Magnetron en staande golven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 4

Magnetron en staande golven

Ik heb jarenlang gebruik gemaakt van een magnetron met draaiende glasplaat. Deze is versleten, ging kapot en is vervangen door een nieuwe.
Echter deze heeft geen draaiende glasplaat, het eten staat er stil in. En ik denk dat ook de 'magnetronbuis' niet draait (zulke waren er vroeger ook).

punt 1.
Nu ervaar ik echter dat mijn tartaartjes en Duitse biefstukjes van de vorige dag, die ik met de magnetron opnieuw opwarm zoals ik jarenlang deed, harde stukjes korst krijgen in de nieuwe magnetron. Dat heb ik nog nooit gehad!

Punt 2.
Een ander verschil is dat de nieuwe magnetron, bij instelling van een beperkter vermogen, niet met interrumperend vol vermogen actief is zoals dat voorheen werd gedaan (dus met onderbrekingen), maar nu contninu met het beperkte vermogen actief is (een soort elektronische dimmer).

Eén van die twee verschillen, of beiden, zouden die harde stukjes korst veroorzaken. Ik vermoed zelfs voornamelijk van punt 1.
De in de magnetronruimte uitgezonden trillingen zullen buiken en knopen hebben, die bij een niet-draaiende elektronenbuis zo'n beetje in de ruimte stilhangen, waar ook het voedsel niet wordt verplaatst, op verschillende plaatsen meer energie krijgen dan op andere plaatsen. Voedsel in water of dat anderzijds vochtig is (aardappelen koken e.d.) zullen niet per plek ongelijkmatig verwarmd worden, maar 'droge' tartaartjes e.d. waarvan een tijdens het bakken van de vorige dag dichtgeschroeide korst op verschillende plekjes meer energie krijgen dan op andere plekjes, kunnen daardoor 'hard' worden.

Is dat een aannemelijke veronderstelling?

Berichten: 4

Re: Manetron en staande golven

Is het mogelijk iets meer informatie te geven zoals merk en type. Sommige magnetrons hebben inderdaad geen draaischijf. Een oplossing om staande golven te voorkomen is het gebruik maken van een niet rechthoekige magnetron. Een verschijnsel bij staande golven is dat bij grote oppervlakten een gedeelte niet verwarmt wordt. Dit lijkt in deze situatie niet het geval.

Berichten: 4

Re: Magnetron en staande golven

Het gaat in beide gevallen om een ATAG. De oude was de MC311E, de nieuwe is de CX4511C.

Ik kan zo gauw geen opgegeven frequentie vinden. Agemeen zou dat 2,45 GHz zijn. De golflengte is dan 13 cm. De buiken en knopen herhalen zich dan om de 6,5 cm, in alle richtingen in een 3 dimensionale ruimte. De bovenharmonischen zijn korter.
Is het nu zo dat de buiken de energie afgeven, meer dan de knopen, of juist andersom? Of werkt dat zo niet?

Zo zou ik me kunnen voorstellen dat sommige plekjes van het voedsel warmer worden dan andere plekjes, vooral waar weinig vocht in zit, doordat de buiken en knopen op de zelfde 3-dimensonale plekken blijven hangen.

Berichten: 3.777

Re: Magnetron en staande golven

https://www.atag.nl/collectie/producten ... 04880_0005
vermogen magnetron 90 - 1000 W, geïntegreerde roterende antenne voor de verdeling van de magnetrongolven
dus de antenne roteert ipv het plateau.

Berichten: 4

Re: Magnetron en staande golven

Oh, dank je HansH, ik begrijp nu dat met 'antenne' de elektronenbuis/magnetronzender wordt bedoeld!
Ik veronderstelde dat met 'antenne' de sensor wordt be doeld waarmee de golven worden gemeten.

Zou het dan toch kunnen zijn dat deze magnetron niet pulserend (niet interrumperend) werkt maar continu het beperkt ingestelde vermogen uitzendt, dat dáárdoor de korsterandjes plaatselijk erg hard worden? (Mijn genoemde punt 2)

Het typische is dat ik de tartaartjes/Duitse biefstukjes met hetzelfde vermogen opwarm gedurende dezelfde tijd als voorheen met de vorige magnetron.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: Magnetron en staande golven

Het is een combimagnetron. Heb je misschien die hete lucht of grillfunctie aanstaan waardoor die korstjes ontstaan?

Berichten: 3.777

Re: Magnetron en staande golven

Jacques43 schreef: za 25 mar 2023, 10:28 Zou het dan toch kunnen zijn dat deze magnetron niet pulserend (niet interrumperend) werkt maar continu het beperkt ingestelde vermogen uitzendt, dat dáárdoor de korsterandjes plaatselijk erg hard worden? (Mijn genoemde punt 2)
Het ding werkt zo te zien inderdaad continue. De vraag is dan of de indringdiepte afhangt van het vermogen. dat zou ik eigenlijk niet verwachten. een ander effect is dat door de geringe indringdiepte van magnetron straling de meeste energie in de buitenkant van je product terechtkomt, dus dat warmt het snelste op en gaat boven de 100 grC uitdrogen. met gepulst vermogen gaat die warmte zich gedurende de uittijd verdelen meer naar binnen toe. met continue vermogen ook wel maar zal dynamisch net wat anders gaan. Dus continue ipv gepulst kan wel een verklaring zijn denk ik. Je zou nog eens met de vermogens instelling kunnen spelen bv weinig vermogen en wat langer of veel vermogen en wat korter.

Berichten: 4

Re: Magnetron en staande golven

Xilvo, De ovenfunctie en de grill zijn er niet bij aan. :-)

HansH, In het begin (15 jaar terug) heb ik geëxperimenteerd met vermogen en tijd en ben ik uitgekomen op 2'50" op 60% en 1'40" op 40% per 1,5 tartaar/Duitse biefstuk. 100% is 850W (de oude ATAG). Dat komt neer op zo'n 36W.

Met de nieuwe ATAG (is max. 1000W en default 750W = 75%) doe ik 3'50" op 60% en 1'50" op 36%. Ook dat komt dan neer op zo'n 36W.
Inderdaad zou het kunnen zijn dat met de oude M de 'rusttijd' tussen vol vermogen de warmte tijd krijgt zich te mengen ne met de nieuwe M continu met 60% en 36% door blijft warmen.
En bij de dichtgeschroeide korstjes is weinig tot geen vocht waardoor dan de warmte zich weinig tot niet meer verspreidt.

Dat ik eerst 60% gebruik en daarna 40 of 36% heeft te maken dat bij de tartaartjes later wat gespetter kan ontstaan door het licht aanwezige vet erin. Misschien moet ik inderdaad eerst weer wat spelen met vermogen en tijd.
Voor zover iedereen bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: Magnetron en staande golven

Ik zie niet in hoe je harde korstjes veroorzaakt worden door over te stappen van interrumperend naar continue. Ik zou eerder andersom verwachten. Bij interrumperend heb je periodes met maximaal vermogen, die vooral aan de buitenkant geabsorbeerd zullen worden. Deze warmte wordt dan langzaam het eten in getransporteerd. Bij continue maar lager vermogen zal er minder piekvermogen op die buitenkant zijn, en dus minder snel kans op harde korstjes.

Berichten: 3.777

Re: Magnetron en staande golven

Toen ik het beredeneerde zat ik ook al te denken of het niet juiste tegenovergesteld zou zijn. Daarvoor zou je dus testjes meten gaan uitvoeren om te zien of er niet aan andere effect een rol speelt dan we nu vermoeden. misschien ventileert de nieuwe magnetron wel beter waardoor er meer verdampt vocht wordt afgevoerd en het spul daardoor sneller uitdroogt. dan zou je het bv in een plastic zakje moeten opwarmen of een deel van de tijd daarin.

Reageer