Spanningsregelaar op een inductiekookplaat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Spanningsregelaar op een inductiekookplaat

Ik destilleer alcohol met behulp van een destilleeropstelling die verwarmd wordt met een inductiekookplaat. Maar als ik het vermogen wil reduceren om een rustiger destillatie te krijgen gaat de kookplaat over in een onderbroken verwarming (afwisselend aan-uit). Dit is voor een goede destillatie heel onhandig.
Nu heb ik bedacht dat als ik de kookplaat op een hoog vermogen zet, maar tussen het stopcontact en de kookplaat een spanningsregelaar zet die het ingaande vermogen reduceert, ik alsnog een constante laag vermogen verwarming krijg.
Kan iemand me zeggen of dit ook echt zo werkt? Bij een electrische kookplaat denk ik zonder enig probleem, maar bij inductie weet ik niet of ik dan mijn kookplaat om zeep breng.
Ik heb een eenpits inductiekookplaat van 3500W.
 
Hartelijke groet,
 
Maarten

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Spanningsregelaar op een inductiekookplaat

Dat zal met een inductieplaat niet gaan. Er is nogal wat elektronica aanwezig die bij een lagere of periodiek onderbroken netspanning niet zal werken, mogelijk zelfs defect zal raken.

Berichten: 2

Re: Spanningsregelaar op een inductiekookplaat

Dank je wel voor je reactie.
 
Mag ik hier nog even over doorvragen?
 
Ik heb ook een electrische kookplaat van 2100 W. Deze heeft alleen een draaiknop met 9 standen, waarbij stand 9 continue verwarmt.
 
Ik ben aan het kijken naar een spanningsregelaar die 4000 W aankan. Op de site wordt het volgende over deze regelaar gezegd:
 
Use the resistive load as much as possible; Reduce the capacitive and inductive load of much energy. (It is best to leave more than half of them).
 
Wat betekent dit wat betreft het gebruik in mijn geval?
 
Dit is het apparaatje waar ik naar kijk:
 
https://nl.aliexpress.com/item/4000W-220V-SCR-Voltage-Regulator-Motor-Speed-Controller-Dimming-Thermostat-Brand-New-Brand-New/32594721428.html?spm=a2g0z.10010108.1000016.1.489e549ftE9TEl&isOrigTitle=true

Gebruikersavatar
Berichten: 778

Re: Spanningsregelaar op een inductiekookplaat

Een wild idee.. Zou een gloeilamp als warmtebron werken? Daar kun je mooi een dimmer bij installeren, en zo de boel juist op het kookpunt houden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Spanningsregelaar op een inductiekookplaat

Een zware dimmer voor die kookplaat zetten zou moeten volstaan. Hier een met een vermogen van 2300 Watt, en hier tot 5000 Watt.
 
Met dat steenkolenengels doelen ze er waarschijnlijk op dat bij een ohmse belasting (zoals zo'n kookplaat) 4000 Watt geen probleem is, maar dat je bij capacitieve en inductieve lasten (transformatoren bijvoorbeeld) maar tot de helft van dat vermogen mag gaan.

Berichten: 1

Re: Spanningsregelaar op een inductiekookplaat

Als hobbybrouwer gebruik ik al enkel jaren zelf een inductiekookplaat van 3500W en kan de temperatuur tot een graad nauwkeurig instellen.
 
Onder de glasplaat zit een temperatuursensor, de weerstand van de temperatuursensor daalt als de temperatuur stijgt.
Met een in de brouwketel ingebouwde sensor en externe temperatuurregelaar wordt een weerstand parallel geschakeld met de temperatuursensor van de kookplaat. Voor de kookplaat is dan de ingestelde temperatuur overschreden en stopt met opwarmen.
 
De ingestelde temperatuur op de kookplaat wordt een stap hoger ingesteld als de gewenste temperatuur.
 
Het is een beetje het principe van een thermostatische radiatorkraan te sluiten door de thermostaat op te warmen.

Berichten: 12.262

Re: Spanningsregelaar op een inductiekookplaat

Het hangt er ook vanaf hoe het is ontworpen: als het met een sensor voor temperatuur werkt zou het aardig nauwkeurig moeten zijn, maar het kan zijn dat de fabrikant daar toch voor wat hysteriese heeft gekozen om te voorkomen dat het ding iedere paar seconden aan en uit schakelt als er iets met weinig thermische massa verwarmd wordt. 
Victory through technology

Berichten: 3

Re: Spanningsregelaar op een inductiekookplaat

Beetje laat, maar beter laat dan nooit...
Inderdaad is aan-uitschakelen de manier om vermogen te regelen bij inductie. Je kunt niet klooien met de spanning, het hele ding zit vol electronica die echt een spanning nodig heeft.
Zelfde geldt overigens voor een magnetron.
 
Wat je makkelijk kan doen: Verwarm gewoon au-bain-marie.  Een pan met water als buffer, met daarin je destilleer-ketel.  Zo kun je met een aan-uit vermogen toch een constante temperatuur houden.

Reageer