vliegende magneten

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

vliegende magneten

Het is best bekend dat magneten met tegengestelde polen naar elkaar gericht van elkaar weg willen gaan. Als dit in een verticale richting gebeurt v'liegt' die ene magneet. Ik heb onderzoek gedaan op het internet en heb niet gevonden wat ik hoopte en misschien kunnen jullie mij helpen. Is het mogelijk dat een magnetisch platform een auto kan laten 'zweven'? (ik weet dat een auto veel te zwaar is maar is het mogelijk)

Berichten: 12.262

Re: vliegende magneten

Het is volstrekt onmogelijk om met gewone passieve magneten stabiele levitatie te krijgen, niet van een auto, niet van een lucifer en niet eens van alleen een magneet.

Ongeacht hoe je de magneten opstelt krijg je nooit een situatie waarbij het geheel stabiel is.

De enige manier om het met gewone magneten te kunnen doen is door stabilisatie. Dat kan passief door een sterk diamagnetisch materiaal als bismuth te gebruiken, maar daarmee kom je niet veel verder dan een magneet van pakweg een kubieke centimeter te laten 'zweven' tussen twee plakken bismuth met een sterke mangeet ver daarboven om tegen de zwaartekracht in te werken.

Als je iets groots wilt laten zweven zul je supergeleiders moeten gebruiken. Op zich kan je een auto op een magnetisch platform laten zweven (via field pinning) boven een type-2 supergeleider, nadeel is dat die vooralsnog alleen werken gekoeld met vloeibaar stikstof.

Berichten: 18

Re: vliegende magneten

Hmmm

Wat als een conische mageet combineerd met een ring magneet, die belast over de top van de conus gedrukt wordt?

The Noob

Berichten: 12.262

Re: vliegende magneten

Ook niet, geen enkele configuratie is stabiel.

Het staat me bij dat er ook theoretisch bewijs voor is waarom het niet zo kan zijn, helaas heb ik geen idee meer van waar die publicatie te vinden is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: vliegende magneten

Het is het theorema van Earnshaw, er staat een goede uitleg in wikipedia.

Kort door de bocht: het magneetveld veld kun je weergeven als een verzameling veldlijnen die elkaar niet snijden en die nergens naar een punt toe convergeren. Als de auto door toeval een kleine beginsnelheid heeft langs de veldlijn dan zal hij langs die veldlijn voortbewegen zonder terugwaartse kracht te ervaren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: vliegende magneten

Zie ook dit en dit topic.

Reageer