stroom

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

stroom

Rond een ferromagnetische ringkern van een zeer grote magnetische permeabiliteit is een spoel gewikkeld. De spoel heeft een groot aantal windingen en de totale inductiviteit is L. Een condensator van capaciteit C is verbonden met het middelpunt van de spoeldraad zoals weergegeven in de afbeelding. Er wordt een wisselspanning u aangesloten.
Aanwijzing (ideale) ampèremeter = ???
Aanwijzing amperemeter.png
Aanwijzing amperemeter.png (6.06 KiB) 4088 keer bekeken
ik zie niet hoe men aan dit antwoord komt. :x

Berichten: 3.864

Re: stroom

heb je de juiste polariteit van de spanning op de rechterkant van de gekoppelde inductie gebruikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: stroom

stroom.png
stroom.png (3.24 KiB) 4044 keer bekeken
Hiermee krijg ik het gegeven antwoord niet.

Berichten: 3.864

Re: stroom

ukster schreef: za 11 mar 2023, 13:53 stroom.png
Hiermee krijg ik het gegeven antwoord niet.
het zijn volledig gekoppelde spoelen. Dat effect moet je dus ook nog meenemen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: stroom

dat is toch al meegenomen in L'=L/4 ?

Technicus
Berichten: 1.151

Re: stroom

Doordat ze op dezelfde kern zitten, zullen de 2 helften van de spoel als primair/secundair van een transformator werken lijkt me.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.274

Re: stroom

Waarom L/4 en niet L/2?

Berichten: 3.864

Re: stroom

trafo_c.gif
trafo_c.gif (67.23 KiB) 4013 keer bekeken
volgens mij wordt dit het schema waar je mee moet rekenen L/2 inderdaad en nog een ideale trafo met L is oneindig.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.274

Re: stroom

De magnetische flux door de spoel sluit zich volledig door de kern. Dus de spanning over beide halve spoelen moet dezelfde zijn. Dus de spanning over de capaciteit is u/2. Klopt dat?

Berichten: 3.864

Re: stroom

ja. dat wordt afgedekt door de ideale trafo die een spanning U/2 definieert op de C

Berichten: 3.864

Re: stroom

dus dan loopt er door beide L/2 dezelfde stroom (omdat er dezelfde spanning over valt) en moet de stroom die inde C loopt dus via de ideale trafo lopen. dan nog even de vergelijkingen opschrijven en dan zou daar het antwoord uit moeten volgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.274

Re: stroom

Dat door beide delen van de transfo dezelfde stroom loopt denk ik niet.
Ik dacht aan volgende vergelijkingen, verwijzend naar het laatste schema van ukster.

$$j \omega \frac{L}{2} (i_1 + i_2) = u$$
$$\frac{i_1 - i_2}{j \omega C}=\frac{u}{2}$$

Berichten: 3.864

Re: stroom

wnvl1 schreef: za 11 mar 2023, 15:05 verwijzend naar het laatste schema van ukster.
Dat schema kan volgens mij niet kloppen omdat daar 2 niet gekoppelde spoelen getekend zijn.

Berichten: 3.864

Re: stroom

wnvl1 schreef: za 11 mar 2023, 15:05 Dat door beide delen van de transfo dezelfde stroom loopt denk ik niet.
Er loopt volgens mij in de middenaftakking van de ideale trafo dezelfde stroom als in de C omdat beide inducties (buiten de ideale trafo getekend) gelijk zijn en er dezelfde spanning over staat dus die stromen elkaar opheffen. en omdat de trafo 1 op 1 is qua turnsratio en de dots tegenovergesteld moet moet de stroom die er aan de ene kant ingaat er aan de andere kant weer uitkomen, dus beide helften de helft van de stoom in de C.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.518

Re: stroom

om de magnetische koppeling tussen de twee identieke inducties helder te krijgen laat ik C weg.
koppeling spoelen.png
koppeling spoelen.png (12.69 KiB) 3970 keer bekeken

Reageer