Radiatorfolie: werkt dat echt zo goed?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Radiatorfolie: werkt dat echt zo goed?

Ik woon in een slecht geïsoleerde sociale huurwoning, en mijn energieleverancier heeft mij aangeraden om het maandbedrag te verhogen van €285 per maand (wat al heel veel is) naar €700 per maand. En dat gaat straks met de hogere tarieven nóg hoger worden. Dat kan ik niet betalen (die €285 per maand is al lastig) dus komt het er eigenlijk op neer dat ik de verwarming niet meer aan heb staan. Nu, in de herfst, is dat nog wel te doen (het is nu 17 graden in huis) maar straks in de winter niet meer. Vorige winter stookte ik al niet warmer dan 18 graden, maar op dat verbruik is dus mijn nieuwe maandbedrag gebaseerd.

Nu wil ik beginnen met radiatorfolie achter mijn radiatoren te plaatsen. Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed hoe die zoveel kunnen besparen. Overal lees ik dat het je zo'n 10m³ gas per jaar, per 1m² radiatorfolie bespaart. Maar hoe dan?

Radiatorfolie zorgt ervoor dat de stralingswarmte richting de koude muur tot een minimum beperkt wordt. Maar stralingswarmte is maar 20% van de warmte die door een normale CV radiator afgegeven wordt (de andere 80% is convectiewarmte). Ik vraag me dus af hoe de meeste warmte verloren gaat. Is dat echt bijna alleen maar door de stralingswarmte? Of vindt er ook warmtewisseling plaats door de convectiewarmte? Het lijkt mij dat de warme lucht aan de achterkant van de radiator veel van zijn energie kwijt raakt aan de koude muur. En dat hou je niet tegen met radiator folie.

Aan de andere kant, radiatorfolie met een isoleerlaag die je aan de muur plakt, lijkt mij veel efficiënter dan HR folie die je op de radiator plakt. Met de HR folie hou je alleen de stralingswarmte tegen. Maar de folie met isoleerlaag is misschien iets minder effectief om de stralingswarmte te weerkaatsten, maar zorgt ook dat er geen warmtewisseling plaatsvindt tussen de warme lucht en koude muur. Toch?

Of heb ik het helemaal fout en verlies je voornamelijk door stralingswarmte warmte aan de koude muur?

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: Radiatorfolie: werkt dat echt zo goed?

Radiator folie voorkomt enigszins dat je de koude buitenmuur warm stookt.

Ik ken je huis niet maar sluiten je ramen en deuren goed ? Zo nee dan tochtstrip aanbrengen.

Dat heeft hier echt geholpen. (huis uit 1930 met wel dubbel glas op de meeste plaatsen)

In de winter plak ik ook ventilatie roosters af. Je wilt niet weten wat een kou daar door naar binnen kwam.

Berichten: 3.862

Re: Radiatorfolie: werkt dat echt zo goed?

de redenatie lijkt me logisch, immers de hoeveelheid warmte die je kwijtraakt is evenredig met het veerschil tussen de temperatuur aan de binnenkant en aan de buitenkant van je muren. maar dat stukje achter je CV is maar een heel klein percentage van je totale muuroppervlak. dus ookal wordt dat 40 graden ipv 20 bij de overige muren dan is bij een buitentemperatuur van bv 10 graden het verlies bij het stukje achter de CV 4 x zo groot als bij de rest van de muren. en bij 0 graden buitentemperatuur is het nog maar een factor 2. het oppervlak achter je verwarming is misschien 2m2 en je totale muur oppervlak vaak wel 40 m2 of meer. dus als je dat schaalt dan kun je de muur achter de verwarming vergelijken met 8m2 normale muur. als je dus radiatorfolie aanbrengt wat heel goed zou werken dan ga je dus bv van 48m2 equivalent muuroppervlak naar 42m2 . Dat zet niet zoveel zoden aan de dijk.

Wat waarschijnlijk beter helpt is de warmte zoveel mogelijk lokaal produceren waar je zelf bent. immers bij de bron is het het warmst en zijn er temperatuurgradienten totaan de buitenkant van de buitenmuur. dus bij de kacel zitten die op 1 meter afstand tot 30 graden opwarmt kan met veel minder vermogen dan het hele huis opwarmen tot 30 graden omdat de muren en de est van de kamer dan veel kouder blijven dus je minder vermogen verliest door de muren.

als je dat helemaal doortrekt komt op het zuingste alternatief: helemaal geen kachel en je eigen lichaam als kachel gebruiken met een goed isolerende laag kleren ertussen. dan ben jij warm en de muren koud.

of een elektrische deken. dat is hetzelfde idee van lokaal warmte produceren in een klein volume.
of een ruimte in een ruimte verwarmen.
hangzak met warmtelamp daarin.
zitzak.gif

Gebruikersavatar
Berichten: 192

Re: Radiatorfolie: werkt dat echt zo goed?

Over dat muur oppervlak zat ik ook al te denken.

Als ik hier radiator folie plak achter de breedste radiator, dan heb ik een 33% van die muur te pakken.
Verder wel vrijwel de hele breedte aan de onderkant onder de ramen.

De vraag is verlies je de meeste warmte via de ramen ? Dan kunnen dikke gordijnen ook helpen, die dan wel het raam redelijk goed af moeten sluiten.

Folie op de radiator lijkt mij een heel slecht idee. Ik snap niet hoe dat zou moeten werken.

Gas flessen en een gas kacheltje is ook nog iets, maar dat kost dus wel geld. (en is niet helemaal ongevaarlijk)
Met gasflessen en een camping gasstel kan je ook nog een beetje koken.
Met zeepsop (bijv. water met flink wat afwas middel) kan je veiling controleren of de gas slangen en zo niet lekken.
Smeer het er op en kijk of je bubbels ziet.

Waxine lichtjes met potten werkt maar heel matig en heb ik ook nooit geprobeerd. Wat bij mij wel iets hielp was 2 a 3 waxine lampjes of kaarsen bij een raam. Kijk wel uit als je gordijnen hebt, we willen geen brand.

Ik ken je financiële situatie niet, maar je kan hun voorstel ook weigeren en bijvoorbeeld het zelfde blijven betalen.
Het mooiste zou dan zijn dat je geld opzei zet voor als de jaar rekening komt.
Voordeel is dat je dan niet al je geld kwijt bent als de energie leverancier failliet gaat.



Enigszins of topic vind ik het wel heel erg dat ik in een land woon waar ik mensen dit soort adviezen geef.
Inmiddels toch wel 3 jaar nadat ik voor het eerst als geel hesje de straat opging.
En het begon zo goed, links en rechts samen tegen de overheid. :(

Berichten: 3.862

Re: Radiatorfolie: werkt dat echt zo goed?

Zippy1970 schreef: vr 30 sep 2022, 11:55 Maar ik begrijp eerlijk gezegd niet zo goed hoe die zoveel kunnen besparen. Overal lees ik dat het je zo'n 10m³ gas per jaar, per 1m² radiatorfolie bespaart.
als je nagaat dat je al snel 1000m3 gas per jaar verbruikt dan is 10m3 maar 1% daarvan. Dat geeft al aan dat het nauwelijks wat doet op je energierekening.

Berichten: 3.862

Re: Radiatorfolie: werkt dat echt zo goed?

ik zou voor het geld wat je aan radiatorfolie kan besteden liever een elektrische deken kopen. met een elektrische deken waar je op zit is het lokaal al snel een paar graden warmer dan de omgeving, dus kun je de omgeving een paar graden lager zetten voor de zelfde behagelijkheid. De winst zit hem erin dat de stroom die het elektrische dekentje kost (ca 60watt) vele malen minder is dan het vermogen wat je nodig hebt om je omgeving een paar graden warmer te stoken. Dat komt omdat je met die 60 watt een veel kleiner volume hoeft te verwarmen.

Reageer