Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 788

Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

Mogelijk dat dit onderwerp bij bepaalde technieken of natuurkunde behoort.

Er staat mij iets van bij dat een bepaalde combinatie van verschillende metalen tezamen bepaalde frequenties beïnvloeden. Ik kon er niets over vinden ergens, daarom de volgende vragen. Welke metalen zijn dit en welke combinaties daarvan? Welke frequenties worden beïnvloed? Hoe worden deze frequenties beïnvloed? Hoe wordt dit proces genoemd?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

Over welke frequenties heb je het: electrisch/magnetisch, geluid/mechanische beweging, gas/vloeibaar...?

Gebruikersavatar
Berichten: 788

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

O ja sorry (het was laat vannacht). Ik bedoel Herz, van laag tot hoog.

Gebruikersavatar
Berichten: 788

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

Excuus voor de spelfout. Ik ging wat te snel.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

Sjorssnors schreef: di 21 mar 2023, 18:07 O ja sorry (het was laat vannacht). Ik bedoel Herz, van laag tot hoog.
Daarmee is het nog steeds niet duidelijk of het om elektrische, mechanische of nog een ander soort trillingen gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 161

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

Hoi Xilvo,
ik heb (ook) nog geen idee waar dit heengaat. Gezien het in de rubriek El. en Magn. is gepost gaar het vast dáárover. Maar dan nog, tjsa

Berichten: 3.777

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

Sjorssnors schreef: di 21 mar 2023, 01:44 Hoe wordt dit proces genoemd?
metaaldetector

Berichten: 3.777

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

Een metaaldetector beinvloedt de resonantiefrequentie van een spoel en dat principe wordt dan gebruikt om het metaal te kunnen detecteren.

Gebruikersavatar
Berichten: 788

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

HansH schreef: wo 22 mar 2023, 08:28
Sjorssnors schreef: di 21 mar 2023, 01:44 Hoe wordt dit proces genoemd?
metaaldetector
Als je bepaalde metalen bijelkaar voegt, waardoor ze negatief op elkaar reageren en vervolgens invloed kunnen hebben op bepaalde frequenties Hertz. Wélke frequenties weet ik niet en hoedanig ook niet. Dit staat mij bij, of ik moet me heel raar vergissen.

Mogelijk hoort het onderwerp onder andere natuurkunde of een bepaalde techniek te vallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

Herz is een eenheid voor frequentie (en frequentie is een grootheid), net zoals kilometer per uur dat is voor een snelheid (hier is snelheid de grootheid). Maar zolang je niet weet welke snelheid je precies aan het meten bent is de eenheid niet relevant.

Hetzelfde geldt voor frequenties. Een frequentie is een maat voor een trilling, een trilling bestaat uit een of meerdere frequenties met een bepaalde amplitude. Maar er kan van alles trillen, van een schommel, via golven op het water tot een specifieke kleur licht. De vraag is nu dus: wat staat er te trillen? Waar hebben we het over? We kunnen van alles gaan invullen hiervoor, maar dat is zinloos. We kunnen het niet raden.

En wat bedoel je als je zegt dat sommige metalen negatief op elkaar reageren?

Berichten: 3.777

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

ik neem toch aan dat je ergens over een onderwerp aan het nadenken was toen deze vraag bij je op kwam. wat was dat onderwerp dan? wordt anders wel heel lastig raden.

Gebruikersavatar
Berichten: 788

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

HansH schreef: do 23 mar 2023, 16:34 wat was dat onderwerp dan?
Mijn vader, die radarmonteur geweest is op vliegbasis Leeuwarden, vertelde dat bepaalde signalen negatief dan wel positief beïnvloed konden worden, wanneer deze langs/ door bepaalde metalen tezamen gevoegd (die dus een bepaalde invloed opelkaar hebben en daar vervolgens dat signaal door beïnvloeden). Ik heb geen idee over welk signaal hij het had, maar dacht dat dit met Hertz te maken had, zoals ook bijvoorbeeld ultrasound heeft). Ik was dan nieuwsgierig welke metalen dat dan waren.

Berichten: 3.777

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

waarschijnlijk heeft hij het dan gehad over radarsystemen en golfpijpen. dat zijn metalen buizen waar radargolven doorheen gaan en die golven kunnen elkaar versterken of uitdoven.

Gebruikersavatar
Berichten: 788

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

HansH schreef: za 25 mar 2023, 13:28 metalen buizen waar radargolven doorheen gaan en die golven kunnen elkaar versterken of uitdoven.
Betreft dit dan meerdere verschillende metalen die dat bewerkstelligen? Zo ja, welke zijn dat dan?

Berichten: 3.777

Re: Invloed bepaalde verschillende metalen bijeen

Sjorssnors schreef: zo 26 mar 2023, 19:41 Betreft dit dan meerdere verschillende metalen die dat bewerkstelligen? Zo ja, welke zijn dat dan?
nee. de metalen wand vormt alleen een soort spiegel voor radargolven.

Reageer