Energie overdracht door elektrische stroom

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

bizar: amazon stelt me plots dit boek voor om te kopen...: https://www.amazon.nl/gp/product/091740 ... _580741861
Ergens heb ik meer info vrijgegeven aan hen dat ik wilde...

Berichten: 3.909

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

walter- schreef: do 08 apr 2021, 14:23
Ergens heb ik meer info vrijgegeven aan hen dat ik wilde...
Waarschijnlijk gebeurt via energieoverdracht door elektrische stroom :)

Berichten: 222

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

walter- schreef: ma 22 mar 2021, 23:07 Een bedenking die ik me maak:
Als stroom overgebracht wordt, is het vermogen = stroom x spanning (U x I)

Stel dat een draad elektrische stroom brengt van punt A naar B. Ik ga in het midden zitten van de draad tussen A en B.
Ik kijk naar de elektronen die voorbijkomen. Die elektronen zorgen voor de overdracht van energie van A naar B. En de hoeveelheid elektronen die ik tel per tijd noem ik stroom.

Wat ik nu gek vind: De energie die stroomt is U x I: maar in het midden van de draad zie ik U, de spanning, niet; ik zie alleen de elektronen die de stroom vormen. Ik kan totaal niet raden hoeveel energie die elektronen brengen van punt A naar B;
Misschien is de spanning hoog en gaat er veel energie door, misschien is de spanning laag, en gaat er minder energie door.
Eenzelfde stroom, en toch een mogelijke grote verscheidenheid aan energie die die stroom meebrengt.
Dat lijkt me een contradictie: ik moet daar in het midden van de draad toch zien hoeveel energie er door de draad stroomt?

Alsof ik naar een weg kijk; wel autos zie, maar geen idee heb hoeveel mensen er in die autos zitten en ik geen idee heb hoeveel personen aan mij voorbij razen*?

Of zie ik iets totaal over het hoofd? Bv zou ik een elektrisch veld of inductie moeten zien evenredig met energie? Is mijn concept van stroom fout (ik dacht dat dat niet meer is dan elektronen tellen).

Of waar zit die energie in de elektronen die voorbij komen? Hebben die een andere eigenschap als ze meer of minder energie overbrengen? Wat is die eigenschap?

Walter
* ok : de analogie is niet zo goed; Maar de reden is dat ik geen goede analogie kan bedenken: Er komt iets voorbij: maar dat wat interessant is (energietransport) lijk ik totaal niet te kunnen zien. Hoe neemt de stroom die energie mee? Hoe kan ik dat zien daar in het midden tussen A en B: hoe zie ik de mensen in de auto?
Als de stroom gelijk blijft, bij een toenemende spanning, verandert uw materiaal.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

ok ;-). En verklaart dat hoe de energie stroomt?

Berichten: 222

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

walter- schreef: do 19 aug 2021, 10:33 ok ;-). En verklaart dat hoe de energie stroomt?
Ik begrijp uw vraag niet helemaal (of helemaal niet...:)). Als de spanni g hoger wordt gaat de stroom normaal gesproken sneller stromen. De elektrone krijgen hun energie van het veld. Dan zit er meer energie in de stroom. Er zal meer warmte ontwikkelen.
Alle materie bevat magisch stof

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Bekijk mijn vraag niet in de vorm van verandering.
Stel je hebt een stuk draad waar een stroom doorloopt. Hoe kan je zien hoeveel elektrische energie er door de draad loopt, zonder dat je iets weet over de originele spanningsbron?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

De vraag blijft hetzelfde en het antwoord dus ook: dat bereken je met de poynting-vector. Daarbij blijkt dan dat de meeste energie niet door de draad stroomt. Maar dat botst met de intuïtie en de schoolse folklore, dus zijn er steeds weer mensen die dat antwoord weigeren te accepteren. Topics als dit hebben potentieel het eeuwige leven.

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Voor de duidelijkheid; ik heb de poynting vector al enige tijd aanvaard. Maar als iemand een vraag niet snapt moet ze herhaald worden ;-). Dat is nog iets anders dan het antwoord snappen/aanvaarden....

En de mens met interesse kan de vraagstaart herlezen ;-).

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

@ walter-

Heel goed! Gelijkstroomcircuits zijn ook ineens veel interessanter zodra je ze met behulp van de poynting-vector beschrijft.

Maar mijn stekelige reactie kwam meer voort uit de vrees dat we hier weer een herhaling van zetten krijgen, waarbij alle eerder geopperde argumenten weer opnieuw langs komen.

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

@puntje: bedoel je eigenlijk dat je door je angst voor herhalingen je niet eens besefte dat er iemand was die de vraag niet snapte? Misschien een reden niet langer bang te zijn voor herhaling....?

@allen: stond hier niet net een reactie ivm een lamp en de energie die die vrij geeft?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.940

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

walter- schreef: do 19 aug 2021, 12:05 @allen: stond hier niet net een reactie ivm een lamp en de energie die die vrij geeft?

Opmerking moderator

Een verbannen gebruiker probeert met een - niet toegestaan - nieuw account toch weer berichten te plaatsten. Die worden verwijderd

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

@moderator ; jammer; het waren interessante vragen ;-).

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Even reageren op het verwijderde bericht ivm energie in een lamp.
Een lamp zal een hoeveelheid energie uitstralen. Maar je kan een tweede of derde lamp achter de eerste lamp zetten. De energie van de volgende lampen moet ook voorbij de eerste lamp.
Hoe zie je die energie van de volgende lampen langs de eerste lamp gaan? In welke vorm gebeurt dit energietransport? Die vragen (en hun antwoord) zijn gelijkaardig aan de initiële vraag.

Walter

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

Waarom zou die nieuwe vraag een probleem voor de benadering via de poynting-vector vormen? Je kunt wel eindeloos nieuwe circuits bedenken en dan twijfel gaan zaaien of de poynting-vector wel voldoet als er niemand dat circuit voor jou gaat doorrekenen compleet met de elektrische en magnetische velden en de energiestromen, maar dat lijkt mij niet de juiste weg. De poynting-vector geeft keurige kwantitatieve resultaten die voor zover we weten ook kloppen. Om dat onderuit te halen moet je met treffende en beredeneerde tegenvoorbeelden komen.

Berichten: 137

Re: Energie overdracht door elektrische stroom

@Professor Puntje: waarop reageer je nu? Je herhaalt met veel woorden wat ik in de laatste zin stel.

Je bent bang in herhalingen te vallen maar je doet het toch ;-).

Reageer