Afnemende stroom door spoel.

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Afnemende stroom door spoel.

Als geïnteresseerde oudere in natuurkunde probeer ik LC-kringen te doorgronden op basis van mentale voorstellingen. Nu is mijn vraag: wanneer de stroomsterkte door een spoel afneemt na een toename keert het gegenereerde magnetische veld zich dan bij die stroomafname om of wordt het gegenereerde magnetische veld dan alleen zwakker in dezelfde richting? Ik heb veel YouTube websites bezocht maar nergens heb ik iets in die richting kunnen vinden. Mogelijk is mijn vraagstelling niet correct.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Afnemende stroom door spoel.

De sterkte van het magnetisch veld is evenredig met de stroomsterkte. Het zal dus zwakker worden maar niet omkeren.

Berichten: 3.860

Re: Afnemende stroom door spoel.

Er zijn 2 belangrijke zaken bij een LC kring namelijk spanning die staat over de spoel en stroom die loopt door de spoel. Het magneetveld is evenredig met de stroomsterkte, maar de spanning over de spoel is evenredig met hoeveel de stoom verandert per tijdseenheid (Dat heet afgeleide voor zover je daarmee bekent bent). Dus op het moment dat de stroom zijn maximum bereikt en dus op dat moment niet verandert dan is de spanning over de spoel net 0. En als de stroom dan afneemt daarna dan wordt de spanning over de spoel negatief. zie bijgaande LTspice simulatie (attachment met code bijgevoegd)
op het moment dat de sroom door de spoel 0 is dan is de verandering van de stroom per tijdseenheid net maximaal. dan is dus ook de spanning over de spoel maximaal.
LC1.gif
Voor een condensator is het net andersom: de stroom in een condensator is evenredig met de verandering van de spanning per tijdseenheid die over de condensator staat. dat samen geeft die mooie sinusvormige oscillatie.

met de gratis software LTspice https://www.analog.com/en/design-center ... lator.html kun je simpel dit gedrag simuleren en spanningen, stromen opvragen. Dat kan veel inzicht geven.
Bijlagen
lc.zip
(314 Bytes) 82 keer gedownload

Reageer