Verandering van symbool voor spanning van V naar U

Moderator: physicalattraction

Moderator

Re: Verandering van symbool voor spanning van V naar U

Ik stel me de potentiaal in eenvoudige stroomkringen toch eigenlijk wel voor als hydraulische druk van een elektronenvloeistof, dus de term spanning (evenals druk) komt overeen met mijn voorstelling.

Het vereist een beetje welwillendheid:
- een elektron is in een geleider geen puntdeeltje maar een deeltje met een incompressibel volume
- het volume hangt af van de vrije elektronendichtheid in de geleider. Die dichtheid is bijvoorbeeld in ijzer 2x zo groot als in koper (link), dus als een elektron van een ijzerdraad naar een koperdraad stroomt wordt zijn volume 2x zo groot.
- de elektronen zijn massaloos zodat er geen elektrisch venturi-effect is in een stroomdraadvernauwing.

Ik vond een commentaar van het tijdschrift Nature (link) op een rapport van een Committee on electrical standards uit 1891, waarin de term "pressure" wordt gebruikt voor potentiaal.(link) Het commentaar is fel tegen de term pressure (en tension) i.p.v. voltage, maar in welk opzicht Nature de term pressure misleidend vond wordt niet duidelijk:

"Another important discussion took place over the definition of the standard unit of "pressure". In the first place, we should like to say here that we object entirely to the use of the term "pressure" in this connection. It has come as a sort of analogue of hydraulic pressure, and it has certainly led to very erroneous notions in the minds of the general public as to the functions of electric supply-mains, and also as to electricity itself. It is a pity that so many of the present pioneers of electricity, who are also the leaders of physical science, should have countenanced by their example this misuse of a scientific term. We all know how strenuously some of these gentlemen have objected to the term "tension" as in "high-tension electricity"; surely "high-pressure instruments" and "electricity supplied at high pressure" are as objectionable, if not even more misleading. The use of the term voltage, or some such word, in the present report, would have avoided the endorsement which it seems to give to what we think is not a pressure at all; and it is to hoped that the British Association Committee may be able to prevent this phrase from being added to the many other, though generally less objectional terms which infest the literature of electricity."

stroomkring2.png
stroomkring2.png (9.01 KiB) 41 keer bekeken
Figuur 2: Zeepbel op het uiteinde van een (matig) geleidende lat wordt groter zodra een hoogspanningsbron wordt aangesloten op dat uiteinde. Dit komt door de oppervlaktelading op de zeepbel, die ook geleidend is. In de 18e eeuw beschouwden sommigen dit als een manifestatie van "elektrische druk" in de geleider. (Kelvin 1860) Wellicht vond de auteur van het commentaar in Nature die gedachte een reden om de term "elektrische druk" voor potentiaal te bestrijden.

Reageer