Electromagnetische stralingsmeter

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Electromagnetische stralingsmeter

Nieuwsgierig of lekstraling van een magnetron aantoonbaar is heb ik een goedkope stralingsmeter gekocht op ebay. Als de magnetron werkt registreert hij inderdaad straling buiten de magnetron. Binnen een meter afstand van de deur meet hij > 0.4 μT ("harmful", zegt hij knipperend), en vlak voor de deur zelfs 40 μT. Het elektrische veld is nul.
 
Maar elders piept hij ook gemakkelijk, bijvoorbeeld bij een ongebruikt stopcontact signaleert hij een elektrisch veld van 300 V/m, bij het snoer van een uitgeschakelde waterkoker hetzelfde, en bij het snoer van een ingeschakelde waterkoker komt daar 7 μT bij. Bij een werkende stofzuiger 300 V/m en 100 μT. Bij een plasmabol 700 V/m en 20 μT. Bij een permanente magneet en bij een opgeladen ballon niets. Vannacht ga ik maar liever in de tuin slapen vanwege de electrosmog in huis. 
 
Een vraag is hoe het apparaat de straling meet. Binnenin zie ik aan de voorkant een soort weerstand (1) naast een koperen plaat (2), het lijkt op een primitieve condensator om het E-veld te meten. Nergens zie ik een spoel, terwijl ik dat verwacht had voor een onafhankelijke magneetveldmeting.
 
Bij een elektromagnetische golf verwacht ik eigenlijk een vaste verhouding van E en B, want E/B = c. Waarom meet het apparaat geen vaste verhouding E/B?
 
em_veldmeter.jpg
em_veldmeter.jpg (114.39 KiB) 1288 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.540

Re: Electromagnetische stralingsmeter

Binnen een magnetron (maximaal vermogen 1000W, oppervlakte 30cmx40cm) is de vermogensintensiteit: Igem=P/A=8333 W/m2
Piekintensiteit: Ipeak=2Igem=16,67.103 W/m2
Eo=(2Igem)/(cεo))1/2 =2510 V/m
Bo=Eo/c=5,35μT
 
Vlak voor de deur 40μT? lijkt dan verdacht veel op een foute meetwaarde van een goedkope stralingsmeter 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Electromagnetische stralingsmeter

Nergens zie ik spoelen
 
Wat je bij het koperen plaatje ziet is waarschijnlijk geen weerstand maar een spoeltje. Die worden ook gemaakt in dit soort kleur gecodeerde omhulzingen. Ik kan de kleuren niet goed zien, maar het lijkt op rood, blauw, bruin, zilver. Zo ja, dan is het spoeltje 260 µH ±10%
 
Hier vind je een tabelletje, de codering is in principe gelijk aan die van een weerstand.
 
Dat koperen plaatje is dat een massieve laag, of twee lagen koper met een isolator er tussen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Electromagnetische stralingsmeter

De vorm van het "weerstandje" is ook iets korter en dikker dan een gewone weerstand, hij lijkt meer op een van de inductoren op de pagina van je link. De kleurcode is rood-violet-oranje-zilver, dus 27000 µH.
 
Het plaatje is niet massief koper, het lijkt op een dun printplaatje met een koperlaagje aan beide kanten. Dan is het plaatje mogelijk een complete plaatcondensator.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Electromagnetische stralingsmeter

ukster schreef: Vlak voor de deur 40μT? lijkt dan verdacht veel op een foute meetwaarde van een goedkope stralingsmeter 
 
Blijkbaar is wat er uit de oven lekt niet de microgolffrequentie van 2.5 GHz, maar een veel lagere frequentie, vooral de netfrequentie (50 Hz): ik vond op internet een lijstje waarin diverse veldsterktemetingen bij microgolfovens verzameld zijn, met de frequentieband erbij. 
 
Mijn samenvatting ervan is: 
100 µT op 3 cm afstand

2 µT op 50 cm afstand

0.5 µT op 1 m afstand
 
Het gemeten frequentiegebied was vaak 50-60 Hz, of een breder gebied van 20 Hz tot 20 kHz dat 50-60 Hz bevat.  
 
Mijn apparaatje vond vergelijkbare waarden, dus het zal wel 50 Hz straling zijn.

Berichten: 12.262

Re: Electromagnetische stralingsmeter

Misschien is het ook wel een kwestie van nagaan waar die functie van de multimeter voor bedoeld was.
 
Er zijn de nodige multimeters die ook een functie hebben om leidingen in muren op te sporen en daarmee te voorkomen dat je pakweg een plug en schroef pal door een electricieitsdraad in de muur bevestigd. 
 
Het lijkt me stug dat iets gemaakt voor 50-60 Hz een betrouwbaar instrument zou zijn voor de 2.5 GHz van een magnetronoven. 
Victory through technology


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.541

Re: Electromagnetische stralingsmeter

Ik vond een aardige youtube video (klik) van de teardown van deze electromagnetic radiation tester (GM3120) door een electrical engineer, Kerry Wong. De gebruikte onderdelen op de printplaat lijken hem nog wel geschikt voor hoge frequenties tot 3.5 GHz. De twee kanten van het koperplaatje zijn doorverbonden, het is dus geen complete condensator, maar hij zal wel dienen om het E-veld op te vangen. Het "weerstandje" is inderdaad een inductor. In de test blijkt de GM3120 niets op te vangen van 100 MHz en 2 GHz testsignalen uit een signaalgenerator, maar wel het stoorsignaal van het lichtnet. Hij houdt hem ook bij de magnetron. Mijn ervaringen met het apparaat komen overeen met de conclusie van de video. 

Berichten: 12.262

Re: Electromagnetische stralingsmeter

Bij de magentronoven zul je inderdaad voornamelijk het magnetische veld van de transformator meten, er zit over het algemeen een forse in (in de orde van 1 kW) en de behuizing is meestal iets van plaatstaal dat dat magnetische veld niet volledig afschermt. Is ook nergens voor nodig, ongeacht wat dat apparaat zegt is het volstrekt ongevaarlijk. 
 
Component 1 is inderdaad een spoel om het magnetische veld te meten. Op zich een aardig idee, maar met 1 spoel kun je een veld volledig 'missen' als je in de verkeerde orientatie zit. Het zou me niet verbazen als de waardes varieren als je deze meter om zijn assen draait op een gegeven positie. 
 
Hoe het elektrische veld gemeten wordt is me niet helemaal duidelijk - wellicht de spanning tussen dat koperen plaatje en de rest van de printplaat?
Victory through technology

Reageer