Elektromagnetisch veld in emmer maken

Moderator: physicalattraction

Berichten: 12.262

Re: Elektromagnetisch veld in emmer maken

LisannevL schreef: za 14 sep 2019, 19:14 Ik begrijp dat je dat niet begrijpt of niet weet. Gelukkig was dat ook niet de vraag waarmee ik kwam ;)
Da's waar - je wou een vrij uniform magneetveld in een emmer, en dat is in ieder geval gelukt.

Zolang die netvoeding dubbelgeisoleerd is zie ik er verder ook weinig kwaad/risico in... misschien werkt het zelfs wel om zwart zand (hematiet) onder je nagels uit te trekken na een dagje in de natuur :D

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Elektromagnetisch veld in emmer maken

Leuke tip: steek er een cilinder massief ijzer in. Om sterke magnetische velden met gewoon een lege spoel te maken heb je erg veel stroom nodig. Als je er een stuk ijzer in de spoel steekt, gaan de magnetische subdomeintjes zich allemaal samen oriënteren en het oorspronkelijke magnetische veld vele malen versterken. Dit wordt ook gedaan in de industrie.
Het ijzer werkt een beetje als een versterker van het magnetische veld in je emmer.
Weet niet goed waar je direct zon' massieve ijzeren cilinder vindt, probeer mischien een bundel beton ijzers? Test in elk geval met een magneetje of het inderdaad ijzer is, aluminium, koper enz zijn niet magnetisch dus dat gaat niet lukken.

Reageer