Weerstanden toevoegen in schakelingen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 9

Weerstanden toevoegen in schakelingen

Wat gebeurt er met de spanning en stroomsterkte als je weerstanden gaat toevoegen in een serieschakeling en in een parallelschakeling?

Dus stel ik heb een voeding die sluit ik aan op een van de twee schakelingen wat gebeurt er dan met de spanning en de stroomsterkte als ik weerstanden ga toevoegen

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Weerstanden toevoegen in schakelingen

Dat hangt ervan af waar je de weerstanden toevoegt en van de aard van de spanningsbron.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Weerstanden toevoegen in schakelingen

Is dit een concreet praktijkprobleem? Vertel er dan eens wat meer over.
Of is het puur theoretisch? Laat dan eens een voorbeeld zien van wat je bedoelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Weerstanden toevoegen in schakelingen

Xilvo schreef: ma 17 jun 2019, 20:26 Dat hangt ervan af waar je de weerstanden toevoegt en van de aard van de spanningsbron.
In de serieschakeling doe ik meer weerstanden in serie en in de parallel schakeling doe ik meer weerstanden parallel.

Gebruikersavatar
Berichten: 9

Re: Weerstanden toevoegen in schakelingen

klazon schreef: ma 17 jun 2019, 20:45 Is dit een concreet praktijkprobleem? Vertel er dan eens wat meer over.
Of is het puur theoretisch? Laat dan eens een voorbeeld zien van wat je bedoelt.
Dit is theoretisch en praktijk voorbeeld. Mijn vraag is wat er gebeurt met de totale spanning over beide schakelingen en de totale stroomsterkte. Dus wat een ampèremeter en voltmeter zouden aangeven als ze over de hele schakeling zouden staan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Weerstanden toevoegen in schakelingen

In het eerste geval neemt de totale weerstand toe. In het tweede geval neemt die af.

Bij een pure spanningsbron neemt in geval één de stroom af, in geval twee neemt die toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: Weerstanden toevoegen in schakelingen

spanningsbron.png
spanningsbron.png (6.15 KiB) 3200 keer bekeken
Ui is de constante inwendige bronspanning.
Uklem =Spanning tussen de klemmen.(Uklem=Ui-I.Ri)
Meer weerstanden in Ru in serie betekent hogere weerstand Ru
Als er bij een serieschakeling weerstanden bijkomen, wordt de stroom I dus lager en zal de klemspanning toenemen.
Meer weerstanden in Ru parallel betekent een lagere weerstand Ru
Als er bij een parallelschakeling in Ru weerstanden bijkomen, wordt de stroom I dus hoger en zal de klemspanning afnemen.

Reageer