Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Ik zie dat er aanstaande zaterdag weer een mars is tegen de landelijke uitrol van een 5G netwerk. Mensen die bang zijn voor straling bestaan al sinds de jaren zestig, maar voor zover ik weet (dat is een grote disclaimer, ik volg dit nieuws niet van dichtbij) is er nooit enig verband aangetoond tussen straling (met frequentie lager dan roentgen) en gezondheid. Nu zie ik echter dat er een EMF Scientist Appeal is waarin de VN en de WHO worden aangespoord om veel strengere richtlijnen op te stellen en te handhaven.

1. Is de EM straling die voor 5G gebruikt wordt wezenlijk anders dan die voor andere technologieën?
2. Zijn er kwalitatief degelijke onderzoeken waaruit blijkt dat deze straling gezondheidsrisico's met zich mee brengt? Zo ja, hoe groot zijn die risico's?

Ik start deze discussie op Wetenschapsforum in plaats van zelf heel veel te zoeken, omdat ik bang ben dat wat ik ook ga zoeken, ik het zal vinden (zowel voor- als tegenstanders), en ik dus de mening van gerespecteerde medegebruikers wil horen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

1. de frequentie is hoger dan van voorgaande netwerken.
2. als die onderzoeken er zijn dan was dat allang in de media gekomen maar ik heb er niet van gehoord.

In dat stuk beweren ze dat er allerlei akelige ziektes door worden veroorzaakt en ze zeggen ook dat dat door talrijke onderzoeken is aangetoond, maar ze geven daar geen enkel voorbeeld van.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Als je wat van de hun opinie ondersteunende links bij 'Media' doorleest, dan is het toch wel heel erg mager. Eigenlijk gaan al die links over één voorlopig onderzoek bij ratten en muizen. En dat onderzoek is behoorlijk controversieel.

Hersentumoren geconstateerd bij mannelijke ratten die een leven lang aan zeer sterke e.m. straling werden blootgesteld. KLIK

Curieus dat er bij de vrouwelijke ratten en de muizen niets significants gevonden werd, en curieuzer dat geen enkele rat in de niet bestraalde controlegroep tumoren had. Normaal had dat zo'n twee procent moeten zijn, vrijwel exact het percentage dat tumoren had in de 'besmette' groep. En misschien nog curieuzer: De 'besmette' ratten leefden langer dan de controlegroep.

Berichten: 12.262

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Ioniserende staling is eigenlijk zo'n beetje zichbaar licht en alles met kortere golflengte.

Voor niet-ioniserende straling, zoals gsm, 3g/4g/5g,wifi,radar etc is nooit enig negatief effect aangetoond, afgezien van thermische effecten.

Dat 5g een wat hogere frequentieband gebruikt dan 4g is wel een verschil, maar we zijn best gewend aan die frequenties zonder dat de meeste mensen het door hebben... hoe denk je dat een schuifdeur weet of er iemand naar binnen wil, of hoe de politie je snelheid meet om je een bon te sturen? Dat zijn ongeveer de 5g frequenties.

Het kan gevaarlijk zijn bij extreme veldsterktes: dan krijg je opwarming vergelijkbaar met pakweg je hand in een magnetron steken nadat je het deurmechansime hebt gesaboteerd. Dat is nogal onverstandig, maar je kunt het vergelijken met je hand in een bak water steken: Is het 30 graden dan is dat geen probleem, bij 90 graden zou ik het vooral laten. Om die reden moet je ook nooit van dichtbij in de bundel van een werkende radar kijken - meestal kom je daar ook helemaal niet bij, afgezien van op pleziervaartuigen.

Berichten: 3.866

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Mee eens. tumor cellen krijg je door beschadiging van DNA wat daardoor iets anders gaat doen dan waar het voor bedoeld is. Daarvoor heb je hoogenergetische straling nodig, dus hoge frequenties (UV of hoger dus golflengte korter dan ca 350nm. Bij 5G praat je over golflengtes van centimeters. Dus veel te laag energetisch om DNA moleculen te kunnen beschadigen zonder thermische effecten die de hele cel om zeep zouden helpen.
5G, magnetron etc kan alleen thermische schade aanrichten evenals bv infrarood licht of gewoon licht of hoogvermogen laserlicht.

Berichten: 12.262

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

De onrust begrijp ik ook niet. Zoals het er nu uitziet wordt in eerste instantie een stuk in de 3.5 GHz band gebruikt, en dat is pakweg midden tussen de 2.4 en 5 GHz wifi netwerken die mensen al jaren in huis hebben, en waar ze ook al die tijd al aan zijn blootgesteld bij gebruik van laptops, smartphones en dergelijke. Niets nieuws onder de zon.

Wat eventueel nieuw zou zijn is de uitrol van ~60 GHz banden, al geldt daar even goed dat er geen enkel ander gevaar is dan thermische problemen.

Ik vrees dat het een raar soort compleet gebrek aan inzicht is: het zou me niet verbazen als de mensen die zo'n protest op zetten dat doodleuk zitten te doen vanaf een laptop die 100 mW+ 2.4 of 5 GHz signalen afgeeft, nog geen halve meter van hun hoofd... en je dan druk maken over iets dat tientallen meters verderop ongeveer hetzelfde doet is gewoon bizar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Voor biologische schadelijke effecten van dit soort 'straling', EM golven met een frequentie lager dan die van licht, is geen theoretische grond en, voor zover mij bekend, geen enkele significante statistische onderbouwing.
Laatst gewijzigd door physicalattraction op do 13 feb 2020, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd

Berichten: 12.262

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

De theoretische grond zou een werkingsmechanisme moeten hebben, maar het is niet uit te sluiten dat dat er wel is maar wij er geen weet van hebben.

Blootstelling aan RF is echter eenvoudig empirisch te onderzoeken: stel zoogdieren, liefst primaten, bloot aan diverse frequenties, diverse energieniveaus en voor diverse duraties en vergelijk dat met een controlegroep. Dat is uiteraard al talloze keren gedaan, en altijd zonder resultaat als de methodiek maar correct was.

Daarnaast zou je verwachten dat als radiofrequentie straling in het GHz gebied schadelijk zou zijn je daar toch wel voorbeelden van zou moeten zien gezien hoeveel we er aan worden blootgesteld.


En die angstzaaierij is zeker niet nieuw of uniek voor 5G, toen de eerste GSM's gemeengoed werden in loop van de jaren 90 had men precies dezelfde verhalen. 25+ jaar later en een bloostelling van het merendeel van de bevolking aan zenders op 800/900/1800/1900 MHz recht tegen hun hoofd resulteerde tot dusver in helemaal niets.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Veel belangrijker is wat de consequenties zouden zijn als we wel bewijs zouden hebben dat het wel schadelijk is..

Als er aangetoond wordt dat het schadelijk is, heeft dat enorme maatschappelijke impact die niet te overzien is,
dus bij elke twijfel is het niet schadelijk, het kan niet anders meer, we hebben ons verbonden aan radio golven
voor onze welvaart en economie....er is dus geen keus meer, anders dan onschadelijk hoe dan ook !

We kunnen alleen meten waar we mee bekend zijn, de invloed op gedrag en medische klachten is te moeilijk
om te meten, daarvoor heb je controle groepen nodig, die ergens leven zonder radio golven...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

WillemB schreef: za 25 jan 2020, 10:26 Veel belangrijker is wat de consequenties zouden zijn als we wel bewijs zouden hebben dat het wel schadelijk is..

Als er aangetoond wordt dat het schadelijk is, heeft dat enorme maatschappelijke impact die niet te overzien is,
dus bij elke twijfel is het niet schadelijk, het kan niet anders meer, we hebben ons verbonden aan radio golven
voor onze welvaart en economie....er is dus geen keus meer, anders dan onschadelijk hoe dan ook !
Dat is natuurlijk niet waar. Hoe schadelijk is bijvoorbeeld het autoverkeer, wat betreft verkeersslachtoffers, vervuiling, klimaat? Blijkbaar zijn we bereid risico en/of schade tot op zekere hoogte te tolereren.
WillemB schreef: za 25 jan 2020, 10:26 We kunnen alleen meten waar we mee bekend zijn, de invloed op gedrag en medische klachten is te moeilijk
om te meten, daarvoor heb je controle groepen nodig, die ergens leven zonder radio golven...
Die controlegroep is er, van voor de invoering of uitbreiding van die radiostraling.
En zeker van gebruik van mobieltjes, sinds een jaar of twintig, op het lichaam gedragen en tegen het hoofd gehouden, zou onderhand een schadelijk effect wel duidelijk moeten zijn. Maar niets, noppes.

Berichten: 12.262

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Als het schadelijk was moest je inderdaad een afwegen tussen kosten en baten maken. Als er wereldwijd 2000 mensen per jaar dood gingen aan alle draadloze technologie, zouden we dan acuut stoppen die te gebruiken? Ik denk van niet, gezien de economische schade miljoenen doden als gevolg zou hebben.

Met die mobieltjes was op een gegeven moment een soort angst dat mensen hersentumoren zouden krijgen vanwege de antenne vlak naast het hoofd. 25 jaar later en met meer dan de halve bevolking voorzien van een dergelijke apparaat hebben we geen effect gezien.

De thermische effecten zijn wel gevaarlijk, maar consumenten worden daaraan niet blootgesteld. Mensen die werken met krachtige microgolf apparatuur zijn opgeleid om te voorkomen dat ze thermische schade oplopen.

Straling klinkt gewoon eng - maar ik blijf de term gebruiken gezien het gewoon fotonen betreft.

De hele angst-industrie slaat werkelijk nergens op: het zijn vaak mensen die zichzelf doodleuk blootstellen aan gevaarlijke ioniserende straling door in de zon te gaan liggen of een vliegtuig te pakken, en vervolgens moord en brand kraaien over ongevaarlijke straling van een telefoon.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Zelf heb ik eens gekeken op een spectrum analyzer wat er allemaal te zien is in het gehele spectrum op locatie,
en daar zie je echt zoveel signalen, van soms behoorlijke sterkte, dat je er toch over gaat nadenken of dat
nu allemaal wel goed is voor de mens...
Laatst gewijzigd door physicalattraction op di 28 jan 2020, 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic gedeelte verwijderd

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.904

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

WillemB schreef: za 25 jan 2020, 17:14 Zelf heb ik eens gekeken op een spectrum analyzer wat er allemaal te zien is in het gehele spectrum op locatie,
en daar zie je echt zoveel signalen, van soms behoorlijke sterkte, dat je er toch over gaat nadenken of dat
nu allemaal wel goed is voor de mens...
Door dit soort opmerkingen draag je zelf bij aan die zinloze discussie. Er is geen aanwijzing, statistisch of theoretisch, dat die 'straling' schadelijk zou kunnen zijn.

Veruit de sterkste straling, met een vermogen dat soms de 1 kW/m2 overschrijdt, ook nog eens met een vele male hogere frequentie dan die van 5G, is direct zonlicht. Daar maakt niemand zich druk over.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

Opmerking moderator

Uit de startpost:
physicalattraction schreef: do 23 jan 2020, 20:59 2. Zijn er kwalitatief degelijke onderzoeken waaruit blijkt dat deze straling gezondheidsrisico's met zich mee brengt? Zo ja, hoe groot zijn die risico's?
Degelijke bijdragen in die richting of ertegenin, worden hogelijk gewaardeerd. Hou het wel bij de feiten! Dringend verzoek ononderbouwde bijdragen achterwege te laten.

Niet-wetenschappelijke berichten zijn verwijderd. De topic is weer geopend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.088

Re: Schadelijke gevolgen 5G netwerken

“Michel Uphoff” schreef: vr 24 jan 2020, 01:55 Als je wat van de hun opinie ondersteunende links bij ‘Media’ doorleest, dan is het toch wel heel erg mager. Eigenlijk gaan al die links over één voorlopig onderzoek bij ratten.
Waar zie jij de wetenschappelijke stukken? Ik zie eigenlijk alleen nieuwsartikelen in de sectie ‘Media’, en die stammen allemaal uit 2016. De eerste tien halen inderdaad allemaal een studie met ratten aan. Er wordt verwezen naar dit artikel waaruit mogelijk iets zou blijken, maar daarin staat letterlijk:
This article is a preprint and has not been certified by peer review
Ik ben op zoek gegaan naar de peer-reviewed versie hiervan, maar niet gevonden. Wel deze presentatie van de hoofdauteur uit 2018, maar die verwijst nog steeds naar biorxiv.
Volgens dit artikel staat er helemaal niets significants in de preprint:
The differences between particular groups of rats and the control group were not statistically significant
Ik vind het zelf te ingewikkeld om dit snel te doorzien, maar erg robuust ziet het allemaal niet uit.
Andere nieuwsartikelen halen vaak helemaal geen studie aan, maar verwijzen juist weer naar deze groep mensen. Ik moet zeggen dat er zoveel links naar nieuwsartikelen staan, dat ik niet kan uitsluiten dat er geen enkele een wetenschappelijke studie aanhaalt, maar tot nu toe heb ik nog geen deugdelijke studie kunnen vinden waarin een verband tussen radiogolven en gezondheid wordt aangetoond.

Reageer