EM straling reflectie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 14

EM straling reflectie

Heren

Waarom is de reflectie van de elektromagnetische straling afhankelijk van de geleidbaarheid en de dieelektrisch constante?

Ik ben afgestudeerd 10 jaar terug als industrieel ingenieur dus het is niet echt een “schoolvraag”. Ik was iets aan het lezen vandaar vroeg ik mij af hoe dit komt?

Ik weet perfect wat een elek.straling is. Geleidbaarheid stof ook. Permitiviteit ook maar ik zie de link niet dus de reflectie van de EM. Waarom de reflectie afhankelijk is van beide?

Kan er iemand uitleggen aub?

Merci

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: EM straling reflectie

Dielektrische constante.png
Dielektrische constante.png (13.45 KiB) 2656 keer bekeken
Er is sprake van refractie als hoek van inval < grenshoek
Er is sprake van reflectie als hoek van inval > grenshoek

Dus zowel de voortplantingssnelheid v als het optreden van refractie dan wel reflectie is afhankelijk van de relatieve diëlectrische constante εr

Reflectie van hoogfrequente elektromagnetische energie treedt op bij niet karakteristiek afgesloten coaxlijnen en golfpijpen waarbij invallende golven niet in het metaal doordringen, maar gereflecteerd worden.

Berichten: 14

Re: EM straling reflectie

Bedankt voor je respons!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: EM straling reflectie

Graag gedaan 8-)

Berichten: 14

Re: EM straling reflectie

Hallo

Ik denk dat ik een beetje snel ben geweest :-)

Dus initieel had ik gevraagd

“Waarom is de reflectie van de elektromagnetische straling afhankelijk van de geleidbaarheid en de dieelektrisch constante?”

Je hebt me een mooi tabel verstuurd , waarvoor dank.
Het ligt aan mij, maar ik zie het steeds nog niet.

Hoe zie jij nu, op basis wat je hebt toegestuurd, dat de reflectie afhankelijk is van “geleidbaarheid” en “DC”

Poging:

1. Voortplantingssnelheid = em- straling neem ik aan.
Ik zie inderdaad bij de voortplantingssnelheid “v” —> “ Eo”terugkomen. Dit is je “dieelectrum constante of permtiviteit.

Klopt?

2. Nu zie ik niet in hoe dat een reflectie van Em afhankelijk is van “dc” + geleidbaarheid. Is het mogelijk om dit eens te beargumenteren aub?

Bedankt dat je de tijd neemt om te antwoorden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.502

Re: EM straling reflectie

Het terugkaatsen van een EM golf aan een oppervlak wordt veroorzaakt door de overgang naar een medium met een andere golfweerstand (golfimpedantie Z).
Bij elektromagnetische straling is de golfimpedantie het quotiënt van de elektrische veldsterkte E en de magnetische veldsterkte H.
Geleidbaarheid is gedefinieerd als 1/Z.
Over het algemeen gaat reflectie gepaard met refractie, een gedeelte van de golfenergie gaat over naar het nieuwe medium na het ondergaan van een richtingsverandering (breking), een ander gedeelte wordt teruggekaatst.
Bij een coaxkabel treedt geen reflectie op als de kabel aan beide kanten karakteristiek is afgesloten (Ri=ZL=ZK) ,waarbij Zk de karakteristieke kabelimpedantie is.
Voor een niet karakteristiek afgesloten kabel is de reflectiecoëfficiënt
Reflectiecoefficient.png
Reflectiecoefficient.png (890 Bytes) 2261 keer bekeken
Strikt genomen is reflectie van elektromagnetische straling geen klassiek golfverschijnsel en wordt de reflectie bepaald door interacties van fotonen met elektronen. Reflectie en refractie van elektromagnetische straling zijn resultanten van de interactie van licht met materie en worden ook op deeltjesniveau goed beschreven in de quantum elektrodynamica.

Berichten: 14

Re: EM straling reflectie

Hoi

Bedankt voor je antwoord. Nu is het duidelijker.

Merci nogmaals. .

Reageer