Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Moderator: physicalattraction

Berichten: 19

Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Dag,

Ik wil proberen of ik met een dompelpomp water weg kan persen over een afstand van 30 m. Nu dacht ik daarvoor het best een slang kan monteren met een zo groot mogelijke diameter (die ik betalen kan!). De opening bij de pomp is groot genoeg, dat is geen probleem.

Iemand vertelde nu dat je beter een kleine diameter slang (tuinslang) kunt monteren omdat de slang dan een veel kleiner volume (is massa) water bevat en daarom een hoger rendement heeft.

Ik weet het dus even niet meer. Wat zou het beste zijn. Bijv. inwendig 25 mm of inwendig 15 mm.
Heeft iemand een goed idee of weet iemand het juiste antwoord?

Alvast bedankt,

André

Berichten: 7

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Hoi André.

Zie het zo,
Als je met 2 auto's (naast elkaar) in een tunnel rijdt (De opening van je pomp) en de tunnel gaat van een 2 baans naar 1baan. (De vernauwing van je slang) dan zal je wrijving gaan creëren.

M.a.w. de opening van je pomp is samen met het vermogen gelimiteerd. Wanneer de slang horizontaal blijft liggen, dezelfde binnen diameter (of groter) kiezen als de binnendiameter van de opening van de pomp. Wanneer je een kleinere diameter kiest zal de vloeistof snelheid wel toenemen maar het volume water verminderen.

Gr. Geert

Berichten: 3.780

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Vogelg30 schreef: vr 11 mar 2022, 22:45 Wanneer je een kleinere diameter kiest zal de vloeistof snelheid wel toenemen maar het volume water verminderen.
dus je kunt het beste een dikke slang nemen want dan heb je het minste drukverlies over de hele lengte leiding en daarom de grootste flow.

Berichten: 7

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Wanneer je slang die je gaat kopen dezelfde binnendiameter heeft als die van de opening van je pomp, dan zit je safe.

Grotere diameters zijn meestal duurder en je moet verloop stukken gebruiken. + Je hebt niet, minder drukverlies wanneer je een grotere diameter neemt.

De goedkoopste en juiste manier is dus wat ik voorstel.

Berichten: 3.780

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Vogelg30 schreef: za 12 mar 2022, 07:49 Grotere diameters zijn meestal duurder en je moet verloop stukken gebruiken. + Je hebt niet, minder drukverlies wanneer je een grotere diameter neemt.
De TS zegt:
De opening bij de pomp is groot genoeg, dat is geen probleem en hij heeft de keuze tussen Bijv. inwendig 25 mm of inwendig 15 mm..

dus dan neem ik even aan dat 25 goed overeen komt met de inwendige diameter van de pomp in en uitgang.

Je hebt natuurlijk wel altijd drukverlies over je slang (evenredig met het kwadraat van de stroomsnelheid in m/s en omgekeerd evenredig met de binnendiameter) en dus hoe langer je slang hoe meer drukverlies en dan betekent dus minder pompcapaciteit.

Daar komt natuurlijk nog bij dat bij de helft van de binnendiameter het oppervlak 4 x zo klein wordt dus de stroomsnelheid 4 x zo groot, dus kun je snelheid weer uitdrukken in diameter^2 dus feitelijk wordt het drukverval dan evenredig met diameter tot de macht 5. Dat gaat dus heel hard fout als je te weinig marge neemt en maakt totaal niets meer uit als je het over dimensioneert vanwege die macht 5.
Maar het punt is dat de flow hier ook een belangrijke rol in speelt want die zit er in het kwadraat in.

Hier zag ik een handige calculator:
https://www.tlv.com/global/NL/calculato ... dvanced=on
Ik zou dus adviseren om het daar een keer mee na te rekenen of meer gegevens te posten zoals flow (liter per uur) zodat we het hier kunnen narekenen.
Image2.gif

Berichten: 3.780

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

hier nog wat berekeningen in Matcad met schaling getuned met de gegeven link
Mathcad - flow_druk.pdf
(73.72 KiB) 108 keer gedownload
drukverval.gif

Berichten: 3.780

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

dus belangrijk om de flow van je pomp te weten in iter per uur.

Berichten: 3.780

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

als ik zo kijk dan hebben de meeste dompelpompen een opvoerhoogte van een meter of 6 (0.6 BAR) en max flow rond de 5000l/u Dus dan zit je met 30 meter slang van 25mm al krap volgens onderstaande berekening.
zelfs bij een diameter van 38mm heb je al snel niet meer dan de helft van de maximale flow over (3500l) (voor de exacte berekening heb je ook de druk flow curve van de pomp zelf nodig) dus type en merk
flow.gif
Mathcad - flow_druk1.pdf
(78.7 KiB) 104 keer gedownload

Berichten: 19

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Tjonge, wat een antwoorden. Ik zal op zoek naar de kenmerken van de pomp.

Berichten: 19

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Hier dan de kenmerken van de pomp:
- 650 Watt
- Qmax: 11.500 l/h
- Hmax: 7 m
- Hmin: 0,05 m
- Dmax: 35 mm (slang)

Ik schat dat de opvoerhoogte vanaf de sloot tot de vijver max. 2 meter is.

De vraag is dus of ik een afstand van 30 m kan halen met nog enige opbrengst.

(30 m slang van 35 mm is best prijzig!)

Berichten: 3.780

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

EenGebruiker schreef: vr 18 mar 2022, 21:40 Hier dan de kenmerken van de pomp:
- 650 Watt
- Qmax: 11.500 l/h
- Hmax: 7 m
- Hmin: 0,05 m
- Dmax: 35 mm (slang)

Ik schat dat de opvoerhoogte vanaf de sloot tot de vijver max. 2 meter is.

De vraag is dus of ik een afstand van 30 m kan halen met nog enige opbrengst.

(30 m slang van 35 mm is best prijzig!)
Je zou eigenlijk de pompcurve moeten hebben, maar je hebt al 0.2 BAR drukverlies door de hoogte dus mag je even uitgaande van niet meer dan de helft van de 7 meter verlies dan heb je nog 1.5 meter (0.15BAR) drukverlies over voor je leiding. met 7000 liter flow over zit je dan al op 45 mm diameter. met 35 mm zit je dan nog maar op een flow van ca 3000 liter per uur. Dus ik zou zeker niet onder de 35 mm gaan. 30 meter is gewoon erg lang.

Berichten: 19

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Ok, het kan allemaal maar net zo. Het alternatief is het kopen van een nieuwe pomp. Dan wordt het waarschijnlijk een pomp die aanzuigt. Moeilijk kiezen want als ik nu een (goedkopere) gladde slang koop, heb ik dan juist een spiraalslang nodig.

Een opbrengst van 3 m3 is trouwens ook weer niet heel gek. Die 2 meter die ik inschat (kan ik echt niet meten), is mogelijk nog wat minder ook.
Tegelijk moet ik de slang over een fietspad leggen, dus hoe minder lang hij daar ligt hoe beter het is. Dus een pomp met een hogere opbrengst is dan weer plezierig.

Ik heb deze pomp ooit aanbevolen gekregen. Nu ik het nog eens bekijk zie ik dat de opbrengst van deze pomp ook niet heel hoog is.

Berichten: 3.780

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

EenGebruiker schreef: za 19 mar 2022, 14:11 Ik heb deze pomp ooit aanbevolen gekregen. Nu ik het nog eens bekijk zie ik dat de opbrengst van deze pomp ook niet heel hoog is.
Maar die pomp levert wel veel druk, dus dan kun je met een relatief dunne slang toe

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.245

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

Als ik Een Gebruiker goed begrijp is het voornamelijk een geldkwestie, grotere diameter slang is duur.

Om te kunnen rekenen naar een economisch optimum is de pompcurve nodig.
https://www.lenntech.com/Data-sheets/DA ... n-NL-L.pdf
helaas geen overduidelijke afbeeldingen.

combineer de curve voor die 82M met leidingkarakteristieken voor 30 m van verschillende diameters zoals hierboven al werden gepost en je vindt he werkpunt ( x liter per uur bij y druk) van elke pomp/leidingcombinatie .

Moet je met een dunnere leiding 2 x zo lang draaien om de gewenste hoeveelheid water weg te krijgen dan kost dat ruwweg 2 x zoveel energie.

De rest is een economiesommetje: Is het voor incidenteel gebruik dan zou ik een dunnere, en dus goedkopere, slang nemen: de pomp moet dan wel harder en langer werken voor hetzelfde resultaat. Minder investering, hogere bedrijfskosten.
Voor geregeld gebruik neem je de dikkere slang: meer investering, maar lagere bedrijfskosten.

Verder ligt die slang over een fietspad? Tja, dat gooit ook nog een overweging in die pot. Zoals ook de moeite om die slang iedere keer op te ruimen. Die overweging kun je alleen zelf maken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 3.780

Re: Grote of kleine diameter slang op perszijde pomp?

wordt wel een behoorlijk project zo met diverse manieren om iets te optimaliseren. Soms moet je ook maar gewoon een knoop doorhakken op basis van de informatie die je hebt anders komt er nooit een water aanvoer.

Reageer