Hoeveel geluid maken meerdere puntbronnen samen?

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 2

Hoeveel geluid maken meerdere puntbronnen samen?

Ik heb een vraag over hoe het geluid van meerdere puntbronnen "optelt"  
 
Als een buitenunit (een ventilator) van een lucht/water warmtepomp op 3m afstand van de bron 35 db(A) geluid produceert en er staan 10 van dit soort units op een rechte rij met een onderlinge afstand van 7m, hoeveel geluid zou ik dan horen als ik:
 
- 10m weg sta van deze rij van 10 warmtepompen 
- 100m weg sta van deze rij van 10 warmtepompen
 
In beide gevallen wordt de afstand gemeten haaks uit het midden tussen warmtepomp pomp 5 en 6. Mocht iemand dit uit kunnen leggen op een manier dat ik ook begrijp hoe ik zelf het geluid op een andere positie kan berekenen dan zou dat helemaal geweldig zijn :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Hoeveel geluid maken meerdere puntbronnen samen?

Een verdubbeling van de afstand tot een puntbron van geluid levert een afname met 6 dB(A) op.
 
HIER een handige calculator.
Voor iedere puntbron bereken je met Pythagoras de afstand, en met bovenstaande calculator de resulterende (theoretische!) geluidsdruk. De 10 zo berekende d2's mag je niet bij elkaar optellen, gebruik daarvoor bijvoorbeeld DEZE calculator.
 
Ik kom voor de afstand van 10 meter op een totale geluidsdruk van 30,6 dB(A), en bij 100 meter op 14,5 dB(A).

Berichten: 2

Re: Hoeveel geluid maken meerdere puntbronnen samen?

Een verdubbeling van de afstand tot een puntbron van geluid levert een afname met 6 dB(A) op.

 

HIER een handige calculator.

Voor iedere puntbron bereken je met Pythagoras de afstand, en met bovenstaande calculator de resulterende (theoretische!) geluidsdruk. De 10 zo berekende d2's mag je niet bij elkaar optellen, gebruik daarvoor bijvoorbeeld DEZE calculator.

 

Ik kom voor de afstand van 10 meter op een totale geluidsdruk van 30,6 dB(A), en bij 100 meter op 14,5 dB(A).

Cool, ga dit eens even bekijken. In ieder geval erg bedankt voor het meedenken! Kom evt nog even terug als dit nog meer vragen oproept.

Reageer