Statische lading bij opstaan van stoel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Statische lading bij opstaan van stoel

Bij sommige stoelen word je statisch geladen bij het opstaan van de stoel. Als je een elektroscoop aanraakt is dat goed te zien. Er zijn twee contactvlakken waar lading wordt uitgewisseld in het voorafgaande stadium, bij het gaan zitten: huid-broek en broek-stoel. Ik vraag me af of de ladinguitwisseling en de spanning effectief bepaald wordt door het electronegativiteitsverschil van huid-stoel, of het electronegativiteitsverschil van broek-stoel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Statische lading bij opstaan van stoel

Ik vermoed (maar weet niet helemaal zeker) dat het om het contact broek-stoel gaat.

De huid zal meestal voldoende geleiden om opbouw van significante statische elektriciteit onmogelijk te maken.

Kan contact schoenzool - vloerbedekking ook niet een oorzaak zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Statische lading bij opstaan van stoel

Huid staat bovenaan in de triboelektrische reeks. Ik had erbij moeten zeggen dat ik schoenen met kunststof zolen draag. Het lichaam (inclusief huid) is een geleider met een capaciteit in de orde van 100 pF, die geisoleerd is van de aarde. Het lichaam kan dus wel significant statisch geladen worden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Statische lading bij opstaan van stoel

jkien schreef: za 17 apr 2021, 22:19 Het lichaam kan dus wel significant statisch geladen worden.
Inderdaad, ik formuleerde het erg onhandig.

Ik bedoelde dat het me niet waarschijnlijk lijkt dat er een significant potentiaalverschil tussen huid en stof van de broek dat direct in contact met de huid staat, kan ontstaan.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: Statische lading bij opstaan van stoel

Daar heb je wel gelijk in: hoewel er bij het contactvlak huid-broek ladingsuitwisseling plaatsvindt, genereert dat geen spanning omdat de broek aan de huid blijft kleven, zoals twee condensatorplaten met tussenafstand nul. Dit in tegenstelling tot het contactvlak broek-stoel, waar de tussenafstand fors toeneemt. De elektroscoop (waarvan de kast geaard is) registreert de spanning tussen lichaam en aarde, die in deze situatie gegenereerd wordt door het contactvlak broek-stoel.

Op zich kan huid en textiel wel spanning opwekken, bijvoorbeeld als je met blote benen op de stoel zit en opstaat. Dan slaat de elektroscoop uit.

Reageer