Wimshurst elektriseermachine

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wimshurst elektriseermachine

Ja, niets te zien. Er zal wel een mosfetje doorgeklapt zijn denk ik.

50 µA is te ongevoelig, 10 zal al een heel grote dip in de geleverde spanning opleveren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.525

Re: Wimshurst elektriseermachine

Ik heb daarnet dezelfde voltmeter ("Select Plus", van de Action) in serie met 10 GΩ getest met de fun fly stick, een speelgoed vandegraaffgenerator, die ondertussen vonkjes maakte over een spleet van 1 mm. De boel was met elkaar verbonden door kronkelige krokodillenbeksnoertjes.

De voltmeter gaf 0,2 V aan, over de serieweerstand stond dus 2 kV, kennelijk kon de generator niet meer dan 0,2 µA leveren. De voltmeter ging niet kapot. In deze situatie veroorzaakten de vonken dus geen schadelijke of merkbare inductiespanningen in de voltmeter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wimshurst elektriseermachine

Ik ben wat aan het experimenteren voor nog wat betere Leidse flessen in mijn Wimshurst machine.
Zo denk ik aan PET als isolator tussen spiraalsgewijs opgerolde aluminiumfolie platen. Polyethyleentereftalaat zou over zeer goede isolerende eigenschappen beschikken, nog weer een tik beter dan perspex (plexiglas, PMMA). Maar ook hier kom ik weer zeer uiteenlopende waarden tegen voor de doorslagspanning per mm. Die varieert van 20 tot wel 120 kV/mm.

Dus een testje gedaan; een PET fles ontdaan van boven en onderkant en over een elektrode van de Wimshurst geschoven:
Petfles testje.jpg
Het is duidelijk te zien dat de doorslag door de lucht over de kunststof van elektrode naar elektrode kruipt, over bijna 20 cm. De dikte van de PET isolator is slechts 0,4 mm.
Bij doorslag over droge lucht reken je op zijn hoogst met 3 kV/mm en in de praktijk van mijn machine met kleine bollen op de elektroden blijkt dit ongeveer 1 kV/mm te zijn. Zou er geen sprake van oppervlaktekruip zijn, dan is 0,4 mm PET kennelijk beter isolerend dan 20 cm lucht, en zou de doorslagspanning van een gewone PET fles beter dan 500 kV/mm zijn.

Maar, het is duidelijk zichtbaar dat de ontlading over het PET oppervlak plaats vindt. En de vraag is nu dan ook: Met welke waarden bij deze kruiplengte kan ik redelijkerwijs rekenen bij dit soort ontladingen? Iemand een idee of bron?

Berichten: 3.867

Re: Wimshurst elektriseermachine

Michel Uphoff schreef: ma 30 nov 2020, 19:24
Maar, het is duidelijk zichtbaar dat de ontlading over het PET oppervlak plaats vindt.
kan dat komen omdat het oppervlak niet helemaal droog is of vuil of beschadigd met krasjes?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Wimshurst elektriseermachine

Lijkt mij niet, het is goed schoon en krasvrij.

Reageer