daglengte na smelten polen door opwarming vd aarde

Moderator: physicalattraction

Reageer

daglengte na smelten polen door opwarming vd aarde

Omdat het meeste bevroren water zich op en langs de polen bevind en dat dat zich over de gehele oceanen gaat verdelen zal de draaisnelheid van de aarde vertragen en daarmee de dag verlengen.

Uiteraard zal dit te berekenen zijn en mogelijk is dit reeds gebeurd.
Daarnaast zal, daar zich op groenland er een tov de aardas asymetrisch gewicht aan ijs verdwijnt- ook de aardas zelf zich aanpassen (richting Kamchatka).
ook dit is te berekenen.
stukje wiskunde per pakweg 10 meter extra waterhoogte in de oceaan bijvoorbeeld.

anyone?

Frits vd laan

Moderator

Re: daglengte na smelten polen door opwarming vd aarde

Als ik uitga van een extra bolschil om de hele aarde (natuurlijk niet mogelijk wegens land) en al dat water afkomstig van ijs exact op de zuidpool, dan kom ik op een daglengtetoename van 0,15 s.
Niet wat je precies vraagt maar dan heb je een orde van grootte.

Dank. valt tot nu toe wel mee, maar ik kwam tot die vraag daar in een documentaire de opmerking is gemaakt dat de rotatie van de aarde beinvloed kan worden door intensieve bevloeing = verdamping (kaspische zee etc) maar ook het extreme bouwen in bijv China.
dit leek mij een sterk verhaal daar de grondstoffen en het water "lokaal" gewonnen worden. Maar het zette mij wel aan het denken.

Moderator

Inderdaad sterke verhalen. Natuurlijk beïnvloed je zelfs de draaisnelheid als je naar de supermarkt fietst maar ook dan zijn de effecten zo klein dat ze volkomen te verwaarlozen zullen zijn.

Reageer