mu-metaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

mu-metaal

Weet iemand het volgende:
 
Ik wil een neodium magneet afschermen met mu metaal van 1mm dik ( 3bij4cm). De magneet is een schijf van 30mm doorsnede en 15 mm dik. Trekkracht
ongeveer 30 kg.
Het mu metaal bevindt zich 1cm verwijderd van de magneet, zal het magnetisme er door heen komen en hoeveel? Wat gebeurt er als ik meerdere lagen gebruik
 
kan het uit proberen maar het is erg duur spul.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: mu-metaal

Voor zover mij bekend is een enkele laag mu-metaal niet zo geschikt voor grotere veldsterkten, het verzadigt al snel.
Een N45 neodymium magneet wordt opgegeven met een veldsterkte van ongeveer 1,3 à 1,4 Tesla, terwijl mu-metaal al boven 0,78 tesla verzadigd raakt. Een mogelijkheid zou zijn een paar laagjes mu-metaal afgewisseld met aluminium of koper te gebruiken.
 
Maar ook de vorm en afmetingen van het schild en de oriëntatie t.o.v. van het magnetisch veld zijn van belang. Een schijf mu-metaal van 3 cm voor een magneet met dezelfde diameter lijkt mij toch te klein. Hoeveel veldsterkte er resteert, zou ik niet durven zeggen. Als je een defecte harddisk van een computer hebt, kan je die slopen. De magneten daarin zitten vastgelijmd in een kooi van mu-metaal, als je die magneten er uit breekt kan daar goedkoop wat mee experimenteren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: mu-metaal

Gaat het om opbergen zonder dat de omgeving de magneet voelt? Misschien zou je hem beter samen met een omgekeerde magneet kunnen opbergen.

Berichten: 12.262

Re: mu-metaal

Mu-metaal is meer geschikt als afscherming tegen wisselende en zwakkere magneetvelden, het wordt veel gebruikt in bijvoorbeeld radio apparatuur om stukjes circuit af te schermen van de rest van het apparaat en/of de buitenwereld. 
 
Een sterke magneet afschermen is nog niet zo gemakkelijk, maar de beste oplossing lijkt me een constructie waarin je de magneet in een ferromagnetisch materiaal plaatst dat de gehele magneet omvat. De meeste veldlijnen zullen dan door dat metaal lopen, en minder invloed naar buiten hebben. 
 
Dat hoeft verder geen exotisch materiaal te zijn, als je iets hebt van ijzer met wanden van 1 cm dik oid kun je het denk ik heel aardig afschermen. 
Victory through technology

Berichten: 7

Re: mu-metaal

Vervolgvraagje

Ringmagneet, 21 kg houdkracht/stuk
Toepassing:axiaal lager plateau platenspeler
Opstelling: afstotend, 2 magneten
Specs:

https://www.supermagnete.nl/data_sheet_R-40-23-06-N.pdf

Vragen:
Hoe kan ik het best de afscherming doen- om de gevoelige bedrading te beschermen- bij de draad, of de magneet?
De afstand magneet-element is 240 mm minimaal
Heeft de opstelling een positief (elkaar opheffend) effect ?
Kan de as, die met de magneten verbonden is, een negatieve invloed hebben in de verspreiding vd magneet velden?

Alvast bedankt

Gr

C

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: mu-metaal

Een statisch magneetveld heeft geen invloed op de bedrading. Je hebt dus helemaal geen afscherming nodig.

Berichten: 3.902

Re: mu-metaal

misschien heeft hij wel een kompas. Maar inderdaad goed om even terug te gaan naar de reden van de vraag. Het komt maar al te vaak voor dat iemand iets wil oplossen terwijl er helemaal geen probleem is.

Berichten: 7

Re: mu-metaal

Hoi- met dank voor de reactie

De platenspeler zelf is ruim bemeten- 60x60x40 cm
Een kompas heb ik er niet bij nodig- ;)- phew!
Kunnen eventueel sommige soorten elementen ermee problemen hebben? Met electromagneetjes etc

De speler bestaat uit 3 volledig onafhankelijke “plinths”
Als het magneet veld geen probleem is, dan het volgende

Ik wil een koper folie tussen de plinths aanbrengen om eventuele inductie van andere bekabeling en motoren te minimaliseren/voorkomen- er zijn in totaal 8 motoren actief in de aandrijving en de arm ;| met de daarbij behorende sensors, schakelaars etc etc

Thx!

C

Reageer