Dampdruk mengsel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Dampdruk mengsel

De docent behandelde volgende oefening in de les.
FysicoChemie_1.png
Dit zijn de notities die de studente, die ik help, maakte van de oplossing die de docent op bord schreef.
FysicoChemie_2.png
Het komt erop neer dat de docent stelt dat de totale dampdruk gelijk is aan de verzadigingsdampdruk van het pentaan, hexaan en het cyclohexaan. Vervolgens wordt Clapeyron gebruikt om de damdruk uit te rekenen voor 400K uitgaande van de verzadigingsdampdruk bij de gegeven temperatuur.

Hij stelt dat de totale dampdruk gelijk is aan de som van de verzadigingsdampdruk van de drie stoffen. Dan wordt Dalton gebruikt om de partieeldruk te berekenen van de individuele componenten.

Wat ik niet begrijp, is dat als iets aan de kook wil brengen dat de totale druk gelijk is aan de som van de verzadigingsdampdrukken. Als ik dan een mengsel heb van 100 componenten, dan zou ik een gigantische druk hebben om het mengsel aan de kook te brengen. Waar zit mijn redeneerfout.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.556

Re: Dampdruk mengsel

wnvl1 schreef: zo 14 aug 2022, 23:36 De docent behandelde volgende oefening in de les.

FysicoChemie_1.png

Dit zijn de notities die de studente, die ik help, maakte van de oplossing die de docent op bord schreef.

FysicoChemie_2.png

Het komt erop neer dat de docent stelt dat de totale dampdruk gelijk is aan de verzadigingsdampdruk van het pentaan, hexaan en het cyclohexaan. Vervolgens wordt Clapeyron gebruikt om de damdruk uit te rekenen voor 400K uitgaande van de verzadigingsdampdruk bij de gegeven temperatuur.

Hij stelt dat de totale dampdruk gelijk is aan de som van de verzadigingsdampdruk van de drie stoffen. Dan wordt Dalton gebruikt om de partieeldruk te berekenen van de individuele componenten.

Wat ik niet begrijp, is dat als iets aan de kook wil brengen dat de totale druk gelijk is aan de som van de verzadigingsdampdrukken. Als ik dan een mengsel heb van 100 componenten, dan zou ik een gigantische druk hebben om het mengsel aan de kook te brengen. Waar zit mijn redeneerfout.
Elk van die 100 componenten heeft een molfractie in het mengsel en een daarmee samenhangende dampspanning (wet van Raoult)
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.229

Re: Dampdruk mengsel

Dat klopt ze hebben elk van die damprdrukken nog vermenigvuldigd met \(x_i\). Daar had ik overgekeken.

Berichten: 3.777

Re: Dampdruk mengsel

Maar eea geldt dan waarschijnlijk alleen voor een ideal gas. kijk bv eens naar een alcohol water mengsel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Dampdruk mengsel

HansH schreef: di 16 aug 2022, 09:32 Maar eea geldt dan waarschijnlijk alleen voor een ideal gas. kijk bv eens naar een alcohol water mengsel.
Dat staat er ook bij, neem aan dat de vloeistoffen en gassen als ideaal verondersteld mogen worden.

Bij water en alcohol is elk gas zo goed als ideaal, de vloeistof - of beter het mengsel - is dat niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Dampdruk mengsel

Ik ben net klaar met mijn temperatuur/bandendruk-calculator, voor als droge lucht in de band, maar ook, en ik denk daarin de eerste te zijn, voor als voldoende water als gas en vloeistof in de band.
Daarvoor gebruik ik een lijst met partiële druk van water voor de heersende temperatuur.
En zulke lijsten zullen er voor all die gassen hier genoemd ook zijn.

Dan zegt de wet van Dalton, dat elk gas zich gedraagd als was het het enige gas in het vat.

Ik ga er vanuit, dat dus nu even alleen water, in een gesloten vat, wat een gemonteerde autoband is, de partiële druk altijd naar 100% " luchtvochtigheid" zal gaan, als er voldoende water aanwezig is om over te gaan naar gas, en gebruik dat in de berekeningen.

Dus zoek bij 400gr K( was het dacht ik in de vraag) de bijbehorende partiële drukken op van die gassen, en tel die bij elkaar op om de totaaldruk te krijgen.
Dan 1013 milibar er af trekken van de buitenlucht, om de overdruk te krijgen, zoals je die meet met een gewone (banden) drukmeter.

Edit: zie dat ik de vraag verkeerd gelezen heb.
Maar idee blijft het zelfde. Devloeistoffen gaan koken als de partiële druk van die stof, behorend bij de temperatuur, hetzelfde of hoger is dan de buitenlucht, dus gemiddeld op zeeniveau 1013 millibar.
En moet het niet increased zijn in plaats van decreased, zoals geschreven in de vraag, met temperatuur verlagen zal je nooit aan een kookpunt komen.

Reageer