Gravitionele energie

Moderator: physicalattraction

Berichten: 387

Gravitionele energie

Wat mij niet duidelijk is:

1. Zend een massa in éénparige rechtlijnige beweging gravitatiegolven uit?
2. Zend een niet roterende massa in een circulaire baan gravitatiegolven uit ?
3. Zend een lineair versnellende massa gravitatiegolven uit ?
4. Zend een roterende massa gravitatiegolven uit.
5. Zend een versnellende roterende massa gravitatie golven uit ?

m.a.w. Welke is de voorwaarde opdat een massa gravitatiegolven zou uitzenden ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: Gravitionele energie

Bewegende ladingen veroorzaken EM golven
Bewegende massa’s veroorzaken gravitatiegolven
Geen enkele massa op aarde zal detecteerbare zwaartekrachtgolven geven, vanwege de in vergelijking met hemellichamen zeer kleine massa en de zwakke aard van gravitatie-interacties.

Berichten: 387

Re: Gravitionele energie

Ik dacht dat ladingen en massa pas golven uitzonden als ze onderworpen waren aan en versnelling.
Ben ik fout

Gebruikersavatar
Berichten: 4.539

Re: Gravitionele energie

inderdaad, dus voor versnellende ladingen en massa's

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Gravitionele energie

Inderdaad, er moet sprake zijn van een versnelling, maar die moet ook een asymmetrie hebben:

Een ronddraaiende homogene perfecte bol, een idem roterende schijf, een ster die bolvormig pulseert zullen geen of nauwelijks gravitatiegolven uitzenden.
Een dubbelster of een planeet in zijn baan, een merger tussen twee neutronensterren en dergelijke veroorzaken wel zwaartekrachtgolven. Een mooi voorbeeld is een halter; draait die om zijn symmetrie-as dan geen gravitatiegolven, en als de uiteinden om elkaar draaien (zoals bij een dubbelster) dan wel.

Dus (uitgaande van ideale objecten):

1. Zend een massa in éénparige rechtlijnige beweging gravitatiegolven uit? (NEE)
2. Zend een niet roterende massa in een circulaire baan gravitatiegolven uit ? (JA)
3. Zend een lineair versnellende massa gravitatiegolven uit ? (JA)
4. Zend een roterende massa gravitatiegolven uit. (NEE)
5. Zend een versnellende roterende massa gravitatie golven uit ? (NEE)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: Gravitionele energie

Michel Uphoff schreef: do 11 feb 2021, 15:31 5. Zend een versnellende roterende massa gravitatie golven uit ? (NEE)
Die is een beetje tricky.
5. Zend een versnellend roterende massa gravitatie golven uit ? (NEE)
5. Zend een versnellende roterende massa gravitatie golven uit ? (JA) (als bij 3.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Gravitionele energie

Ja, die is tricky. Maar ik zie geen asymmetrie, dus geen golven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: Gravitionele energie

Eerste is een roterende massa waarvan de rotatiesnelheid verandert, de tweede een massa die roteeert en bovendien versnelt - wat ik lees als lineair versnelt.
Beetje taalkundig muggenziften, geef ik toe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Gravitionele energie

Ik neem aan dat bedoeld werd: een massa die steeds sneller roteert, en dat die e onbedoeld is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: Gravitionele energie

Michel Uphoff schreef: do 11 feb 2021, 15:52 Ik neem aan dat bedoeld werd: een massa die steeds sneller roteert, en dat die e onbedoeld is.
En ik las het (had de vraag al eerder bekeken) als een massa met constante rotatiesnelheid die lineair versnelt.
De formulering kan dus tot misverstanden leiden.

Berichten: 387

Re: Gravitionele energie

Met vraag 5 bedoelde ik een versnellende rotatie, sorry voor de onduidelijkheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: Gravitionele energie

Hindert niet, maar het blijkt dat een enkel lettertje veel verschil kan maken ;)

Berichten: 387

Re: Gravitionele energie

Als een afkoelende massa fotonen uitzend en daardoor zijn massa kleiner wordt ........
........... wordt een massa dan ook kleiner als hij gravitatie golven (via hypothetische gravitonen) uitzend ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.960

Re: Gravitionele energie

Human schreef: za 13 feb 2021, 15:58 Als een afkoelende massa fotonen uitzend en daardoor zijn massa kleiner wordt ........
........... wordt een massa dan ook kleiner als hij gravitatie golven (via hypothetische gravitonen) uitzend ?
In ieder geval verliest het systeem energie en de daarmee equivalente massa.
De aarde of zon houden hun massa, terwijl ze toch zwaartekrachtsgolven uitzenden door om elkaar te draaien.
Maar hun onderlinge gemiddelde afstand zal wel afnemen, daardoor.

Berichten: 387

Re: Gravitionele energie

Xilvo,

Ook als de massa gravitatiegolven uitzend ... door te vertragen ?

De afstand aarde maan wordt blijkbaar groter in )plaats van kleiner !

Reageer