Elektromagneet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

Elektromagneet

Hallo ik heb deze elektromagneet gekocht https://www.conrad.nl/p/intertec-its-ms ... uks-502368 met het idee om een voorwerp af te stoten waar ik een permanenten magneet op wil zetten maar als ik de magneet aansluit krijg ik bij langen de 400 newton niet die de magneet zou moeten geven ik heb de magneet rechtstreeks op een 12v accu gehad en ook op een transformator 12v 22w. Is de 400 newton die ze beloven niet reëel of moet ik hem anders aansluiten? Gr

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Elektromagneet

Hoe heb je geconstateerd dat hij die 400 N houdkracht niet haalt?

Hij is bedoeld voor gelijkstroom, als je 'm op wisselstroom (transformator) aansluit zal er minder stroom lopen en zal de kracht daarom lager zijn.

Berichten: 14

Re: Elektromagneet

De site waar ik hem gekocht heb geeft aan dat hij 400n zou moeten genereren de travo was ook dc. Ik heb een kleine magneet van 80n voor de elektromagneet gehouden de afstoot kracht is dan veel zwakker dan als ik 2 van deze kleine magneeten elkaar laat afstoten ook als ik te dicht bij kom slaan ze zelfs vast op de kern van de elektromagneet dus dan is de afstoting zwakker dan de aantrekking naar de kern toe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Elektromagneet

Er wordt over houdkracht gesproken, dat is wat de magneet kan "trekken" als hij pal tegen een ijzeren plaat aan zit.
Zodra er ruimte tussen zit wordt die kracht kleiner, en dat geldt dus ook voor een afstotende kracht t.o.v. een permanente magneet.

Die kracht hangt dan ook nog eens af van de kracht van die permanente magneet en hoe de polen van de twee magneten ten opzichte van elkaar liggen.

Berichten: 14

Re: Elektromagneet

De kracht van de permanenten magneet is 80n deze heb ik 2 stuks waneer ik deze elkaar laat afstoten kost het mij heel veel kracht om deze elkaar aan te laten raken dit geld niet voor als ik dit doe bij de elektromagneet ik zet bij beide proeven de zelfde polen recht tegen over elkaar daarom denk ik dat ik of de Emagneet niet goed aansluit of de 400n gewoon niet reëel is. Wat ik ook heb gelezen is dat met het afstoten de kracht 10% lager ligt dan met aantrekken hier houd ik rekening mee. Maar voorals nog krijg ik maar enkele kg afstoting

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Elektromagneet

Ik kan me voorstellen dat die afstotende kracht niet optimaal is als beide magneten niet even sterk zijn, dat dan, als de afstand klein genoeg wordt, de aantrekkende kracht wint.

Probeer eens of je 40 kg kunt optillen met de elektromagneet als hij tegen een ijzeren plaat zit.
Als dat lukt voldoet hij aan z'n specificatie.

Berichten: 14

Re: Elektromagneet

Dat zal ik dan eens gaan proberen.als ik hier niet uit krijg wat ik wil zou dan een permanenten elektromagneet beter werken voor afstoting?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Elektromagneet

Een permanente elektromagneet in een contradictio in terminis.

Berichten: 14

Re: Elektromagneet

Sorry wat bedoel je?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromagneet

Die elektromagneet is een z.g. potmagneet. De middenpoot is de noordpool en de buitenring de zuidpool (of andersom als je de stroomrichting omwisselt).
Dus aantrekken van een ijzeren plaat zal wel lukken, maar afstoten van een permanente magneet wordt moeilijker. De ene pool wil die magneet aantrekken en de andere wil hem afstoten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Elektromagneet

Een elektromagneet is alleen magneet als er stroom door de spoel vloeit, is dus niet permanent (al zal er altijd wel iets van restmagnetisme blijven).

Berichten: 14

Re: Elektromagneet

klazon schreef: di 24 nov 2020, 16:07 Die elektromagneet is een z.g. potmagneet. De middenpoot is de noordpool en de buitenring de zuidpool (of andersom als je de stroomrichting omwisselt).
Dus aantrekken van een ijzeren plaat zal wel lukken, maar afstoten van een permanente magneet wordt moeilijker. De ene pool wil die magneet aantrekken en de andere wil hem afstoten.
Zijn er andere elektromagneten die beter zijn geschikt voor afstoting?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektromagneet

Dan moet je een elektromagneet hebben met een rechte staaf als kern, zodat je duidelijk de noordpool aan de ene en de zuidpool aan de andere kant hebt.
Ik weet niet of zulke elektromagneten in de handel zijn. Als ik er een nodig had zou ik hem zelf bouwen.

Berichten: 14

Re: Elektromagneet

Oke daar zat ik zelf inderdaad ook al aan te denken dankje

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.899

Re: Elektromagneet

Ik zou in ieder geval identieke magneten gebruiken, van gelijke sterkte.
Je kunt dan de polen recht tegenover elkaar plaatsen.

Reageer