Ventilatie warme lucht: samenkomst van twee buizen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 8

Ventilatie warme lucht: samenkomst van twee buizen

Is er een dubbelwandige buis naar het dak die voorzien is voor afvoer CV.
De binnenste buis wordt gebruikt voor de afvoer warme lucht ipv CV.
Er is geen CV.

1. De buis naar bovenvermelde binnenste buis heeft een buitendiameter van 8 cm.
2. Er is een technisch lokaal met twee machine's die een afvoer heeft voor warme lucht, 2 x binnendiameter 3 cm.
Deze komen samen en gaan samen naar een buis met buitendiameter 5 cm.
3. In het technisch lokaal is een ventilator voor koeling die aangaat als het warm wordt in het lokaal. De ventilator heeft een aansluit diameter van 10 cm. Dit is het minimum dat doorgaans verkrijgbaar is.

Het debiet van de ventilator is vele malen hoger dan het debiet van de warme lucht van de motoren.

Hoe breng ik buis 2 en 3 best samen om een goede flow te bekomen?
Ik heb dit even getekend in bijlage.
Denken jullie dat dit goed kan werken en zal de warme lucht van de machines voldoende meestromen naar het dak als de ventilator volle bak aanstaat?
Bijlagen
ventilatietekening.png

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Ventilatie warme lucht: samenkomst van twee buizen

Het is niet duidelijk wat je met buis 2 en buis 3 bedoelt, nummers staan niet in de tekening.

Dit lijkt me geen goede manier om warme lucht van de machines af te voeren. Kan me niet voorstellen dat dat werkt.

Om warme lucht af te voeren zou ik verwachten dat je een ventilator gebruikt die de warme lucht van de machines aanzuigt en naar het dak stuurt.

Het is niet duidelijk wat er inmiddels allemaal al geïnstalleerd is, maar als alles nog geplaatst moet worden maak dan een grote kap boven de machines met een buis naar de zuig van de ventilator, en een buis van de pers van de ventilator naar het dak.

Overigens zie ik in de tekening linksonder een water/condensafvoer van het dak. Betekent dat dat de uitlaat op het dak gewoon open is en regenwater erin kan vallen? Daar moet toch een geschikte kap op geplaatst worden zodat er geen regen in kan vallen en met een gaas tegen vogels.

Berichten: 8

Re: Ventilatie warme lucht: samenkomst van twee buizen

Beste,

Met de nummers 2 en 3 verwijs ik naar de tekst die ik schreef:
2. Er is een technisch lokaal met twee machine's die een afvoer heeft voor warme lucht, 2 x binnendiameter 3 cm.
Deze komen samen en gaan samen naar een buis met buitendiameter 5 cm.
3. In het technisch lokaal is een ventilator voor koeling die aangaat als het warm wordt in het lokaal. De ventilator heeft een aansluit diameter van 10 cm. Dit is het minimum dat doorgaans verkrijgbaar is.

Uit nummer 2 kan je afleiden dat de twee machines zijn voorzien van een luchtafvoeraansluiting. De machines stuwen warme lucht naar deze aansluitingen. Deze "lucht" is afkomstig van een andere lokaal via een buizenstelsel onder de grond. De afvoeraansluitingen zijn momenteel reeds aangesloten op de buis van het dak als volgt: het "groene" is rechtstreeks aangesloten op het "zwarte". Dit werkt.

De uitlaat van het dak is niet open. Het is uitgewerkt al ware de buis een afvoer buis van de CV (zie uitleg in oorspronkelijke thread). Er is weliswaar voorzien dat er eventueel condenswater zou kunnen ontstaan.

Nummer 3 is wat er extra zou bijkomen, samen met de Y-stukken. Er zou dus een extra luchtafvoer worden voorzien die het lokaal zelf moet afkoelen als de temperatuur boven een bepaalde temperatuur komt.

Er is ook een bestaand luchtrooster naar een aangrenzend lokaal waar verse lucht zal worden aangezogen als de ventilator lucht afvoert naar het dak.

De suggestie om een kap te gebruiken neem ik mee.

Mijn vraag in deze thread gaat er voornamelijk om of de bestaande stroom van warme lucht komende uit de machines niet zal worden afgesnoerd door de luchtstroom teweeggebracht door de extra ventilator.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Ventilatie warme lucht: samenkomst van twee buizen

Mede doordat het in de tekening lijkt dat de diverse stukken (gekleurde) buizen niet aan elkaar vast zitten maar openingen hebben kreeg ik de indruk dat de stroming vanuit de ventilator lucht aan moest zuigen vanuit de machines maar ook vanuit de ruimte d.m.v. Bernoulli effect: snelheid creëert onderdruk dus aanzuiging. Maar dat zal op deze manier niet werken. Er speelt immers meer dan alleen Bernoulli.

Maar blijkbaar wil je gewoon extra debiet (rode buis) van de ventilator aansluiten op een bestaande (zwarte) afvoerbuis. Als je dat doet zal de druk op het aansluitpunt (groen-rood-zwart Y-stuk) iets stijgen doordat stromingsweerstand over zwarte buis toeneemt.

Of dat leidt tot minder debiet door groene buis is zo niet te zeggen. Dat hangt mede af van wat de drijvende kracht is achter de warme lucht uit de machines.
Je zegt: "De machines stuwen warme lucht naar deze aansluitingen." maar buitenstaanders hebben geen idee over wat voor machines dit gaat en hoe dat "stuwen" plaats vindt.

Hoe dan ook is de eerder door mij gesuggereerde oplossing nog steeds een goede optie.

Berichten: 8

Re: Ventilatie warme lucht: samenkomst van twee buizen

Beste,

Alle leidingen zijn wel degelijk gesloten.

Het gaat over machines die vloeistoffen gemengd met lucht opzuigen in andere lokalen. De machine scheidt de vloeistoffen van de lucht. De lucht wordt warm door de machine tijdens het scheidingsproces. De machines hebben dus afvoeren voor vloeistof en voor warme lucht. Het debiet van de warme lucht hangt af van wat de machines aanzuigen. Dat is tijdsafhankelijk. Soms veel, soms weinig.

Men kan ervan uitgaand dat het debiet van de ventilator veel groter is dan wat de motoren uitstoten via de luchtafvoer.

Het vraagstuk gaat er bij mij vooral om wat er in ter hoogte van dat aansluitstuk gebeurt.

Ik had ook al zitten denken om de lucht van de ventilator eerst terug te brengen naar een buis van 70 mm, met als (?) redenering dat er in de Y van 80 mm dan terug meer ruimte ontstaat voor de toevoer van de inkomende lucht die rechtstreeks van de machines komt.

Men kan ervan uitgaand dat het debiet van de ventilator veel groter is dan wat de motoren uitstoten via de luchtafvoer.

Ik neem aan dat er toch ontwerp richtlijnen moeten bestaan als twee lucht stromen samen komen.

Bijvoorbeeld ventilator 100 m2 lucht per uur in buis van 70 of 80 mm, bv. 30 graden
Motoren 15m2 per uur uit in buis van 50mm, bv. 40 graden.
En dit samen brengen in 1 buis van 80 mm, hoe best doen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Ventilatie warme lucht: samenkomst van twee buizen

Bijvoorbeeld ventilator 100 m2 lucht per uur in buis van 70 of 80 mm, bv. 30 graden
Motoren 15m2 per uur uit in buis van 50mm, bv. 40 graden.
Als die 15 m3/u per machine is, dan zal het nieuwe debiet in de zwarte buis toenemen van 30 naar 130 m3/u waardoor de drukval over die zwarte buis met een factor 19 toeneemt. Anders gezegd: de overdruk aan het begin van de zwarte buis (Y-stuk) stijgt met een factor 19.

Als die 15 m3/u voor beide machines samen is dan zal het nieuwe debiet in de zwarte buis toenemen van 15 naar 115 m3/u waardoor de drukval over die zwarte buis met een factor 59 toeneemt. Anders gezegd: de overdruk aan het begin van de zwarte buis (Y-stuk) stijgt met een factor 59.
En dit samen brengen in 1 buis van 80 mm, hoe best doen?
Samen brengen onder een zo klein mogelijke hoek, waarbij de groene buis vanaf de machines recht is en de nieuwe rode buis van de ventilator er onder een zo klein mogelijke hoek in gaat, dus net andersom dan jij het in de tekening doet.

Bedenk wel dat een centrifugaal-ventilator geen vast debiet heeft. Jij kunt wel denken dat die ventilator 100 m3/u zal leveren maar in de praktijk kan dat veel meer, of minder zijn. Het ventilatordebiet is altijd afhankelijk van de tegendruk die de ventilator ondervindt: hoe lager die tegendruk des te meer debiet, hoe hoger die tegendruk des te minder debiet.
De documentatie van de ventilator heeft grafieken die je moet raadplegen.
Daar is op dit forum al vaak over geschreven. Zie bijvoorbeeld: https://www.google.com/search?q=ventila ... psforum.nl

Overigens geldt dat verhaal ook voor de ventilatoren in de machines. Daar zullen ook grafieken van zijn.

Als je mijn eerdere suggestie volgt dan heb je al dat gedoe niet, maar dat is blijkbaar te simpel.....

Berichten: 8

Re: Ventilatie warme lucht: samenkomst van twee buizen

Beste,
Bedankt,
In zake uw laatste opmerking begrijpt u toch dat men verplicht is de luchtuitgang rechtstreeks op de buis aan te sluiten.
Werken met een kap zou de veiligheidsregels nooit doorstaan.
Als de kapventilatie uitvalt en de motoren niet, explodeert de temperatuur in dat lokaal.

Reageer