Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

@Benm De rol van agentschap telecom is meer, namelijk die van toezichthouder van de gestelde kaders.

Op de site van het RIVM, citeer:
In de samenleving zijn er zorgen over gezondheidseffecten door blootstelling aan elektromagnetische velden van telecommunicatie-systemen. Hoewel sommige onderzoeken naar de huidige generaties mobiele telecommunicatie aanwijzingen voor gezondheidseffecten leveren, geven alle wetenschappelijke onderzoeken samen geen bewijs dat blootstelling onder de limieten schadelijk is. Of inzichten over gezondheidseffecten veranderen, zal nog moeten blijken.

Voor dit onderzoek heeft het RIVM in opdracht van Agentschap Telecom de peer-reviewed wetenschappelijke literatuur onderzocht op de blootstelling en eventuele gezondheidseffecten van 5G-systemen. Daarnaast hebben Agentschap Telecom en het RIVM bij 5G-testopstellingen veldsterktemetingen uitgevoerd.

Het is belangrijk om de ontwikkelingen te blijven volgen om duidelijk te krijgen wat de veldsterkte is als 5G-systemen in gebruik zijn genomen. Ook moet duidelijk worden hoe de variabele blootstelling bij meerdere zenders en gebruikers moet worden gemeten, en of er geen verstoring van elektronische apparatuur optreedt.
Dit is volgens mij de actuele status, en dit is dan de informatie waar je een eigen mening op kan vormen,
meer is er op dit moment niet te melden denk ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Thanks voor de links naar Kennisnet. Ik zie dat ze ook een memo hebben die specifiek een reactie is op het onderzoek over de ratten. Ze zijn er nogal kritisch over het onderzoek, en halen aan dat het door opwarming kan komen (veel meer straling bij die ratten dan ooit bij mensen), en dat het toeval kan zijn en vervolgonderzoek nodig is.

Berichten: 12.262

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Ik denk dat die kritiek wel terecht is: bij lage niveaus gebeurt er niets, dus gaat men meten met niet-realistische niveaus waar mensen nooit aan worden blootgesteld. Vervolgens moet je dat vermogen zo ver opvoeren dat je al thermische effecten krijgt voordat er ook maar iets gebeurt.

Het AT kijkt naar diverse zaken, maar storing blijft een belangrijk aspect - zowel op andere communicatiemiddelen, electronica, als levende wezens. Dat laatste is echter nooit aangetoond en staat niet hoog op de agenda.

Storing kennen we allemaal wel: GSM signalen geven een heel herkenbaar signaal na onbedoelde demodulatie in een versterker, microfoon en dergelijke... een typisch tet-tet-tettettetet-tet geluid dat je al hoort voor de telefoon rinkelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Ik volg jullie volledig in de analyse dat er op fysiologisch vlak echt geen wetenschappelijke onderbouwing is buiten dan thermische effecten bij zeer hoge dosissen. Maar wat als we een beetje uitzoemen naar een grotere lengteschaal maar lagere energieschaal. Wat zou het effect kunnen zijn van zulke straling op zenuwbanen? Zijn er grote moleculaire structuren die op zulke resonantie uiteen kunnen trillen?

Persoonlijk trek ik me hier allemaal niets van aan hoor.

Berichten: 12.262

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Er was wel een hypothese dat zaken als zenuwen en zelfs aderen en vaten als een soort antennes zouden kunnen werken, en dan heb je het inderdaad over golflengtes van decimeters tot een meter oid. Dat gaat niet meer over moleculair niveau, maar wel over inductie van bijvoorbeeld spanningkjes in zenuwbanen die dan een vergelijkbaar effect zouden kunnen hebben met wat er gebeurt als de zenuw echt een signaal stuurt.

Dit klinkt op zich allemaal plausibel, alleen blijkt het in de praktijk gewoon niet te gebeuren.

Gebrek aan signalen is er zeker niet: toen we nog analoge TV over de ether hadden (zeg 15 jaar terug) ging dat in VHF/UHF banden ergens tussen 300 en 900 MHz op diverse kanalen tegelijk en met vermogens van tientallen of zelfs honderden kW, vlak bij bewoond gebied. Medische problemen leverde dat verder niet op (wel storing aan apparaten)

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Dat weet ik maar gelijkaardige argumenten kan je ook maken over fijnstof.
Als we hier allemaal sociologie of iets dergelijks studeerden dan zou dat onze manier van aanpak zijn.
We kunnen dit toch effectief testen in het lab? Ze zijn er toch reeds ingeslaagt implantaten in zenuwbanen in te brengen die de elektrische pulsen kunnen meten? Je zou rechtstreeks een zenuw kunnen monitoren van een varken in een stal terwijl je er allerlei straling van verschillende frequenties/polarisaties op stuurt. Voordeel is ook dat ipv bij kanker onderzoek het effect direct zichtbaar zou moeten zijn.

Berichten: 12.262

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Het kan beide, en is beide gedaan.

Je kunt mensen blootstellen aan een flinke hoeveelheid UHF en kijken wat er dan gebeurd in een laboratorium setting. Dat zijn experimenten met een korte blootstelling maar hoge dosis, en die blijken niets bijzonders te doen.

De andere kant zijn mensen die langdurig worden blootgesteld aan forse UHF velden omdat ze dichtbij een TV zender wonen, en daar blijkt ook niet dat het enige gevolgen voor hun gezondheid heeft.

Dit gaat niet over zwakke singaaltjes of iets dergelijks, maar letterlijk over mensen die op 100 meter afstand van een TV zender wonen waar tientallen kW zendvermogen 24/7 actief is. Ergens zou je domweg verwachten dat een dusdanige blootstelling enig effect zou hebben, maar het blijkt niet het geval.

Analoge TV stations produceren bovendien een signaal dat best verstorend zou kunnen werken: het signaal is AM (of ingeperkt tot VSB) waarbij je snelle wisselingen krijgt op 50 Hz tussen een beeld en het blanking interval, colorburst en teletekst.

Als iets een effect zou hebben is het wel een dergelijk signaal, maar dat blijkt domweg niet het geval. Nieuwere technieken als DVB-T produceren meer continu aanwezige signalen, en die lijken ook onschadelijk voor mensen.

Berichten: 55

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Benm schreef: vr 24 jan 2020, 16:53 het zou me niet verbazen als de mensen die zo'n protest op zetten dat doodleuk zitten te doen vanaf een laptop die 100 mW+ 2.4 of 5 GHz signalen afgeeft, nog geen halve meter van hun hoofd... en je dan druk maken over iets dat tientallen meters verderop ongeveer hetzelfde doet is gewoon bizar.
Dat ben ik met je eens. Ik heb echter verschillende mensen gesproken die 'elektrosensitief' of elektrohoogsensitief claimen te zijn. En die doen dat beslist niet.

*** modknip ***

Ik geloof dat ik ergens een onderzoek heb gezien naar dat wat ik als anecdotal evidence poneer. Kun je daar nog even op wachten?
Intussen wel dit: er zijn vele mensen die hun huis zoveel mogelijk afschermen voor zenderstraling, geen wifi of mobieltje hebben, die niet de straat op kunnen, of zoals die Zweedse electro-ingenieur die ik in een documentaire zag, ergens in de wildernis is gaan wonen. Zelfs de camera mocht niet dichtbij komen, hij werd totaal ziek van emf.

Berichten: 55

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Xilvo schreef: za 25 jan 2020, 10:35 van gebruik van mobieltjes, sinds een jaar of twintig, op het lichaam gedragen en tegen het hoofd gehouden, zou onderhand een schadelijk effect wel duidelijk moeten zijn. Maar niets, noppes.
Ja, dat zegt mijn boerenverstand ook.
Behalve dat er dus wel mensen zijn, misschien wel 5% van de bevolking, die er wel last van hebben.
En nog een invalidering van ons boerenverstand: kanker bijvoorbeeld kan zich net zo langzaam ontwikkelen als asbestziekte.
En, postnietpropter, er is wel toename van allerlei kwalen en onrust.

Berichten: 55

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Mag ik een aantal vragen tegelijkertijd stellen?

1- Klopt het dat de Nederlandse overheid zich laat leiden door de Gezondheidsraad die als dogma heeft dat niet-ioniserende telecommunicatiestraling slechts warmte-effecten kan hebben?

2 - Als dit klopt, waarom dan deze tunnelvisie, terwijl er duizenden peer-reviewed onderzoeken zijn die wel degelijk biologische effecten aantonen, zoals ik ze aantref op https://bioinitiative.org/ en op https://www.emf-portal.org/en ?

3 – Wat vinden jullie van het artikel in The Lancet dat stelt dat het nu bewezen is dat preventie van weefselverwarming door radiofrequente elektromagnetische straling niet effectief is bij het voorkomen van biochemische en fysiologische interferentie? https://www.thelancet.com/journals/lanp ... 3/fulltext

4 - Klopt het dat Nederland de hoogste stralingsnorm van Europa heeft, vele malen hoger dan bv. Zwitserland en Italië?

5 – Zo ja, waarom is dat?

6 – Klopt het dat de totale blootstelling aan zenderstraling sterk is gegroeid in de afgelopen 20 jaar, en met de komst van 5G, ondanks efficiëntere techniek, nog eens enorm verder gaat toenemen door de verveelvuldiging van zenders en te versturen data, niet alleen voor menselijke communicatie maar ook voor IoT?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Jellenu schreef: do 13 feb 2020, 14:21
Xilvo schreef: za 25 jan 2020, 10:35 van gebruik van mobieltjes, sinds een jaar of twintig, op het lichaam gedragen en tegen het hoofd gehouden, zou onderhand een schadelijk effect wel duidelijk moeten zijn. Maar niets, noppes.
Ja, dat zegt mijn boerenverstand ook.
Behalve dat er dus wel mensen zijn, misschien wel 5% van de bevolking, die er wel last van hebben.
Uitkomst van dubbelblind onderzoek laat zien dat zogenaamde elektrosensitieve mensen die straling niet kunnen waarnemen.
https://digest.bps.org.uk/2017/03/29/pe ... nsitivity/

Berichten: 55

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Ja ik heb natuurlijk ook meteen gevraagd of ik ze mag testen met m'n mobieltje. Maar ze zeiden dat ze er pas na een half uur of een uur niet goed van worden.
In het onderzoek dat je aanhaalt was het maar 20 minuten.
Mag ik suggereren dat jouw conclusie onwetenschappelijk is, en een andere formulering voorstellen?
"Dit onderzoek heeft niet kunnen aantonen dat mensen die claimen last van straling te hebben dat ook binnen twintig minuten merken"

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Jellenu schreef: do 13 feb 2020, 14:37 Ja ik heb natuurlijk ook meteen gevraagd of ik ze mag testen met m'n mobieltje. Maar ze zeiden dat ze er pas na een half uur of een uur niet goed van worden.
Ze, allemaal? Hoeveel?

Als dat een algemene opvatting is van zogenaamd elektrosensitive personen, dan wordt er natuurlijk rekening mee gehouden tijdens zo'n onderzoek.

Berichten: 55

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Olof Bosma schreef: di 28 jan 2020, 12:00 Door de fase van het signaal voor de afzonderlijke gebruikers per zender te besturen kan worden bereikt dat de stralingsrichting van de antenne per gebruiker wordt geoptimaliseerd.
Heel knap!
Nu heb ik gelezen dat bij de Amerikaanse ambassade in Moskou, en bij vrouwenvredeskampen bij luchtmachtbases in Engeland emf gericht is gebruikt om mensen onwel te maken. Handig, want er is geen corpus delicti oid.
Als dat bij de 5G-zenders ook zo gericht kan, zoals jij zegt, dan zouden ongewenste individuen misschien getarget kunnen worden met ziekmakende doses straling en niemand zou het kunnen zien. Tenzij je er een metertje bij houdt natuurlijk.
Lijkt me wel de droom van elk totalitair systeem.

Berichten: 55

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Olof Bosma schreef: di 28 jan 2020, 12:00 Dit impliceert dat mensen die in de mars m.b.t. 5G meelopen eigenlijk beter kunnen demonstreren voor een versnelde uitrol van 5G.

Door de beschikbaarheid van 5G zal waarschijnlijk het dataverkeer zodanig toenemen dat de totale stralingsbelasting ook toe zal nemen. Dit komt dan echter niet door 5G maar door de toename van de applicaties.
Met dat laatste impliceer je dat de marcherenden toch wél rationeel bezig zijn, en spreek je het eerste tegen.

Reageer