Plasmabol vs elektronica

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.976

Re: Plasmabol vs elektronica

Dat is waar maar vaak heb je wel wat meer nodig dan een velletje alufolie om een (wisselend) magneetveld af te schermen.

Berichten: 12.262

Re: Plasmabol vs elektronica

Misschien verstoort het gewoon de werking van de plasmabol waardoor de frequentie veranderd en het toestenbord daar toevallig niet gevoelig voor is?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.976

Re: Plasmabol vs elektronica

Ik denk niet dat de bol zelf deel uitmaakt van de oscillator. Dan kan het folie de frequentie niet noemenswaardig beïnvloeden.

Met een scoop zou dit makkelijk na te gaan zijn.

Berichten: 12.262

Re: Plasmabol vs elektronica

Het is meer dat de bol een capacitieve belasting voor de oscillator vormt, en ik vermoed niet dat men veel moeite doet om een exacte frequentie vast te houden in dit soort dingen. Uiteraard kan dat technisch wel, maar dat maakt het product duurder om te maken.

Anderzijds is het gewoon niet zo handig om zo'n ding nabij ESD gevoelige apparatuur als computers te gebruiken. Er worden zelfs kleine varianten verkocht die vanaf een een USB connector werken, maar het lijkt me niet verstandig die daadwerkelijk in de USB van een computer te pluggen - wellicht eerder in een oude telefoonlader ergens aan de andere kant van de kamer.

Berichten: 3

Re: Plasmabol vs elektronica

klazon schreef: zo 29 sep 2019, 16:59 Het kan ook inductieve koppeling zijn. De ontladingen veroorzaken scherpe stroompieken. Maar wie zet er nou zo'n ding vlak naast zijn computer.
Hij staat op mijn bureau en daar moet soms een laptop. Geen andere plek in mn kamer :)

Berichten: 3

Re: Plasmabol vs elektronica

Benm schreef: zo 29 sep 2019, 15:48 Wat zou het dan zijn, wellicht capacitieve koppeling of iets dergelijks?
Kan je me meer vertellen over "capacitieve koppeling" ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Plasmabol vs elektronica

Wood888 schreef: di 08 okt 2019, 21:21 Hij staat op mijn bureau en daar moet soms een laptop. Geen andere plek in mn kamer :)
Je zou hem uit kunnen zetten. :)

Berichten: 12.262

Re: Plasmabol vs elektronica

Wood888 schreef: di 08 okt 2019, 21:30
Benm schreef: zo 29 sep 2019, 15:48 Wat zou het dan zijn, wellicht capacitieve koppeling of iets dergelijks?
Kan je me meer vertellen over "capacitieve koppeling" ?
Grofweg het concept waarbij een wisselend eletrisch veld een electrisch veld in iets anders veroorzaakt zonder het direct aan te raken.

Het zou bijvoorbeeld kunnen dat die plasmabol op een frequentie werkt die stoort met de electronica van je toetsenbord. Als je dan 1 hand op die plasmabol legt en de andere boven het toetsenbord houdt (of zelfs de knoppen gewoon aanraakt als die van isolerend plastic zijn) en een storing wordt veroorzaakt.

Dit soort dingen gebeuren wel eens - ook vrij onverwachts. Zo had ik eens een USB lader die blijkbaar zoveel rommel op de uitgang had dat het touchscreen van de telefoon tijdens het laden niet goed meer werkte. Bij andere laders of laden uit een powerbank geen enkel probleem... inmiddels is die lader overigens kapot ;)

Reageer