Stroom zonnepaneel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 49

Stroom zonnepaneel

Meestal staan er bij mini zonnepanelen slechts één uitgangsstroom, die enkel geldt indien de volle zon op deze zonnepaneel staat. Maar hoe kan ik berekenen hoeveel stroom mijn zonnepaneel precies opwekt als deze bvb in de schaduw staat?
Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Stroom zonnepaneel

Dat is vrijwel recht evenredig met de instraling: drie keer zoveel licht ≈ drie keer zoveel stroom. Spanning is nagenoeg constant.

Berichten: 3.926

Re: Stroom zonnepaneel

Maar dat betekent in de praktijk dus dat je de hoeveelheid instraling meet door de stroom te meten die het paneel kan leveren, in de praktijk (bij mijn paneel gemeten) is dat bij schaduw ca 10% van de stroom bij maximale zon.

Alleen bij die spanning zit er nog een addertje onder het gras. per cel staat er een (hele grote) diode parallel met een doorlaatspanning van ca 0.55V. geen 0.7 dus maar veel minder en dat komt omdat het junctie oppervlak zo groot is. Daarom levert het paneel minder stroom als je richting onbelaste spanning komt. En bij 10% van de stroom heb je per cel daardoor een afname van de onbelaste spanning van Vt*ln(10)=26mV x ln(10) is ca 60mV/cel.

Dit verhaal is van belang als je op het zgn 'maximum power point' gaat zitten.
als je daar een stuk onder blijft dan is de stroom inderdaad evenredig met de hoeveelheid licht.

Berichten: 49

Re: Stroom zonnepaneel

Ik heb een project dat batterijen gebruikt en gemiddeld 20 mAh verbruikt, gemiddeld 5 uur per dag. Nu zou ik graag de hoeveelheid batterijen willen beperken om de kosten en de grootte van de machine zo beperkt mogelijk te houden.

Ik had ergens gelezen dat zonlicht iets van 100 000 lux geeft, mijn apparaat zal op een plaats staan waar er gemiddeld 300 lux lichtintensiteit is. Hiernaast mag het paneel niet te groot zijn en ik had er eentje gevonden met 100 mA outputstroom. Ik veronderstel dat de bijdrage van het paneel hier verwaarloosbaar zal zijn, toch?

Berichten: 3.926

Re: Stroom zonnepaneel

Maarten072 schreef: zo 06 sep 2020, 16:17 Ik heb een project dat batterijen gebruikt en gemiddeld 20 mAh verbruikt, gemiddeld 5 uur per dag. Nu zou ik graag de hoeveelheid batterijen willen beperken om de kosten en de grootte van de machine zo beperkt mogelijk te houden.

Ik had ergens gelezen dat zonlicht iets van 100 000 lux geeft, mijn apparaat zal op een plaats staan waar er gemiddeld 300 lux lichtintensiteit is. Hiernaast mag het paneel niet te groot zijn en ik had er eentje gevonden met 100 mA outputstroom. Ik veronderstel dat de bijdrage van het paneel hier verwaarloosbaar zal zijn, toch?
Even volgens de simpele veronderstelling dat je stroom dan 300/100.000 x het maximum is houdt je inderdaad niet veel over. Ik was nog aan het zoeken wat precies de definitied is van lux. blijkbaar niet direct te vertalen naar watt/m2, mogelijk zit het spectrum er ook nog in de lux (UV, zichtbaar of infrarood). Misshien weet iemand dat zo uit zijn hoofd?

Berichten: 3.926

Re: Stroom zonnepaneel

wat je ook kunt doen is zo'n simpel zonneledlampje kopen bij de action en een universeelmetertje (5 euro) ook aldaar. als je het zonnecelletje eruit haalt en de kotsluit stroom meet (een paar mA) dan kun je vergelijken tussen direct zonlicht en jouw situatie. De verhouding van de stroom die je meet is ook de verhouding van de stroom die je met een groot zonnepaneel kunt leveren. eigenlijk heb je dan een supergoedkope lichtmeter.

Reageer