IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 50

IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

Ik heb mijn bureau op zolder. Maar daar zit ik niet constant. De zolder is redelijk goed geïsoleerd maar in de winter heb ik hier wel zo een elektrisch verwarmingstoestel met blazer staan.

Dit staat best wel lang te draaien in koudere periodes. Op een beurs zag ik infraroodpanelen staan die meer gericht verwarmen.
Verkopers van IR-panelen claimen dat die enkel maar de objecten verwarmen waarnaar ze gericht zijn (en die geven hun warmte wel opnieuw af). Dus meer efficiënt?

Ik ken de manieren van warmteoverdracht (convectie, straling, geleiding), maar vraag me toch af of de plek waar ik zit verwarmen met IR paneel niet efficiënter is dan heel de ruimte met zo een blaasding. Enkel ik moet het warm hebben, een meter van me mag het koud zijn :-)

Wat is de efficiëntie van (meer gerichte) infraroodpanelen ten opzichte van heel de ruimte te verwarmen?

Ik moet dan denken aan die terrasverwarmers die je echt voelt stralen terwijl je buiten in de koude zit.

Is er iets zinnigs te vertellen over dit onderwerp?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan het rendement van een verwarmingsweerstand ten opzichte van het opwekken van IR-straling.
En zo meer..

Berichten: 3.860

Re: IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

uiteindelijk is het je huid temperatuur die bepaald of je het koud of warm hebt en niet de ruimte temperatuur. Dus aanstralen met infrarood wat direct je huid en kleding opwarmt kan volgens mij effectiever werken dan de ruimte opwarmen. energie kosten zijn bepaald door het volume dat je op moet warmen immers en de verschiltemperatuur met het stuk daarbuiten dat niet opgewarmd wordt. dus je lichaam aanstralen met infrarood lampen kan wel eens heel effectief zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

Ik heb een infraroodstraler en ben er maar heel matig tevreden mee.

Punt is dat slechts de aangestraalde zijde van je lichaam warm genoeg wordt, en het contrast met de koude zijde vind ik nogal onprettig.

Berichten: 3.860

Re: IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

Michel Uphoff schreef: vr 29 okt 2021, 03:10 Ik heb een infraroodstraler en ben er maar heel matig tevreden mee.

Punt is dat slechts de aangestraalde zijde van je lichaam warm genoeg wordt, en het contrast met de koude zijde vind ik nogal onprettig.
dat klopt. mensen die wel eens bij een kampvuur zitten kunnen dat beamen. dus je moet rondom wat stralers hebben. maar misschien nog efficienter om een soort centraal verwarmde kleding aan te trekken. Dan kun je met 100watt toe ipv gemiddeld 10kW CV. Dan maakt de gasprijs ineens niet zoveel meer uit.

Berichten: 3.860

Re: IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

MJU schreef: do 28 okt 2021, 01:06 het rendement van een verwarmingsweerstand ten opzichte van het opwekken van IR-straling.
rendement van een verwarmingsweerstand is 100% (alle elektra wordt warmte) maar als je het rendement definieert welke percentage van die warmte op jouw lichaam terecht komt dan is het rendement 0,0.
voor stralers met een parabolische spiegel zoals infrarood lampen is er een veel hoger rendement van die warmte op jouw lichaam terecht komt, maar hangt wel af hoe goed je de infrarood straal kunt richten. omzetting van energie in infrarood straling is ook 100%, maar een deel van die straling verwarmt de lamp en de reflector en die warmte ben je dus weer kwijt, zal een procent of 5 verlies zijn, maar zou je dan moeten meten.

Berichten: 49

Re: IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

Ik ben een prepper, en heel veel preppers hebben een Zibro RS 122 kouskachel (of iets dergelijks) voor het geval de spanning een keer uitvalt.
Ook wordt het gebruikt om bij te verwarmen omdat het goedkoper is dan op gas stoken (CV etc.)
MIsschien een optie?

Berichten: 50

Re: IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

Hey, bedankt allemaal.

De "langs-1-kant-maar-verwarmd" bedenking had ik me ook al gemaakt, ik denk dat het hierop wel kan afspringen.
De elektrisch verwarmde kledij.. interessante piste maar ook minder comfortabel?

Zibro vuurtje? Nee, dat is voor mijn doel niet werkbaar. Je zit altijd met geurtjes. Zeker in een bureau is dat niet echt aangenaam.
Ik ga er sowieso niet van uit dat er ooit een black-out komt. En als de spanning ooit even uitvalt dan ben ik toch ook niks op mijn bureau :)

Laat de opmerkingen maar komen!

Berichten: 3.860

Re: IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

MJU schreef: vr 29 okt 2021, 18:21
De "langs-1-kant-maar-verwarmd" bedenking had ik me ook al gemaakt, ik denk dat het hierop wel kan afspringen.
straler van voren of 2 schuin van voren en een verwarmd kussen op de stoel en in je rug.
zoek eens op 'verwarmde stoelkussens'

Berichten: 57

Re: IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

Er worden infraroodlampen genoemd. Maar een infraroodpaneel is geen infraroodlamp (en al helemaal geen terrasverwarmer wat immers vooral een gewone convectieverwarmer is). Een infraroodlamp gaat over het zichtbare deel van het infraroodspectrum, een infraroodpaneel geeft geen zichtbaar infraroodstraling af. Een elektrische convectieverwarmer wordt een paar honderd graden. Een infraroodpaneel hooguit 90 graden.
Ik ben zeer tevreden over mijn infraroodpanelen. Je kan een infraroodpaneel goed vergelijken met het zitten in de zonnestraling buiten op een frisse dag met weinig wind. Uiteraard zijn infraroodpanelen efficiënter in éénpersoonshuishoudens zodat er altijd maar één paneel aan hoeft te zijn.
Een infraroodpaneel is een efficiënte verwarming, de gevoelstemperatuur is zeker drie graden hoger dan de ruimte temperatuur. Ik zie dat ook aan de thermometer die ik aan de andere muur heb hangen (kamer is circa 4 meter breed).

Berichten: 203

Re: IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

Ik heb de voorkant van mijn bureau tegen een verwarming aan staan. Als die aangaat het ik heb het een stuk warmer dan de rest in de kamer. IR straling tegen mijn benen en voeten. Daarnaast stroming van warme lucht langs mijn lijf. Is het niet een optie om zoiets te maken met een elektrische verwarming.

Berichten: 3.860

Re: IR panelen vs ventilatorkachel: anders verwarmen

Papatom schreef: do 07 jul 2022, 21:12 Ik heb de voorkant van mijn bureau tegen een verwarming aan staan. Als die aangaat het ik heb het een stuk warmer dan de rest in de kamer. IR straling tegen mijn benen en voeten. Daarnaast stroming van warme lucht langs mijn lijf. Is het niet een optie om zoiets te maken met een elektrische verwarming.
natuurlijk kan dat net zo goed elektrisch. maar uiteindelijk blijft het erom gaan zoals al aangegeven welk deel van de energie uiteindelijk op jouw huid komt en hoe regelmatig die is verdeeld over je huid (1 kant warm en de andere kant koud is niet fijn)

Reageer