorry als ik te pessimistisch ben maar ik lees veel woorden als: "half uurtje", "het zou dan zeker", "lijkt me", "vluchtig doorgelezen".

Zelf dingen uitzoeken en proberen is een goed plan en leerzaam. Maar ik weet niet precies wat jouw drijveren zijn zelf goedkoop Al voorbehandelen en een fiets maken? Neem een behapbaar project (goed te overzien) of deel het op in deelprojecten. Zorg dat je process: meetbaar, betaalbaar, realiseerbaar en veilig is. Zo blijf je gemotiveerd en maak je steeds kleine meetbare verbeteringen.

Berichten: 385

Re: Vloeistof 220 graden

OOOVincentOOO schreef: wo 19 mei 2021, 12:33 Misschien ben ik te pessimistisch. Maar ik heb inmiddels al heel wat jaren ervaring met het uitzoeken, beschrijven en meetbaar maken van processen.

Dit zijn ingewikkelde processen wat je beschrijft. Als je allerhande dingen gaat veranderen in het: recept, instellingen, apperatuur. Zeg maar je veranderd overal iets in de 4m's (mens, methode, materiaal en machine). Dan acht ik de kans klein om "ff" je aluminium te behandelen. Wat is jouw uiteindelijke doel? Op een goedkopere manier aluminium voor te behandelen? Hoe maak je het meetbaar? dwz welke materiaal eigenschappen ga je meten om je process te kwalifiseren en te verbeteren. Het zal gegarandeerd niet een first time right process zjin.

Dus sorry als ik te pessimistisch ben maar ik lees veel woorden als: "half uurtje", "het zou dan zeker", "lijkt me", "vluchtig doorgelezen".

Zelf dingen uitzoeken en proberen is een goed plan en leerzaam. Maar ik weet niet precies wat jouw drijveren zijn zelf goedkoop Al voorbehandelen en een fiets maken? Neem een behapbaar project (goed te overzien) of deel het op in deelprojecten. Zorg dat je process: meetbaar, betaalbaar, realiseerbaar en veilig is. Zo blijf je gemotiveerd en maak je steeds kleine meetbare verbeteringen.

Ik zoek gewoon de makkelijkste en beste oplossing doormiddel van 2 weten meer als 1 middels dit forum .En ja je hebt inderdaad gelijk meetbare verbeteringen zijn beter natuurlijk .Maar ja een aluminium t4 behandeling leek mij een stuk makkelijker en sneller dan het na de oplos behandeling nog 8 uur in de oven op +-200 graden te harden . Maar blijkbaar is er wat ogenschijnlijk makkelijk lijkt geen geschikte vloeistof om te koelen tot snel 220 graden behalve misschien tin dan . Het idee om het maar een paar seconden in kokend water te koelen werkt denk ik ook niet omdat de buitenkant dan toch met 100 graden gekoeld word .

Gebruikersavatar
Berichten: 964

Re: Vloeistof 220 graden

Wat is je doel? Wat wil je met de Al doen/toepassing? Hoe groot zijn jouw stukken Alu?

Het is moeilijk voor lezers in te schatten hoe en of zij kunnen helpen. Zoek je iets uit voor een stage, werk, hobby? Maar ik als domme lezer krijg geen indruk wat je wil doen en bereiken. Welke kwaliteit eisen wil je hebben? Wil je het t4 process leren kennen of wil je eigenlijk alleen het eindproduct (zo snel goedkoop en makkelijk mogelijk)? Ik lees alleen maar halve details zonder grote lijn.

Let wel, ik heb geen ervaring in de door jouw beschreven processen. Echter genoeg ervaring in process ontwikkeling. Vaak is het niet simpel een temperatuur instellen. Hoe meet je de temperatuur van bulk alu? Wat is de massa ivm. opwarmtijd. Waaraan moet de omgeving voldoen? Dienen de ovens N2 geflushed te worden om oxidatie te beperken? Ik kan mij voorstellen dat Al snel oxideerd mag je zomaar water of olie gebruiken? Heeft dat geen effect op het resultaat? Op internet lees je niet de specificaties en recepten van alle processen voor t4 behandeling. Dat is het geheim van de smid.

Excuses dat ik pessimistisch overkom. Soms zie je mensen (jij niet denk ik) die heel veel verwachten en iets gecompliceerd en baanverbrekends willen doen. Ontwikkeling of het nu werk of hobby is kost veel tijd en energie. En steeds allemaal kleine stapjes en deelprocessen uitzoeken. Het oplossen en uitvinden van al die kleine deelprocessen geven veel voldoening.

Berichten: 1.734

Re: Vloeistof 220 graden

frituurvet kan toch gewoon 220 graden hebben? alleen gaat het dan heel snel verouderen, maar dat zal je een zorg zijn lijkt mij als je er toch geen eten in gaat stoppen zolang het maar geen vlam vat. En 220 graden kun je goed meten met een thermometer, dus beheersbaar houden lijkt mij. maar zoals OOOVincentOOO ook zegt kan er ook interactie optreden misschien met olie. gloeiend ijzer afkoelen in olie levert van wat ik me kan herrinneren ook een blauw oppervlak op dus interactie, zou voor aluminium ook zo kunnen zijn dus zou je dan eerst moeten uitzoeken.

Reageer