lading

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

lading

Kan een metalen neutrale bol een negatieve lading krijgen met behulp van een positief geladen metalen bol zonder elkaar te raken?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: lading

Je kunt de netto lading niet veranderen zonder ladingtransport. Dus zonder aanraken, zonder vonken, zonder geïoniseerd gas ertussen, zonder fotonen die elektronen uit het oppervlak losschieten en alle ander mechanismes die ik mogelijk nog vergeten ben, is dat niet mogelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.503

Re: lading

ik vond zojuist op het net de 'truc' met een verbinding naar aarde ,maar dan voor een positieve lading
lading.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: lading

Je hebt het dan niet over een geïsoleerde metalen bol. Die mogelijkheid had ik ook moeten noemen.

Dan kan het wel, als de bol een verbinding heeft met iets anders dat lading kan opnemen of afstaan, dan kan je de lading veranderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.282

Re: lading

Xilvo schreef: vr 16 apr 2021, 19:14 Je kunt de netto lading niet veranderen zonder ladingtransport. Dus zonder aanraken, zonder vonken, zonder geïoniseerd gas ertussen, zonder fotonen die elektronen uit het oppervlak losschieten en alle ander mechanismes die ik mogelijk nog vergeten ben, is dat niet mogelijk.
Als er vonken overspringen dan raken ze elkaar toch net niet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.784

Re: lading

tempelier schreef: za 17 apr 2021, 13:25 Als er vonken overspringen dan raken ze elkaar toch net niet?
Dat klopt. Ik bedoel, geen mogelijkheid door ladingstransport door raken, of door vonken of door...

Reageer