magneten scheiden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 34

magneten scheiden

Hallo Forum

Ik wil een aantal schijfmagneten stapelen. 30 mm doorsnede en 10 mm dik.
Als je ze stapelt wordt het een lange magneet met een noordpool en een zuidpool. Door de magneten te scheiden bij stapeling krijg je per magneet een noord en zuidpool ,
De vraag is nu wat moet de afstand van de magneten zijn en met welk materiaal moet je ze scheiden. Om de maximale magneet kracht te houden en toch zo dicht mogelijk bij elkaar voor een maximaal effect

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: magneten scheiden

Wat wil je er mee bereiken?

Berichten: 34

Re: magneten scheiden

De bedoeling is de magneten in een rvs buis te "stapelen"om zo ijzerdelen uit een productstroom te halen

Berichten: 3.780

Re: magneten scheiden

Je wilt dus blijkbaar iets maken waarmee je niet alleen aan de noordpool of zuidpool iets kan aantrekken, maar juist ook op andere plekken min of meer gelijkmatig verdeeld over de hele productstroom? volgens mij kun je dan het beste een lange staaf ijzer nemen (die is magnetisch geleidend en kan daardoor het veld maximaal versterken) en daarop de magneten op gelijke afstand om en om neerzetten met N-Z-N-Z etc naar de ijzeren strip toe.

Berichten: 34

Re: magneten scheiden

Als ik het goed begrijp is het beter de magneten te scheiden met ijzer en niet met hout

De bedoeling is in de rvs buis een schijfmagneet dan een schijf ijzer dan weer een magneet en dan weer een schijf ijzer.
de magneten zitten dan n-z ijzer n-z ijzer n-z . De vraag is dan wat moet de dikte van de ijzeren schijf zijn om te voorkomen dat de magneten elkaar teveel beinvloeden noord ligt steeds tegenover zuid

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: magneten scheiden

Rien_nl schreef: wo 01 jul 2020, 15:28 Als ik het goed begrijp is het beter de magneten te scheiden met ijzer en niet met hout
Juist dan komen de veldlijnen niet naar buiten. Dat lijkt me niet de bedoeling.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: magneten scheiden

Ook de rvs buis zal verhinderen dat het veld naar buiten komt.

Misschien kun je nog overwegen of een elektromagneet niet handiger is dan een permanente magneet, omdat een elektromagneet wanneer je dat wilt kan laten vallen wat hij opgevist heeft.

Reageer