geleiders

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: geleiders

De snelheid deel ik niet door 2 neen waarom zou dat moeten?
Ik kwam wel nog een factor 2 tegen bij de integratie van dat kwadraat dat ik vergeten was. Misschien is het dat?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: geleiders

Je komt niet op de formule waar Ukster en ik op komen voor v0 (voordat Ukster door twee gaat delen)?
geleider.png
geleider.png (1.53 KiB) 866 keer bekeken
Daar komt 1,56 m/s uit.

De enige integratie die ik nodig heb is die van de e-macht. Daar komt geen '2' in voor.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: geleiders

Als je een kwadraat integreert, krijg je toch een factor 2 naar beneden?

Neen die formule kom ik niet tegen, bij mij staat daar nog een extra factor 2 in de noemer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: geleiders

die hanze schreef: ma 24 feb 2020, 14:49 Als je een kwadraat integreert, krijg je toch een factor 2 naar beneden?
Ja. Maar ik integreer geen kwadraat in de afleiding.

Edit:
Stroom I neemt af met exp(-t/τ), I2 met exp(-2t/τ).

De impuls p wordt dan ½ F0

Dan wordt de snelheid inderdaad half zo groot.

Uitwijking 0.0311 m, uiteraard niet realistisch meer vergeleken met de beginafstand van 0,002 m.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: geleiders

Ok we zijn er dan uit over de berekening.
Ben wel niet akkoord met dat laatste. 3.11cm is uiteraard groter dan 2 mm maar dat is niet van belang aangezien het deze hoogte pas krijgt nadat het hele RC circuit reeds is uitgedoofd.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: geleiders

die hanze schreef: ma 24 feb 2020, 15:28 Ok we zijn er dan uit over de berekening.
Ben wel niet akkoord met dat laatste. 3.11cm is uiteraard groter dan 2 mm maar dat is niet van belang aangezien het deze hoogte pas krijgt nadat het hele RC circuit reeds is uitgedoofd.
Dat is waar, na 5.τ heeft een draad nog geen procent van die 2 mm afgelegd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.536

Re: geleiders

Ik vrees dat het bij een gedachtenexperiment blijft, want de piekstroom is zelfs 5000A (U=250V)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.936

Re: geleiders

ukster schreef: ma 24 feb 2020, 15:36 Ik vrees dat het bij een gedachtenexperiment blijft, want de piekstroom is zelfs 5000A (U=250V)
Klopt. Staat ook zo in Excel. Verkeerd gelezen, blijkbaar.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: geleiders

Ja 250 volt kortsluiten met zo een kleine weerstand....
Wet van ohm is ook maar een benadering en bij zulke hoge stromen ga je niet ohms gedrag krijgen.
Leuke oefening in ieder geval.

Reageer