Lampje brandt alleen als ik mijn hand hierbij in de buurt hou

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

Lampje brandt alleen als ik mijn hand hierbij in de buurt hou

Hallo,
Ik was vandaag mijn koplamp van de fiets aan het maken en het ledje wilde alleen maar branden als ik mijn hand binnen een gebied van 3/4 cm hield. Nu is mijn vraag hoe kan het dat dit gebeurt? De schakeling verandert namelijk niet.

Het ledje staat (natuurlijk) in serie met een weerstand en parralel aan die 2 loopt is nog een gloeilampje geschakeld. Het ledje en de weerstand zijn op een printplaat vast gesoldeerd en het gloeilampje is op koperen plaatjes, die weer aan de printplaat zitten, aangesloten.

Iemand die mij dit kan uitleggen? Ik namelijk nergens een antwoord vinden op internet. Alvast bedankt :D

P.s. Ik vraag dit uit interesse.

Berichten: 3.780

Re: Lampje brandt alleen als ik mijn hand hierbij in de buurt hou

gaat de lamp toevallig alleen aan als het donker wordt? Dan zit er een fotocel in. als je daar je hand voorhoudt wordt het ook donker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lampje brandt alleen als ik mijn hand hierbij in de buurt hou

Wat een merkwaardige combinatie, een led en een gloeilamp in een koplamp.
Wat zit er nog meer in, een batterij, een schakelaar?

Berichten: 6

Re: Lampje brandt alleen als ik mijn hand hierbij in de buurt hou

HansH schreef: zo 17 nov 2019, 19:14 gaat de lamp toevallig alleen aan als het donker wordt? Dan zit er een fotocel in. als je daar je hand voorhoudt wordt het ook donker.
Zou goed kunnen maar dan zou de fotocel in het plastic moeten zitten van de lamp

Berichten: 6

Re: Lampje brandt alleen als ik mijn hand hierbij in de buurt hou

klazon schreef: zo 17 nov 2019, 23:19 Wat een merkwaardige combinatie, een led en een gloeilamp in een koplamp.
Wat zit er nog meer in, een batterij, een schakelaar?
De schakeling is aangesloten op een dynamo die werkt als de band draait, en een schakelaar zit er ook in.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Lampje brandt alleen als ik mijn hand hierbij in de buurt hou

En verder niks? Gelijkrichter? Nog meer elektronica?

Berichten: 12.262

Re: Lampje brandt alleen als ik mijn hand hierbij in de buurt hou

Maar eens een paar foto's waarop het binnen werk zo goed als kan zichtbaar is, dan zijn we er vast heel snel over uit :)

Berichten: 5

Re: Lampje brandt alleen als ik mijn hand hierbij in de buurt hou

Of je gooit je Dynamo in de hobbydoos en Dan haal je bij de action een mooi setje lampjes die op baterijen werken, ze hebben daar hele nette lampjes voor een paar euro en de energie van het fietsen Kun je toch veel beter voor het fietsen gebruiken ;-)

Berichten: 12.262

Re: Lampje brandt alleen als ik mijn hand hierbij in de buurt hou

Dat zou je kunnen doen, maar je hebt ook dingen als naaf-dynanmo's die niet zoveel wrijving vergen en prima bruikbaar zijn. Gezien die altijd mechanisch met het wiel verbonden zijn is de enige manier om de belasting te verlagen het utischakelen van de verlichting - en dan dat kan gebeuren middels een detector die 'ziet' of het wel of niet donker is.

Tegenwoordig is de meeste verlichting compleet met LED's opgebouwd, maar dat is een redelijk recent verschijnsel.

Er staat me nog wel bij dat er achterlichten bestonden met een gloeilampje als je fietste, en daarnaast een paar rode ledjes gevoed uit een condensator die ook een minuut of wat bleven branden als je even stil stond voor een stoplicht of iets dergelijks - niet idoot veel licht, maar wellicht net genoeg om wel gezien te worden.

Reageer