Verandering van symbool voor spanning van V naar U

Moderator: physicalattraction

Moderator

Re: Verandering van symbool voor spanning van V naar U

Ik heb wat gebladerd in google books om te zien hoe het symbool voor spanning zich bij de wet van Ohm (1827, link) heeft ontwikkeld. Mijn indruk is als volgt

Code: Selecteer alles

Formule I=U/R, geschreven met oudere symbolen 

DUITS
1827 Ohm   S=A/L  (maar Ohm's boek is niet erg helder en zijn symbolen varieren)
1830-1870  S=E/L, Q=A/R, Q=K/R    (met Q wordt Q/t bedoeld)
1870-1930  I=E/W, I=(V2-V1)/W, I=(V2-V1)/R      (soms J i.p.v I)
na 1930    I=U/R

ENGELS
1830-1870  F=E/R
1870-1930  I=E/R, I=(V2-V1)/R                   (soms C i.p.v. I)
na 1930    I=V/R

De Duitse symbolen staan voor S=Strom, A=constante, L=Länge (in 1827 Ohm), L=Leitungwiderstand, R=Resistance, E=EMK (Elektromotorische Kraft), W=Widerstand;  Engelse symbolen E=EMF, C=current

Technicus

On a side note:
Ik zie tegenwoordig steeds meer mensen het woord "Voltage" gebruiken in het nederlands. Ik kan mij niet herinneren dat mij dat op het VWO (examenjaar 2001) zo aangeleerd werd. We hadden het over spanning en stroom. Is dit een hele slordige letterlijke overname van het engelse woord, of is Voltage (en Amperage) in het Nederlands ook een officiële term?

Dat komt ervan als er Engelstalige in plaats van Nederlandse leerboeken worden gebruikt. Of nog erger: als er in het Engels les wordt gegeven. Leerlingen weten dan de Nederlandse termen niet eens meer.

Moderator

Ik heb eigenlijk niet de indruk dat "voltage" meer gebruikt wordt dan vroeger. Het maakt denk ik uit of je alleen maar een voltmeter afleest ("voltage is 230 volt" klinkt voor mij normaal), of dat je met formules gaat werken. De wet van Ohm uitspreken als "voltage = stroom x weerstand" klinkt amateuristisch, alsof je nooit hebt gemerkt dat lesboeken en oefensommen alleen de term "spanning" gebruiken.

Technicus

jkien schreef: za 02 jan 2021, 19:28 Ik heb eigenlijk niet de indruk dat "voltage" meer gebruikt wordt dan vroeger. Het maakt denk ik uit of je alleen maar een voltmeter afleest ("voltage is 230 volt" klinkt voor mij normaal), of dat je met formules gaat werken. De wet van Ohm uitspreken als "voltage = stroom x weerstand" klinkt amateuristisch, alsof je nooit hebt gemerkt dat lesboeken in alle oefensommen alleen de term "spanning" gebruiken.
Ik heb even gezocht op een ander groot nederlandstalig forum.
Daar vind ik op "voltage" in de periode tussen 01-01-2019 en 01-01-2021 circa 1980 topics (van de 70000) waar dat woord in voorkomt. Laten we aannemen dat 30% een letterlijke copy-paste van een engelstalige foutmelding is, dan is het dus nog steeds ca 1400 keer verkeerd gebruikt.

Of dat een toename is t.o.v. vroeger heb ik niet gecontroleerd, maar zinnen als:
  • De voltage is 227.
  • ...hetzelfde maximale voltage.
  • ...het voltage hoger moet zijn....
  • Het voltage zelf is...
Doen mij allen pijn aan de ogen.

Moderator

Mooi vind ik dat voltage ook niet.

Het verschijnsel lijkt zich alleen bij een paar elektrische grootheden voor te doen, voltage, amperage, wattage.
Die laatste is natuurlijk niet strikt "elektrisch" maar zal toch meestal in "elektrisch verband" gebruikt worden.

Je hebt wel in één klap grootheid en eenheid te pakken. In plaats van "De spanning is 15 volt" zeg je nu "Het voltage is 15".

Technicus

15 wat (Watt?) ? Volt, millivolt, kilovolt?
Gaan we dan voor bijvoorbeeld de hoogspanningsleidingen (380kV) het kilovoltage invoeren?

Het Voltage is 380 kilo.
Het kiloVoltage is 380.

Ik zit voornamelijk in de sterkteleer: als Voltage de spanning uitgedrukt in Volt is, dan gaan we drukken/materiaalspanningen natuurlijk ook zo vertalen:
Het MPa-age is 235.

En op de snelweg:
De auto had een kmhisme van 140 en kreeg dus een bekeuring.

Moderator

CoenCo schreef: za 02 jan 2021, 20:14
En op de snelweg:
Volkomen terecht, een British thermal unitage van 750 is gevaarlijk voor de andere weggebruikers.
Dat zag ik gister nog op mijn 44 duimage tv-scherm.

Technicus

Xilvo schreef: za 02 jan 2021, 20:32
CoenCo schreef: za 02 jan 2021, 20:14
En op de snelweg:
Volkomen terecht, een British thermal unitage van 750 is gevaarlijk voor de andere weggebruikers.
Dat zag ik gister nog op mijn 44 duimage tv-scherm.
Ja die stomme auto rijdt ook nog eens op banden die op een 16 inch velg zitten, 165mm breed zijn, een hoogte hebben van 75% van de breedte, geschikt voor snelheid T en extra belading type C.

Moderator

Het is interessant om met ngram viewer te constateren dat de woorden voltmeter, amperemeter, ohmmeter, wattmeter, en voltage, amperage, ohmage, wattage allemaal kort na 1881 ontstonden. Daarvoor bestond de eenheid volt wel, maar de woorden voltmeter en voltage niet. Waarom?

Voor 1881 was er twijfel of de voorlopige ijkstandaard van de ohm, een kwikkolom van 1,06 meter lang, precies gelijk was aan 109 CGS-eenheden. Zoniet dan zouden de volt, ampere en ohm niet coherent zijn met het metrieke stelsel (dan zou bijvoorbeeld de eenheid van vermogen V⋅A niet gelijk zijn aan kg⋅m2⋅s-3). Het bleek dat de kwikkolom 1,3% korter moest worden. In 1881 werd dat internationaal goedgekeurd.[1]

Daarna bouwden fabrikanten voltmeters, amperemeters, ohmmeters, wattmeters, en ging men spreken over het meten van voltage, amperage, ohmage, wattage. Misschien naar het voorbeeld van de woorden percentage, tonnage en mileage.

De U is gebruikt om dat de v al werd gebruikt voor snelheid.(velocity)
De U , staat voor het Engels /latijns Urgent(e) (druk,nu)

Moderator

willem70 schreef: zo 03 jan 2021, 00:04 De U is gebruikt om dat de v al werd gebruikt voor snelheid.(velocity)
Heb je een bron voor die keuze? Want er zijn sowieso niet genoeg letters in het alfabet om alle mogelijke grootheden hun eigen letter te geven, Zo bestaat ten eerste die V nog steeds voor andere grootheden, bijvoorbeeld voor Volume, maar ook voor potentiaal (sterk gelieerd aan die spanning, dat immers potentiaalverschil betekent). En ten tweede wordt voor snelheid de kleine v gebruikt, en zullen snelheid en spanning maar zelden in één berekening samenkomen zodat verwarring niet vaak zal voorkomen. Al met al lijkt er dus geen dringende reden om een grote V voor spanning dan beter maar in te ruilen voor een U om die redenen de je noemt.

Moderator

Over de term voltage die in het Nederlands niet mooi gevonden wordt: ik heb in google books gezocht of er in de 19e eeuw discussie was over de termen voltage, potentiaalverschil en spanning.

In 1893, tijdens de wereldtentoonstelling in Chicago, besprak de nomenclatuurcommissie van de IEC onder andere de term voltage. (link) Er was een voorstel om internationaal de term voltage te gaan gebruiken als synoniem van potentiaalverschil. Tegelijk zouden de andere gangbare synoniemen van potentiaalverschil, zoals spanning (tension), ontraden moeten worden. Uit sommige commentaren blijkt dat de Franse en Duitse leden van de IEC tegenstanders waren van het woord voltage. De volt is incompatibel met de elektrostatische variant van het CGS-stelsel, die destijds net zo belangrijk was als de elektromagnetische variant (de voorloper van ons SI). In het eerste eenhedenstelsel zou voltage dus ongeschikt zijn als synoniem voor potentiaalverschil.

Zo is het nu nog: voltage is alleen in de Engelstalige wereld de belangrijkste term geworden. Welk bezwaar de Engelsen hadden tegen de term tension wordt niet benoemd. Misschien vonden ze dat die term eerder doet denken aan de potentiaal in een punt dan aan het potentiaalverschil tussen twee punten.

Al eerder werd tension in het Engels ongeschikt gevonden als synoniem voor potentiaal, omdat tension in het verleden te vaak een andere betekenis had. In 1863 schreef de British Association committee on standards of electrical resistance (link): The word "potential", as applied by G. Green to the condition of an electrified body and the space surrounding it, is now coming into extensive use, but is perhaps less generally understood than any other electrical term. ...
The use of the word "potential" has the following advantages. It enables us to be more concise than if we were continually obliged to use the circumlocation "electromotive force between the point and earth"; and it avoids the conception of a force capable of generating a current, which almost necessarily, although falsely, is attached to "electromotive force".
The use of the word "tension" has been intentionally avoided by us in this treatise, because the term has been somewhat loosely used by various writers, sometimes apparently expressing what we have called the density, and others diminution of air-pressure. By some writers it has been used in the sense of a magnitude proportional to potential or difference of potentials, but without reference to the idea of work essential in the conception of potential.

Moderator

jkien schreef: zo 10 jan 2021, 00:07 The use of the word "tension" has been intentionally avoided by us in this treatise, because the term has been somewhat loosely used by various writers, sometimes apparently expressing ....//.. [/i]
en dat is eigenlijk wel terecht. Dat tension kom je in meer vakgebieden tegen, ook het Nederlandse spanning.
Spankracht (ook met het symbool T) maar ook wel als druk in gassen.

Moderator

Potentiaalverschil dekt de lading het best maar het is wel een mond vol.

Reageer