Drukveiligheid berekenen
Moderator: physicalattraction
-
Drukveiligheid berekenen
Hallo,
Op mijn werk hebben we het volgende staan.
Een pijpen warmte wisselaar die pekel opwarmt (door de pijpen) middels condensaat wat om de pijpen gaat,
Op de pijpenwarmte wisselaar zit een drukveiligheid die de wisselaar moet beschermen.
Ik twijfel aan de grootte van deze veiligheid. deze zou immers voldoende druk moeten kunnen aflaten wanneer de situatie zich voordoet. het komt namelijk wel eens voor dat de pekel-stroom stil komt te liggen in de wisselaar en het condensaat wel doorgaat. in deze situatie gaat de pekel koken in de wisselaar.
Mijn vraag is, hoe kan ik berekenen hoe groot de veiligheid moet zijn?
Op mijn werk hebben we het volgende staan.
Een pijpen warmte wisselaar die pekel opwarmt (door de pijpen) middels condensaat wat om de pijpen gaat,
Op de pijpenwarmte wisselaar zit een drukveiligheid die de wisselaar moet beschermen.
Ik twijfel aan de grootte van deze veiligheid. deze zou immers voldoende druk moeten kunnen aflaten wanneer de situatie zich voordoet. het komt namelijk wel eens voor dat de pekel-stroom stil komt te liggen in de wisselaar en het condensaat wel doorgaat. in deze situatie gaat de pekel koken in de wisselaar.
Mijn vraag is, hoe kan ik berekenen hoe groot de veiligheid moet zijn?
- Pluimdrager
Re: Drukveiligheid berekenen
Laten we eerst eens kijken of de pekel überhaupt zou kunnen gaan koken:
Wat is de soort zout (NaCl of ..... ?) en concentratie (gew%) van die pekel ?
Wat is de insteldruk van de drukveiligheid op de pekel ?
Wat is de druk van de condenserende stoom / condensaat ?
Wat is de soort zout (NaCl of ..... ?) en concentratie (gew%) van die pekel ?
Wat is de insteldruk van de drukveiligheid op de pekel ?
Wat is de druk van de condenserende stoom / condensaat ?
[/quote]
Een verzadigde zoutoplossing heeft een bevriezingspunt van -21°C, een kookpunt van 109°C en bevat 356 g NaCl per liter bij een temperatuur van 0°C (359 g/l bij 25°C).
alsthans volgens wikipedia.
Denk je dat het al vastgestelde feit niet klopt? waarom zou pekel niet kunnen gaan koken?
Een verzadigde zoutoplossing heeft een bevriezingspunt van -21°C, een kookpunt van 109°C en bevat 356 g NaCl per liter bij een temperatuur van 0°C (359 g/l bij 25°C).
alsthans volgens wikipedia.
- Pluimdrager
Dit is niet nuttig en verwart de topicstarter alleen maar.
-
wat is de temperatuur van het condensaat dat de pekel verhit?
Alleen de TS kan aangeven waar de conclusie dat het kan koken vandaan komt. het kan bv komen uit de specificatie van de apparatuur zelf. Of uit het feit dat het al een keer gebeurt is. als dat zo is heeft discussie of dat klopt weinig zin.
-
Hoi,
Ik weet het niet zeker, maar weet je de temperatuur van het condensaat? Dan kun je bij verstopping de stoomdruk berekenen. Door de warmtecapaciteit van de warmtewisselaar kun je dan het stoomdebiet uitrekenen wat je kwijt moet. Ik weet niet of je hier iets mee kunt.
p.s. als deze situatie zich voordoet, is verstopping dan ook niet een probleem?
Ik weet het niet zeker, maar weet je de temperatuur van het condensaat? Dan kun je bij verstopping de stoomdruk berekenen. Door de warmtecapaciteit van de warmtewisselaar kun je dan het stoomdebiet uitrekenen wat je kwijt moet. Ik weet niet of je hier iets mee kunt.
p.s. als deze situatie zich voordoet, is verstopping dan ook niet een probleem?
ik neem aan dat het condensaat het gevolg is van stoom onder een temperatuur boven de 100 graden. pekel heeft een hoger kookpunt dan water dus als je niets doet dan zal de druk op de pekel in steady state in ieder geval lager zijn dan de stoomdruk waarmee je ze zaak verwarmt. hoeveel stoom er uit de pekel zal ontsnappen als je het overdrukventiel opent zal
in steady state bepaald worden door de warmtecapaciteit waarmee de energie overgedragen wordt van condensaat naar pekel via de warmtewisselaar. tijdelijk kan er meer vrijkomen (in principe onbegrensd, maar dan gaat er ook pekel uit spuiten door de ontstane gasbellen) als de pekel vanaf het moment dat de klep opent een hogere temperatuur heeft dan 100 graden. hoeveel zal dan bepaald worden door de flow die de klep kan doorlaten die flow zou ik dus berekenen op basis van het vermogen wat de verwarmende stoom kan overbrengen naar de pekel als de pekel drukloos is. Dan weet je immers zeker dat het in steady state eindigt op een beheersbare temperatuur en druk onder de temperatuur van het verwarmende condensaat en in principe dus vrijwel drukloos. afhankelijk van de flow van het ventiel en de druk waarbij het ventiel opent kan dat wel een tijdje duren voordat dat steady state is.
in steady state bepaald worden door de warmtecapaciteit waarmee de energie overgedragen wordt van condensaat naar pekel via de warmtewisselaar. tijdelijk kan er meer vrijkomen (in principe onbegrensd, maar dan gaat er ook pekel uit spuiten door de ontstane gasbellen) als de pekel vanaf het moment dat de klep opent een hogere temperatuur heeft dan 100 graden. hoeveel zal dan bepaald worden door de flow die de klep kan doorlaten die flow zou ik dus berekenen op basis van het vermogen wat de verwarmende stoom kan overbrengen naar de pekel als de pekel drukloos is. Dan weet je immers zeker dat het in steady state eindigt op een beheersbare temperatuur en druk onder de temperatuur van het verwarmende condensaat en in principe dus vrijwel drukloos. afhankelijk van de flow van het ventiel en de druk waarbij het ventiel opent kan dat wel een tijdje duren voordat dat steady state is.