Elektromagnetische interferentie bij 50 MHz?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Elektromagnetische interferentie bij 50 MHz?

Onlangs leer ik over FPGA AD-signaalverwerving. De acquisitiefrequentie is 50 MHz. Tegelijkertijd is er ook de 68013 48 MHz verbeterde microcomputer met één chip, die eerder via het leerbord is gedaan. Nu de hele set klaar is, wil ik zelf een complete bordset maken.
Ik wil de acquisitiemodule en de USB-communicatiemodule van 68013 op een bord plaatsen, zelf de schakeling tekenen en dan het FPGA-kernbord in het midden plaatsen. Telt dit circuit als hoge frequentie? Is er iets om op te letten?
In software heb ik AD gebruikt, maar ik hoorde van mensen om me heen dat cadans wordt gebruikt om hoge frequenties te tekenen. Kan het worden opgelost met AD bij het omgaan met 50 MHz? Als er rekening moet worden gehouden met elektromagnetische interferentie, welk boek moet ik dan lezen?

Berichten: 44

Re: Is 50 MHz een hoge frequentie? Moet ik rekening houden met elektromagnetische interferentie?

50 MHz (of eigenlijk 50MSps) is heel hard, je gaat hier tegen allerlei problemen aan lopen. Als dit je 1e keer is dat je iets ontwerp dan valt dat niet mee.
Dus lees je heel goed in! Een goede bron hiervoor zijn referenties van SDRAM en Ethernet, dat zit in die frequenties.
Daarnaast moet je even tellen wat je doorstuurt:
USB2 -> 480Mbit/s throughput. Dat is ~10x je aquisitie.
Dat betekend dat elk sample maar een paar bit lang mag zijn, en dan moet je daar nog framing en header enzo vanaf halen. Dus je kunt je data vrijwel niet realtime doorsturen.

Ik zou eens eerst iets maken op 1MHz (ook al snel hoor) en dan kijken waar je tegenaan loopt

Succes

Berichten: 4

Re: Is 50 MHz een hoge frequentie? Moet ik rekening houden met elektromagnetische interferentie?

jwilbers schreef: di 17 nov 2020, 16:45 50 MHz (of eigenlijk 50MSps) is heel hard, je gaat hier tegen allerlei problemen aan lopen. Als dit je 1e keer is dat je iets ontwerp dan valt dat niet mee.
Dus lees je heel goed in! Een goede bron hiervoor zijn referenties van SDRAM en Ethernet, dat zit in die frequenties.
Daarnaast moet je even tellen wat je doorstuurt:
USB2 -> 480Mbit/s throughput. Dat is ~10x je aquisitie.
Dat betekend dat elk sample maar een paar bit lang mag zijn, en dan moet je daar nog framing en header enzo vanaf halen. Dus je kunt je data vrijwel niet realtime doorsturen.

Ik zou eens eerst iets maken op 1MHz (ook al snel hoor) en dan kijken waar je tegenaan loopt

Succes
Hartelijk dank voor uw suggesties en wens u het allerbeste.

Reageer