inductie van een spoel bij plaatsing van een magneet

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3.860

inductie van een spoel bij plaatsing van een magneet

Voor een bepaalde toepassing waarbij een magneet wordt aangetrokken door een stroomgestuurde spoel wil ik de zelfindutie L van de spoel gebruiken als maat voor de afstand. Om te kijken of de gevoeligheid van L tgv een positieverandering van de magneet bruikbaar is om de positie te regelen heb ik een proefje gedaan om het verband tussen kracht en stroom. ik kom dan een mooi verband F=0.1*I als k de magneet op ca 3 cm van de spoel plaats.
Nu is de vraag hoeveel de zelfinductie dan verandert bij bv 0.1mm verplaating s van de magneet.
ik dacht dat op de volgende manier te kunnen berekenen:
kracht_spoel.gif
kracht_spoel.gif (10.91 KiB) 1071 keer bekeken
uit deze formules volgt echter dat de verandering van L bij een bepaalde verandering van s omgekeerd evenredig is met de stroom. dus als de stroom 0 wordt dan wordt de verandering van L oneindig.
dat kan natuurlijk nooit kloppen.
waar zit mijn fout?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: inductie van een spoel bij plaatsing van een magneet

Ik begrijp niet goed wat je bedoelt. Een constant magneetveld zal de zelfinductie van een spoel niet beïnvloeden.

Rekenen met energie zal niets opleveren als je uitgaat van een constante stroom die eventueel veranderende energie in het magneetveld kan leveren of opnemen.

Misschien dat de zelfinductie wat verandert door de nabijheid van het magneetmateriaal. Dan zou je kunnen kijken naar de resonantiefrequentie wanneer je een capaciteit parallel aansluit.

Berichten: 3.860

Re: inductie van een spoel bij plaatsing van een magneet

Xilvo schreef: zo 04 dec 2022, 19:23 Dan zou je kunnen kijken naar de resonantiefrequentie wanneer je een capaciteit parallel aansluit.
dat is uiteindelijk hoe het moet gaan werken, maar ik wil graag vantevoren op papier uitrekenen hoeveel de resonantiefrequentie dan gaat veranderen per mm verandering van de magneetpositie.

Berichten: 3.860

Re: inductie van een spoel bij plaatsing van een magneet

Xilvo schreef: zo 04 dec 2022, 19:23 Rekenen met energie zal niets opleveren als je uitgaat van een constante stroom die eventueel veranderende energie in het magneetveld kan leveren of opnemen.
door de magneet te bewegen wisselt de magneet energie uit. immers er wordt een kracht op de magneet uitgeoefend door de spoel en als de magneet beweegt levert die dus energie of neemt energie op. ik ging er vanuit dat die energie volledig in de spoel moet gaan zitten, maar verder nadenkend zal er door het bewegen van de magneet ook een spanning geinduceerd worden in de spoel en dat betekent dus dat de stroombron dan vermogen levert of opneemt p=V x I. Het is dus de stroombron plus de spoel samen. Maar ik ben nog niet zover om dat in een formule te gieten.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.268

Re: inductie van een spoel bij plaatsing van een magneet

Je wil het principe van de virtuele arbeid toepassen, denk ik?

Ik weet niet hoe die magneet gepositioneerd is tov die inductantie. Het veld berekenen gaat niet lukken met een simpele formule denk ik. Dat is de wetten van Maxwell oplossen met software. De magnetische geleidbaarheid kan de inductie verhogen. Wervelstromen in de magneet kunnen ze wat verlagen.

Berichten: 3.860

Re: inductie van een spoel bij plaatsing van een magneet

wnvl1 schreef: zo 04 dec 2022, 23:17 Je wil het principe van de virtuele arbeid toepassen, denk ik?
Het deed me denken aan de methode om de kracht van een eketromagneet te berekenen om een stuk ijzer vast te houden. daarbij maak je ook gebruik van het feit dat de inductie afneemt als je de luchtspleet vergroot en dus kun je mbv de energie verandering van de opgeslagen energie de kracht van de magneet berekenen.

Berichten: 3.860

Re: inductie van een spoel bij plaatsing van een magneet

wnvl1 schreef: zo 04 dec 2022, 23:17 Ik weet niet hoe die magneet gepositioneerd is tov die inductantie.
de magneet is een neodynium magneet van 1x1x1 cm en de spoel zit daar ca 3 cm vandaan gescheiden door een RVS plaat met de magneet dus aan de andere kant van de plaat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.896

Re: inductie van een spoel bij plaatsing van een magneet

De relatieve permeabiliteit van een neodymium magneet is maar 1,05.
Dan zal zo'n magneet van een kubieke centimeter op 3 cm afstand van de spoel niet veel invloed op de zelfinductie hebben.

Reageer