met citroenen, aardappelen en zelfs grond elektriciteit opwekken

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 148

met citroenen, aardappelen en zelfs grond elektriciteit opwekken

Op Youtube kan je allerlei filmpjes zien waar mensen met citroenen, aardappelen en zelfs aardegrond (welke precies?) elektriciteit maken. Ik vraag me af: als het zo simpel is om citroenen met zink nagel en koper muntje in serie te schakelen met draadjes aan elkaar, waarom men daar dan thuis geen gebruik kan van maken om elektriciteit mee op te wekken? Of is het niet duurzaam, levert het niet genoeg elektriciteit of wat is het probleem juist dat dit niet op grote schaal wordt gebruikt?
Ik kan me voorstellen dat je gewoon een stuk landbouwgrond koopt, stukjes grond afbakent en er in elk compartiment een zinken schroef en koperen munt in steekt. Deze aan elkaar koppelt met draadjes en men dan de grond met water bevochtigt en het gewenste aantal watt produceert naar wat men nodig heeft, parallel of in serie schakelend of een combinatie van beide? Regelmatig water geven en voila, energieprobleem opgelost.

Of is dit te simplistisch? Of is dit al eens eerder uitgeprobeerd en mislukt?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: met citroenen, aardappelen en zelfs grond elektriciteit opwekken

Met een enkele zinken nagel en een koperen muntje krijg je een lage spanning en een heel lage stroom.
Naast allerlei praktische problemen ben je per kWh alleen aan zink al meer kwijt dan het energiebedrijf je rekent.

Berichten: 148

Re: met citroenen, aardappelen en zelfs grond elektriciteit opwekken

Economisch niet rendabel vanwege de kost aan zink dat je nodig hebt om genoeg elektriciteit op te wekken? Oké. Maar die zink moet je maar 1 keer aankopen en verdien je na enige tijd toch terug?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: met citroenen, aardappelen en zelfs grond elektriciteit opwekken

Door de chemische werking worden zink en koper opgevreten en als dat klaar is heb je minder elektriciteit geoogst dan het materiaal heeft gekost. Dus inderdaad, economisch niet rendabel.

Berichten: 148

Re: met citroenen, aardappelen en zelfs grond elektriciteit opwekken

ok, dat is een klare uitleg. Dank daarvoor.

Reageer