Potentiële elektrische energie van een lading in een elektrisch veld en potentiaal

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 10

Potentiële elektrische energie van een lading in een elektrisch veld en potentiaal

Beste,
Het lukt me maar niet om dit vraagstuk op te lossen:

Een He-kern heeft massa 6.65×10∧-24 g en beweegt (vanuit rust) over een veldlijn van een homogeen veld met grootte 300 kN/C. Hoe groot is de snelheid na 50cm?

Eerst en vooral zou ik de lading bepalen: 2.17×10∧-28 C, maar verder geraak ik dan ook niet.
Zou u me een stapje vooruit kunnen helpen?
O ja, heeft iemand de uitgewerkte oplossingen van interactie 5.2?

Alvast bedankt!

Mvg,

Phybe

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Vraagstuk ivm potentiële elektrische energie van een lading in een elektrisch veld en potentiaal

Peebs schreef: zo 17 nov 2019, 11:33 Eerst en vooral zou ik de lading bepalen: 2.17×10∧-28 C, maar verder geraak ik dan ook niet.
Hoe kom je aan die lading? Die is kleiner dan de elementairlading (1,602E-19 C) dus die kan niet goed zijn.

Berichten: 10

Re: Vraagstuk ivm potentiële elektrische energie van een lading in een elektrisch veld en potentiaal

(Groot) foutje in de formule... maar met welke formule(s) zou ik de snelheid hieruit kunnen afleiden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Vraagstuk ivm potentiële elektrische energie van een lading in een elektrisch veld en potentiaal

Ik neem aan dat het hier om een schoolopgave gaat?
Weet je uit te rekenen wat de snelheid is van een bal die je (in vacuüm) van 20 m hoog laat vallen?

Berichten: 10

Re: Vraagstuk ivm potentiële elektrische energie van een lading in een elektrisch veld en potentiaal

Dit is inderdaad een schoolopgave .
Ik heb net wat meer info opgezocht, maar voor zo ver ik me herinner, hebben we niks over valsnelheid/valversnelling gezien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Vraagstuk ivm potentiële elektrische energie van een lading in een elektrisch veld en potentiaal

Als niet is behandeld wat bijvoorbeeld de afgelegde weg is bij een eenparig versnelde beweging, dan lijkt het me onwaarschijnlijk dat je al wel dit soort opgaven krijgt.
Je kunt het trouwens ook met kinetische energie doen, maar daar geldt hetzelfde voor, als dat is behandeld zal die eenparig versnelde beweging vast ook wel behandeld zijn.

Berichten: 10

Re: Vraagstuk ivm potentiële elektrische energie van een lading in een elektrisch veld en potentiaal

Ik zat vorig jaar (4de middelbaar) in economie A(talen) en ben reeds overgeschakeld naar wetenschappen-wetenschappen, dus het kan wel dat ik dit gemist heb. Ik heb hier een formule voor kinetische energie, maar aangezien we die formule pas in een later hoofdstuk werd behandelt, dacht ik dat er een simpelere weg was om deze oefening op te lossen.

Toch bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Vraagstuk ivm potentiële elektrische energie van een lading in een elektrisch veld en potentiaal

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat kinetische energie pas wordt behandeld na dit soort zaken. Misschien moet je nog eens goed nagaan welke stof je hebt gemist, voordat je dadelijk in de problemen komt.

Wat formules zonder veel uitleg:

F=m.a, kracht is massa maal versnelling.
E=F.s, energie is kracht maal weg.
Kinetische energie Ekin=½.m.v2

Kijk eens of je daarmee verder komt.


Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: Vraagstuk ivm potentiële elektrische energie van een lading in een elektrisch veld en potentiaal

Meestal worden eerst de bewegingsformules behandeld,pas daarna potentiële- en kinetische energie.
Met de bewegingsformules is dit vraagstuk prima op te lossen!
He kern.png
He kern.png (6.35 KiB) 2678 keer bekeken

Reageer