Is flow afhankelijk van druk? En in wat voor mate?

Moderator: physicalattraction

Reageer

Is flow afhankelijk van druk? En in wat voor mate?

Hallo,

Wanneer ik een slangetje heb van ongeveer een meter lang, met aan 't einde een afsluitdopje met daarin een klein gaatje. Is de luchtflow dan afhankelijk van de druk die ik op het slangetje zet? Zoja, hoe ziet deze verhouding er uit? Is er een formule voor om te berekenen hoeveel deze flow zal zijn, bij bijvoorbeeld een gaatje van 1mm en een bepaalde druk?

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Willem

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Is flow afhankelijk van druk? En in wat voor mate?

Volgens de wet van Bernoulli is er een relatie tussen de snelheid ven de lucht, de diameter van het slangetje (of de opening) en de druk.

1/2 rho v^2 + P = constant.

Waarin v de flow is, voor jouw dus A*L/s (A is oppervl. en L/s is de afstand die het aflegt in het buisje in een seconde. Dus de flow door het buisje in een seconde.)

P is de druk.

rho is de specifieke massa. (dichtheid)

Re: Is flow afhankelijk van druk? En in wat voor mate?

Zoals ik het nu begrijp:

Wanneer ik meer druk op het slangetje zet(m.b.v een pompje) gaat er minder lucht door het gaatje.

Dit haal ik tenminste uit de formule, ik vraag het na, omdat het voor mijn gevoel eerder andersom is.

Klopt het?

Bedankt!

:shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Is flow afhankelijk van druk? En in wat voor mate?

Nee, juist andersom..

Als 1/2 Rho A^2/(L/s)^2 + P constant is, dan zal bij toename van P de factor 1/2 Rho A^2/(L/s)^2 kleiner worden..

Aangezien Rho en A constant zijn, betekent dit dat (L/s)^2 groter moet worden! En dus zal je flow toenemen als ook P toeneemt
De kortste weg tussen twee punten is nooit een rechte lijn...

Reageer