Coole Cola-fles

Moderator: physicalattraction

Berichten: 338

Coole Cola-fles

Ik heb wel 'ns gehoord dat de opening van een cola-fles heel even heel erg koud wordt, zo'n -80C. Klopt dit en waardoor komt dat dan? Door de ontsnappende CO2?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Coole Cola-fles

Klopt: doordat de dop eraf is, kan de druk omlaag (dat geeft ook die belletjes) want dan kan de CO2 uit de frisdrank ontsnappen. Door die uitzetting van het CO2 gas (van 3 bar in de vloeistof naar 1 bar in de buitenlucht) koelt het gas af. Dat kleine 'rookwolkje' dat je ziet als je een fles frisdrank openmaakt is dan ook water uit de lucht dat bevriest omdat het in contact komt met de koude CO2 (en ook wat vast CO2).
Never underestimate the predictability of stupidity...

Re: Coole Cola-fles

Dat kleine 'rookwolkje' dat je ziet als je een fles frisdrank openmaakt is dan ook water uit de lucht dat bevriest omdat het in contact komt met de koude CO2 (en ook wat vast CO2).


Is dat ook de reden waarom erg koude dingen "roken"?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Coole Cola-fles

Meestal wel, ja. (Zeker in gewone lucht.)
Never underestimate the predictability of stupidity...

Gebruikersavatar
Berichten: 106

Re: Coole Cola-fles

maar nu vraag ik me af, waarom bij bv een colafles als hij opengaat er juist een endotherme reactie plaatsvind, en bv niet een exotherme reactie.

Berichten: 2

Re: Coole Cola-fles

-80 graden, k vind dat best wel grappig om te weten. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Coole Cola-fles

Is dat ook de reden waarom erg koude dingen "roken"?


Omdat ijs ook direct kan verdampen?
How will it end?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: Coole Cola-fles

Ik denk niet dat het direct verdampen van ijs de reden is dat het lijkt te roken...
Never underestimate the predictability of stupidity...

Berichten: 12

Re: Coole Cola-fles

Dat kleine 'rookwolkje' dat je ziet als je een fles frisdrank openmaakt is dan ook water uit de lucht dat bevriest omdat het in contact komt met de koude CO2 (en ook wat vast CO2).
Komt dat niet ook omdat de lucht uit de fles verzadigd is? Lucht met een hogere druk kan veel meer vocht vasthouden dan lucht met een lage druk. En als de druk ineens wegvalt, dan kan die lucht ineens veel minder vocht vasthouden, waardoor er een overschot ontstaat.

Daarom ontstaat er ook mist in een vliegtuig waarvan de cabinedruk ineens wegvalt.[/quote]

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Coole Cola-fles

Waaruit concludeer jij dat de lucht in de fles verzadigt is? De temperatuur is 20 graden, de druk is hoger, waarom zou de lucht erin verzadigt zijn?

Het lijkt mij dat het juist minder verzadigt is, als je je het 3-fase diagram voor je houdt zie je dat bij hogere druk het vloeibaar gebied groter wordt.

Berichten: 717

Re: Coole Cola-fles

Dat het water boven de opening van een cola fles bevriest is wel heel extreem, het zal in eerste instantie condenseren.

Het roken: Koude lucht kan nu eenmaal minder vocht (damp) vasthouden dan warme lucht, om dat op te lossen condenseert het vocht en is het geen damp meer maar water. Wij zien 'rook', of eigenlijk een miniatuur koufront met een depressie waar flinke regenwolken aan het ontstaan zijn.

Volgens mij zit er geen 'lucht' in de fles, maar slechts koolzuur. Wat is lucht? (Retorische vraag...)

Als gas onder druk naar een lagere druk gaat krijgt 'het' meer bewegingsruimte. De moleculen zullen harder gaan trillen en om dat voor elkaar te krijgen absorberen ze energie uit de omgeving. Dit resulteert in afkoeling. Deze techniek zit ook in je koelkast.

Re: Coole Cola-fles

Is hetzelfde aan de hand als je bijv. een tankje campinggaz lek prikt?

Berichten: 1.404

Re: Coole Cola-fles

maar nu vraag ik me af, waarom bij bv een colafles als hij opengaat er juist een endotherme reactie plaatsvind, en bv niet een exotherme reactie.
Endotherme en exotherme reacties zijn chemische reacties, hier gaat het over een thermodynamische proces
Waaruit concludeer jij dat de lucht in de fles verzadigt is? De temperatuur is 20 graden, de druk is hoger, waarom zou de lucht erin verzadigt zijn?

Het lijkt mij dat het juist minder verzadigt is, als je je het 3-fase diagram voor je houdt zie je dat bij hogere druk het vloeibaar gebied groter wordt.
Bij elke gegeven druk en temperatuur is er een maximale hoeveelheid water dat de lucht kan opnemen. De verhouding van de hoeveelheid opgenomen water en de maximale hoeveelheid noemen we de relatieve vochtigheid. Is deze 100% dan noemen we de lucht verzadigd.

Dus ook bij 20° en 3 bar kan de lucht verzadigd zijn.
Als gas onder druk naar een lagere druk gaat krijgt 'het' meer bewegingsruimte. De moleculen zullen harder gaan trillen en om dat voor elkaar te krijgen absorberen ze energie uit de omgeving. Dit resulteert in afkoeling.


Het absorberen van de energie uit de omgeving gebeurd na de afkoeling van het gas. het aftrekken van een cola flesje (en alle andere snelle expansie van gassen) kan beschouwd worden als een adiabatisch(=zonder warmteuitwisseling met de omgeving) proces.

Uit de eerst hofdwet van de thermodynamica kunnen we dan afleiden dat de temperatuur zal dalen:

Eerste hoofdwet: In een gesloten systeem is de energie constant

dus dQ+ dUinw + dA=0 (verandering warmteinhoud + verandering inwendige kinetische energie + geleverde arbeid = 0)

dQ = 0 want het is een adiabatisch proces

dA is positief want een expansie levert arbeid

dus dUinw is negatief

de temperatuur is een maat voor de inwendige kinetische energie en daalt dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Coole Cola-fles

Ik heb eens met mijn nartuurkundedocent een discussie gehad over de 'plop' die je hoort als je de kroonkurk van een bierflesje af trekt. Is dat gevolg van een onder- of overdruk?

(k wil nu wel eens weten wie gelijk had..)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Re: Coole Cola-fles

Ik heb eens met mijn nartuurkundedocent een discussie gehad over de 'plop' die je hoort als je de kroonkurk van een bierflesje af trekt. Is dat gevolg van een onder- of overdruk?


Overdruk. Er moet een behoorlijke overdruk zijn om het evenwicht met het opgeloste CO2 in stand te houden .Rond de 3-4 bar volgens mij.

Reageer