Lens en camera bepalen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Lens en camera bepalen

Hallo,
 
Voor mijn opleiding moet ik een lens en camera bepalen voor de volgende situatie:
Er gaat een pingpong balletje van 1m hoogte vallen, die met een camera te volgen moet zijn. De camera die wordt gebruikt is een cmos camera. De nauwkeurigheid moet 0,2mm zijn.
 
Mijn vraag is nu waar moet ik beginnen?
Er is zoveel informatie te vinden, bijvoorbeeld speelt de resolutie en pixels een rol? Speelt de frame rate een rol? Hoe bepaal je de sterkte van de lens?
 
Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen  :D
 
Groeten,
Martijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Lens en camera bepalen

Als je een nauwkeurigheid van 0,2 mm wilt moet je voor de frame rate de eindsnelheid weten.
Die is bijna 4,5 m/s (exclusief luchtweerstand). Kan je dit zelf berekenen?.
Je hebt dus minimaal 4500 mm / 0,2 mm = 22.500 fps nodig. Dat gaat een normale camera natuurlijk niet halen.
Het aantal verticale pixels (hele valweg verticaal in beeld) moet beter zijn dan 1000/0,2 = 5000 px, Voor de camera komt dat dan neer op 25 megapixels (afhankelijk van de hor/vert verhoudingen wat meer of minder).
 
Dit soort high-speed camera's is zeer duur, denk aan (tien)duizenden euro's.
 
Waarom is deze hoge nauwkeurigheid nodig?

Berichten: 95

Re: Lens en camera bepalen

Ik begrijp de vraag niet.

Mag de camera met de val mee bewogen worden ? Zo ja, zegt "foto panning" je iets ?

Het aantal pixels bepaalt de resolutie, de details. De frame rate van een camera = aantal beelden/seconden.
Wat bedoel je met sterkte van de lens (= eigenlijk objectief = groep(en) lenzen) ? Wat bedoel je met nauwkeurigheid ?

Misschien versta ik het helemaal fout.....

Reageer