Megger test

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Megger test

Beste forumleden

Ik heb de volgende vraag over de Megger test.

Stel ik heb twee type dezelfde kabel van 10 mm2 0met dezelfde isolatie mantel.

1 stuk kabel is 350 meter lang
1 stuk kabel is 90 meter lang

Beide kabels zijn onbeschadigd.

Is het resultaat van de Megger test hetzelfde of verschillend voor deze twee Stukken kabel?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden

Alvast Vriendelijk bedankt!

MvrG

Joham

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Megger test

Theoretisch is er verschil. Over de langere kabel heb je meer lek, dus een lagere isolatieweerstand. Maar als het goed is, is de isolatieweerstand zo hoog dat de megger het niet kan weergeven, dus heeft het geen zin om je er druk over te maken.

Is dit een puur academische vraag, of zit er praktijkprobleem achter?

Berichten: 2

Re: Megger test

Ik vraag het vanwege de volgende situatie.

Er wordt momenteel een nieuw aan te leggen zonne energie system generaliseerd. De langste kabels van de zonnepanelen naar de omvormer zijn bijna 400 meter. Deze kabels DC 10 mm2 zijn afgelopen maandag allemaal getest met de Megger test. Alles was goed, geen problemen. In totaal 220 kabels.

Vandaag heeft men de continuiteit test (plus/min) gedaan en nu blijkt er opzettelijk een kabel doorgeknipt te zijn. Het is gewoon gesabotteerd. De knip is gedaan op ongeveer 90 meter van de omvormer waar de Megger test plaatsvond.

Mijn theorie is dat als de kabel op maandag al door geknipt was dit duidelijk had moeten blijken uit de resultaten van de Megger test. Dan konden die niet goed zijn.

De Megger test resultaten waren allemaal goed.

Conclusie de kabels is na de Megger test doorgeknipt.

Technicus
Berichten: 1.151

Re: Megger test

Maakt het uit?
In beide gevallen lijkt me dat je na de reparatie alsnog/opnieuw die kabel wil testen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Megger test

Waarom zou je bij de meggertest moeten zien dat de kabel is geknipt? Wat megger je dan ten opzichte van elkaar?

Reageer