Wikkelingen asynchrone motor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Wikkelingen asynchrone motor

Hey,

Hoe kan je bij een 3-fazige motor bepalen, hoe de 3 wikkelingen liggen?

Je kan ze ohms meten, maar dan weet je nog niet waar u1-u2, v1-v2 en w1-w2 juist ligt.

Want als je bvb u1 en u2 omdraait gaat de motor brommen en trekt hij teveel stroom.

Ik heb ooit eens gezien dat men hiervoor een kleine gelijkspanning op een wikkeling aansluit

en dan op de andere wikkelingen de polariteit gaat meten. Maar dit geeft geen resultaat.

Wie weet hier meer over?

gr

Guido
motorplaatje.JPG
motorplaatje.JPG (9.17 KiB) 3174 keer bekeken

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wikkelingen asynchrone motor

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Op dat plaatje staat toch aangegeven welke wikkelingeind waar zit?

Hoe wou je dan U1 en U2 met elkaar verwisselen?

De truc met het aantikken van een batterij werkt wel bij een transformator, om de wikkelrichting te bepalen. Maar bij een motor werkt dat niet.

Berichten: 3

Re: Wikkelingen asynchrone motor

Op de afbeelding staat inderdaad alles mooi gekodeerd.

Maar wat als er 6 draden uit de motor komen, zonder kodering?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wikkelingen asynchrone motor

Ja, dan wordt het lastig. Dan kun je met een ohmmeter bepalen welke twee einden bij elkaar horen, maar veel verder zul je niet komen.

Maar zit er echt geen codering op? B.v. een kleurmerk op de draad?

Berichten: 3

Re: Wikkelingen asynchrone motor

Hey Klazon,

De truc met het aantikken van een batterij werkt wel bij een transformator, om de wikkelrichting te bepalen. Maar bij een motor werkt dat niet.

Hiermee heb je me aan het denken gezet. Een motor en een transformator hebben wikkelingen.

Ik ben op het werk aan het experimenteren geweest...
motorplaatje.JPG
motorplaatje.JPG (8.91 KiB) 3191 keer bekeken
Sluit 10V= aan op een wikkeling, de plus op U2 en de min op U1.

Sluit een analoge mV meter aan op een andere wikkeling de plus op V2 en de min op V1.

Als je nu de aangelegde spanning onderbreekt, zal de mV meter positief uitslaan,

als de tweede wikkeling in dezelfde richting ligt als de eerste.

Liggen de spoelen niet gelijk, dan zal de mV meter negatief uitslaan.

Klazon alvast bedankt voor de reactie. Ik had wel gedacht wat meer reacties op dit forum te krijgen.

Guido.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Wikkelingen asynchrone motor

Ik had wel gedacht wat meer reacties op dit forum te krijgen.
Dat je hier weinig respons krijgt ligt aan het kakrakter van de vraag. Er zijn hier wel en paar mensen die weten hoe zo'n motor werkt, maar ik denk dat bijna niemand er ooit aan heeft gesleuteld. Voor mij is het ook al meer dan 30 jaar geleden. En een motor met losse draadeinden, voor zover ik me kan herinneren heb ik die nooit gezien.

Berichten: 388

Re: Wikkelingen asynchrone motor

Drie oplossingen:

1) Haal de hele stator uit het huis en kijk hoe de wikkelingen liggen (geen sinecure als je geen ervaring hebt).

2) Laat bovenstaande door een bobineur doen, maar dan betaal je er wel voor (hij kan ook mogelijk rechtstreeks zeggen op basis van ervaring welke draden van welke wikkeling afkomen).

3) Trial and error. Je kan uitpiepen welke draden één wikkeling vormen. Nu heb je drie wikkelingen en is het gewoon een kwestie van te proberen op welke manier die aan elkaar geknoopt moeten worden om een draaiveld te krijgen. Op verlaagde spanning testen en in geval van error niet te lang klooien zodat je wikkelingen niet te warm worden. Deze oplossing wordt enkel succesvol als je het gestructureerd aanpakt en niet als een halve gare wat draadjes gaat verbinden. Je begint met alle draden te labelen en een schema op te stellen van alle mogelijke combinaties.

Berichten: 55

Re: Wikkelingen asynchrone motor

guidovicus schreef: Hey Klazon,

De truc met het aantikken van een batterij werkt wel bij een transformator, om de wikkelrichting te bepalen. Maar bij een motor werkt dat niet.

Hiermee heb je me aan het denken gezet. Een motor en een transformator hebben wikkelingen.

Ik ben op het werk aan het experimenteren geweest...

Afbeelding motorplaatje.JPG

Sluit 10V= aan op een wikkeling, de plus op U2 en de min op U1.

Sluit een analoge mV meter aan op een andere wikkeling de plus op V2 en de min op V1.

Als je nu de aangelegde spanning onderbreekt, zal de mV meter positief uitslaan,

als de tweede wikkeling in dezelfde richting ligt als de eerste.


Liggen de spoelen niet gelijk, dan zal de mV meter negatief uitslaan.

Klazon alvast bedankt voor de reactie. Ik had wel gedacht wat meer reacties op dit forum te krijgen.

Guido.
Kwam dit topic van lang geleden nog toevallig tegen i.v.m. het oplossen van een ander probleem. Wat dat is het nog altijd actueel. Ik betwijfel sterk of de test heeft gewerkt  zoals in dit bericht is omschreven. Volgens 'de wet van Lenz' is een EMK van zelfinductie namelijk tegengesteld aan de oorzaak van zijn ontstaan. Dus op het moment dat de magnetiseringsstroom door de U-wikkeling wordt onderbroken, zal U2 (kortstondig) negatief worden. De mV meter aan de V-wikkeling zou derhalve niet positief maar negatief moeten uitslaan, althans ervan uitgaand dat de wikkeling uiteinden correct zijn gecodeerd.

Reageer